کد خبر: ۳۰۶۶۱۸
زمان انتشار: ۰۰:۰۹     ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، به تمجید از تفاهم به دست آمده در لوزان پرداخته و نوشته است که نباید فرصت کنونی برای رسیدن به توافق جامع را از دست داد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که گفته می‌شود نقش مهمی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با ایران داشته، با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک‌تایمز، به تمجید از تفاهمی پرداخته است که روز گذشته (پنج‌شنبه) بر سر مولفه‌های کلیدی توافق جامع میان ایران و ۱+۵ به دست آمد.

وی در ابتدای این یادداشت نوشته است: «در یک دنیای ایده‌آل، هیچ غنی‌سازی‌ای در ایران نبود، تمام تأسیسات غنی‌سازی این کشور هم برچیده می‌شد. اما ما در یک دنیای ایده‌آل زندگی نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم دانش بنیادی و ظرفیت غنی‌سازی که ایران ایجاد کرده را نادیده بگیریم یا بمباران کنیم. آنچه که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که برای مدتی طولانی این برنامه را به شدت محدود کرده، به شکلی بی‌سابقه بر آن نظارت کنیم و از اینکه سران ایاران بتوانند مواد را تا سطح تسلیحاتی غنی‌سازی کرده و بمب بسازند، جلوگیری کنیم.»

این دیپلمات بازنشسته آمریکایی با اشاره به سابقه مذاکرات هسته‌ای و نهایتا تفاهمی که شب گذشته به دست آمد، نوشته است: «تفاهمی که روز پنج‌شنبه در لوزان سوئیس اعلام شد، گام مهمی رو به جلو است. بسیاری از جزئیات مهم همچنان باید حل شوند. اما تفاهمنامه یک توافقنامه جامع قرص و محکم را به تصویر می‌کشد که برای دستکم یک دهه زمانی را که لازم است تا ایران مواد غنی‌شده سطح تسلیحاتی کافی برای یک بمب را تولید کند، از دو تا سه ماه کنونی به حداقل یک سال، افزایش می‌دهد.»

وی پس از تشریح برخی مفاد تفاهم به دست آمده، به مسئله تحریم‌ها پرداخته و نوشته است: «ما با کاهش تحریم‌ها به نحوی که به دقت مرحله‌بندی شده و فرآیندی که برای اعمال فوری تحریم‌ها در صورت عدم انطباق ایرانی‌ها ایجاد می‌کنیم، اهرم فشار قدرتمندی را نیز حفظ می‌کنیم.»

رئیس اندیشکده کارنگی در ادامه به دشواری‌های پس از تفاهم پرداخته و توافق بر سر جزئیات توافق را اقدامی دشوار ارزیابی کرده است. وی همچنین نوشته است که واشنگتن باید برای جلب اطمینان متحدان خود در منطقه، در برابر فعالیت‌های ایران در عراق و سوریه دیگر مناطق، بایستد.

او در پایان نوشته است که تاریخ مذاکرات هسته‌ای با ایران مملو از فرصت‌های از دست رفته است و نباید این بار فرصت را برای رسیدن به توافقی نهایی از دست داد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها