کد خبر: ۳۰۵۶۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۲۹ اسفند ۱۳۹۳
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی:
برخی از لحظات سال، زمان‌های خاص و حساسی برای انسان است که باید آنها را مغتم بشمارد و از جمله این لحظات، هنگام تحویل سال است.
به گزارش پایگاه 598، حجت الاسلام علی خیاط، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سوال که در لحظه تحویل سال نو بهترین کاری که می توان انجام داد، چیست، اظهار کرد: برخی از لحظات سال، زمان های خاص و حساسی برای انسان است که باید آن را مغتم بشمارد و از جمله این لحظات، هنگام تحویل سال است.

وی ادامه داد: بهترین کاری که انسان در این لحظه حساس می تواند انجام دهد، توجه به پروردگار و درخواست سالی پر از برکت و آرامش برای خود، خانواده و مردم است که در واقع بهترین ها را از خداوند درخواست کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: لحظه تحویل سال نو، در واقع نقطه تحول در طبیعت است و این مساله می تواند نقطه آغازینی برای انسان در ارتباط با قوی تر کردن رابطه خود با خالق باشد که در این مسیر، رابطه او با دیگران نیز به خوبی رقم خواهد خورد و البته این لحظه قطعا مورد توجه بزرگان دین ما بوده است.

وی عنوان کرد: در همین راستا روایاتی از معصومین علیهم السلام وارد شده است که نوروز را زمان مهمی خطاب کرده و وقوع برخی اتفاقات مهم تاریخ بشریت همچون پهلو گرفتن کشتی نوح را در این ایام ابراز کرده اند.

این کارشناس علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: انسان همواره باید رو به پیشرفت و رشد حرکت کرده و ایستایی و رکود را کنار بگذارد، به دلیل آنکه انسان موجودی است که ظرفیت بهتر شدن و ترقی را در منظومه و ساختار وجودی خود دارد، بنابراین، احسن الحالی که در دعای تحویل سال از خدا می خواهد، باید حالت مطلوبی باشد که خدا برای بنده اش می پسندد.

وی در ادامه گفت: این حالت مطلوب در کنکاش از کوتاهی های یک ساله انسان کشف می شود به این ترتیب که وقتی فرد به عملکرد یک ساله خود با تامل بنگرد، متوجه می شود برخی مواقع در رابطه با مسائل اجتماعی، خود، دیگران و خدا، کوتاهی هایی داشته است که مطلوب خدا نبوده و بنده ای که مطلوب خداست، بنده ای خواهد بود که متقی، عابد، فعال، مردمدار، مسئولیت پذیر، مزین به اخلاق نیکو همراه با سعه صدر و ... است، لذا خود را به این صفات نزدیک تر کند تا به احسن الحال دست یابد.

حجت الاسلام خیاط ابراز کرد: در واقع با این نگاه انسان متوجه می شود در شرایط و مواقعی آن انسان تراز با توصیه های دینی نبوده و در سایه دعای تحویل سال از خداوند می خواهد به آن نقطه مطلوب در رابطه با خود، خانواده، اجتماع و خانواده رسیده و آگاه و عامل به وظایف خود شود.

مولف کتاب «تجلی قرآن در نیایش معصومان (ع)» همچنین در پاسخ به این سوال شبستان که آیا سنن و آداب ایرانیان در ایام نوروز سنخیت و ارتباط و نقطه مشترک و امتزاجی با آموزه های دینی داشته و این امتزاج تاثیری بر سبک زندگی دارد، اظهار کرد: دقیقا بسیاری از آداب پسندیده ایام نوروز ایرانیان با توصیه های دینی مشترک است و میان آنها رابطه وجود دارد.

وی در ادامه ابراز کرد: از جمله این سنن می توان به سنت پسندیده صله رحم و دید و بازدید اشاره کرد که یکی از توصیه های اسلام بوده یا خانه تکانی که فعالیتی در راستای پاکیزگی و رعایت بهداشت است و این امر در دین اسلام مورد تاکید واقع شده و البته می تواند به خانه تکانی دل و رفع کدورت ها نیز بینجامد، به دلیل آنکه انسان در طول یکسال چیزهایی دارد که آنها را گم کرده و باید با خانه تکانی دل آنها را پیدا کرده و بر جای خود بنشاند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی یادآور شد: از سوی دیگر فصل بهار، فصل تازه شدن و نو شدن است و انسان هم می تواند تلاش کرده و گام های مثبتی همزمان با این رویش برداشته و روح و زندگی خود را تازه کند که این سنت نیز مطلوب شرع بوده و به طور کلی بیشتر آداب و سنن رایج ایرانی، در نگاه کلان شرع، پسندیده است؛ البته گاهی اوقت پیرایه ها و حاشیه هایی وجود دارد که آسیب هایی به سبک زندگی می زند و باید از آن پرهیز شود و مطلبوبیتی برای دین ندارد که می توان به اسراف نعمت ها در دید و بازدید یا آمخیته کردن جشن سال نو با گناه اشاره کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها