کد خبر: ۳۰۶۷۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۱۵ فروردين ۱۳۹۴
رسانه ملي پنج مجموعه نمايشي را براي ايام نوروز سال 94 تدارک ديده بود؛ فوق سري، کلاه‌ قرمزي، در حاشيه، سربه‌راه و آسمان من. شبکه تازه‌تاسيس افق هم در اولين تجربه نوروزي‌اش با سريال «آسمان من» به استقبال از بهار رفته است. آسمان من را محمدرضا آهنج کارگرداني کرده و 75 بازيگر شناخته شده از جمله دانيال حکيمي، حسن پورشيرازي، آتيلا پسياني، امين حيايي، حامد بهداد، چکامه چمن‌ماه و... در آن نقش‌آفريني کرده‌اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام جم، رسانه ملي پنج مجموعه نمايشي را براي ايام نوروز سال 94 تدارک ديده بود؛ فوق سري، کلاه‌ قرمزي، در حاشيه، سربه‌راه و آسمان من.

«فوق سري» سريال پليسي مهدي فخيم‌زاده بود که به منظور نحوه پيشگيري و برخورد با عاملان فروش مواد مخدر و آگاهي بخشيدن به خانواده‌ها درباره چگونگي نفوذ توليد کنندگان و پخش‌کنندگان مواد مخدر بين جوانان توليد شده و درباره يک عمليات فوق سري در نيروي انتظامي بود که فقط پنج نفر از آن اطلاع داشتند. مهدي فخيم‌زاده، حبيب دهقان‌نسب، محمد صادقي، بيوک ميرزايي، فريبا کوثري، شقايق فراهاني و رامين راستاد بازيگران اين مجموعه پليسي بودند که نوروز امسال از شبکه يک سيما پخش شد.

شبکه دو هم به سياق سال‌هاي گذشته يک برگ برنده محبوب و جذاب را براي بينندگانش رو کرد؛ کلاه قرمزي. عروسک‌هاي دوست‌داشتني و شيريني که دل و ديده کودکان و بزرگسالان را توامان با هم برده‌اند. زوج خلاق ايرج طهماسب و حميد جبلي همچون چند سال اخير با دست پر به قاب کوچک آمده‌اند. نکته جالب آن که امسال عروسکي به کلاه قرمزي و دوستانش افزوده نشده و نويسندگان روي همان شخصيت‌هاي قبلي کار کرده‌اند.

شبکه سه هم دوباره به همکاري با مهران مديري، مجموعه‌ساز آزمون پس داده آثار طنز روي خوش نشان داده و با سريال «در حاشيه» مهمان خانه‌ها شده است.

در حاشيه از بازيگراني همچون سيامک انصاري، سيدجواد رضويان، مهران غفوريان، نصرالله رادش، شبنم فرشادجو، رسول نجفيان، رامين ناصر نصير،آرش نوذري و محمد رضا هدايتي بهره برده است.

«سر براه» يک ملودرام اجتماعي ـ خانوادگي بود از شبکه پنج که داستان سربه‌راه شدن و به آغوش جامعه بازگشتن يک جوان نوپاي خلافکار را روايت مي‌کرد. خلافکار نوپايي با بازي سياوش خيرابي به جاي زندان مجبور و محکوم مي‌‌شود به گذراندن دوره محکوميت خود در يک موسسه خدمات اجتماعي. اين سريال 15 قسمتي مضموني اجتماعي و خانوادگي داشت و فيلمنامه آن را مهدي محمدنژاديان نوشته بود. مسعود کرامتي، شهين تسليمي، افسانه چهره‌آزاد، شقايق دهقان، ارژنگ اميرفضلي، محسن کيايي، سياوش خيرابي و الناز حبيبي گروه بازيگران اين مجموعه تلويزيوني را تشکيل مي‌دادند.

شبکه تازه‌تاسيس افق هم در اولين تجربه نوروزي‌اش با سريال «آسمان من» به استقبال از بهار رفته است. آسمان من را محمدرضا آهنج کارگرداني کرده و 75 بازيگر شناخته شده از جمله دانيال حکيمي، حسن پورشيرازي، آتيلا پسياني، امين حيايي، حامد بهداد، چکامه چمن‌ماه و... در آن نقش‌آفريني کرده‌اند.

به اعتقاد يک عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران، تلويزيون با توجه به توانايي‌ها، قابليت‌ها و امکانات موجود در مجموع توانسته در نوروز 94 براي مخاطبان خود سرگرم‌کننده و متنوع باشد و رضايت نسبي بينندگان را کسب کند.جبار آذين با بيان اين مطلب به جام‌جم گفت: گر چه همزماني روزهاي آغازين سال با ايام فاطميه تا حدودي باعث شد که رسانه ملي از آثار طنز فاصله گرفته و ساخت و توليد مجموعه‌ها و برنامه‌هاي جدي اجتماعي ـ خانوادگي را در دستور کار قرار دهد، اما در مجموع با ارائه چند سريال و برنامه مخاطب‌پسند توانست نقش فعالي را ايجاد کرده، فرح و شادماني در جامعه ايفا کند.

وي افزود: با وجود مشکلات عمده‌اي همچون تغييرات مديريتي، کمبود بودجه و زمان کم براي برنامه‌ريزي و برنامه‌سازي مناسب، اما تلويزيون با توليد چند کار مناسبتي و مرتبط با ايام فاطميه از جمله دو سريال خوب «مهر طوبي» و «بزم آخر» توانست همسو با مناسبات اجتماعي و مذهبي شرکت کند. اين منتقد سينما و تلويزيون در عين حال يادآور مي‌شود: مديران فعلي که بتازگي در جايگاه مديران ارشد صدا و سيما قرار گرفته‌اند و اغلب هم از قبل جزو خانواده پرجمعيت اين رسانه هستند، مي‌توانستند با توجه به بضاعت‌هاي موجود و با برنامه‌ريزي‌هاي بهتر، ساخت و تکميل مجموعه‌هايي مانند «پايتخت»، «ميکاييل»، «پله به پله» و «گاهي به پشت سرت نگاه کن» را در دستور کار قرار دهند و رضايت بيشتر مخاطبان را با خود همراه کنند.

آذين ادامه داد: با اين حال و با توجه به شرايط خاصي که تلويزيون در آن قرار داشت با ساخت و نمايش برنامه‌هاي متنوع بخصوص در ايام شهادت حضرت فاطمه(س) نشان داد که نسبت به ذائقه و سليقه مخاطب بي‌تفاوت نبوده است.

در حاشيه و کلاه قرمزي، ويترين رسانه ملي
اين منتقد پيشکسوت معتقد است، سريال‌هاي پخش شده در ايام تعطيلات نوروزي هر يک به نوبه خود موفق به جذب گروهي از مخاطبان شده‌اند.به گفته آذين، حرف اصلي را ميان تمام برنامه‌ها و مجموعه‌هاي تلويزيوني در نوروز امسال مهران مديري با «در حاشيه» و ايرج طهماسب با «کلاه قرمزي» زده‌اند و به نوعي ويترين رسانه ملي را تماشايي‌تر کرده‌اند و چهره‌اي اميدوار و شاد از تلويزيون به نمايش گذاشته‌اند.

وي در ادامه به نقد سريال‌هاي پخش شده در نوروز 94 پرداخت و اظهار کرد: سريال «فوق‌سري» ساخته کارگردان حرفه‌اي سينما و تلويزيون، مهدي فخيم‌زاده با آن‌که تمام ويژگي‌هاي سليقه‌اي اين کارگردان را دارا بود و از تمام مولفه‌هاي آثار پليسي سنتي و مدرن در حد استاندارد بهره برده بود، اما در حيطه مضمون چيزي جز داستان دزد و پليس ندارد. با اين حال، آنچه موجب استقبال مخاطبان از اين مجموعه شده، ساختار حرفه‌اي و بازي قدرتمند فخيم‌زاده در دو نقش سرهنگ نصراللهي و ناصر پاپتي است.

آذين، طنز کلامي، فيلمنامه جمع و جور و حضور بازيگراني همچون محمد صادقي، حبيب دهقان‌نسب، فريبا کوثري و شقايق فراهاني را از ديگر عوامل توفيق سريال فوق‌سري در جذب مخاطب ذکر کرد و گفت: فوق‌سري در مجموع کاري خوش‌ساخت و جذاب از کارگرداني شناخته‌شده مانند مهدي فخيم‌زاده است.

وي درباره سريال «سر به ‌راه» نيز توضيح داد: اين سريال تماشايي حاصل تلاش مجموعه‌ساز تواناي تلويزيوني، سعيد سلطاني بود که توانست بينندگان زيادي را با خود همراه کند.

اين منتقد و مدرس پيشکسوت سينما افزود: سر به‌راه يک مجموعه خانوادگي ـ اجتماعي است که با نگاه آسيب‌شناسي تخصصي و اجتماعي به مقوله‌هايي همچون جرم و خلاف پرداخته و در عين حال نيازها و حمايت‌هاي اجتماعي لازم از قشرهاي آسيب‌پذير را مورد واکاوي قرار داده است.

آذين با تاکيد بر اين‌که سر به‌راه به دليل ساختار حرفه‌اي و ايجاد جذابيت‌هاي دراماتيک از موفق‌ترين سريال‌هاي نوروز 94 بود، اظهار کرد: اين سريال بار ديگر اين نکته را گوشزد کرد که اگر کار را به کاردان بسپارند، سرنوشت مطلوبي پيدا خواهد کرد.

وي در ادامه در نقد سريال نوروزي مهران مديري گفت: گرچه در حاشيه به قوت و قدرت کارهاي قبلي مديري و گروهش نبود، اما همچنان براي مخاطب جذاب و سرگرم‌کننده نمود داشت.

آسمان من، برگ برنده تلويزيون
اين منتقد مجموعه پليسي ـ اجتماعي محمدرضا آهنج «آسمان من» را برگ برنده تلويزيون در ايام نوروز ذکر و تصريح کرد: نوپردازي و نوآوري در فرم و محتوا، ساختار حرفه‌اي و مضمون پرمحتواي اين سريال، مخاطبان فراواني را برايش به ارمغان آورد و جايگاه آهنج را به عنوان يک کارگردان موفق ارتقا داد.آذين با تاکيد بر اين‌که عملکرد رسانه ملي در مجموع راضي‌کننده و مطلوب بود، بيان کرد: يکي از توفيقات بارز تلويزيون در نوروز 94 توجه به باورها، حساسيت‌ها و سلائق مخاطبان بود که در ايام فاطميه نمود بيشتري داشت.

آذين در پايان آسمان من را مجموعه نمايشي محبوبش در ايام نوروز ذکر و تصريح کرد: به عملکرد رسانه ملي در اين ايام نمره قبولي مي‌دهم. تنوع مجموعه‌هاي نمايشي تلويزيون موجب شد که مخاطباني از هر طيف و گروه پاي تلويزيون بنشينند و همين مهم، شبکه‌هاي ماهواره‌اي را در روزهاي آغازين سال از رونق انداخته بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
سمانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
به نظر منم سر به راه موفق ترین سریال نوروز 94 بود...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها