کد خبر: ۳۰۷۰۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۱۶ فروردين ۱۳۹۴
سرمربی پرسپولیس از سلایق شخصی‌اش گفت و این که تا چه اندازه عاشق فرهنگ و هنر است. به اعتقاد سرمربی سرخپوشان مربیگری در فوتبال خود هنری است که به جای پرده نقره‌ای در مستطیل سبز اکران می‌شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه نود، حمید درخشان که سالیان زیادی را برای جلوس روی نیمکت فنی پرسپولیس منتظر مانده بود، این روزها شرایط خوبی را سپری نمی کند.

 

در ادامه گفتگویی متفاوت با درخشان را می خوانید:

 

* حمید درخشان با حضور در سریال پژمان نشان داد که علاقه‌مند به هنر و بازیگری است، از آن تجربه بگویید؟

- راستش از قدیم از هنر و سینما خوشم می‌آمد و علاقه داشتم تا حتی برای یک بار هم که شده این فضا را تجربه کنم. وقتی با درخواست برادران قاسم‌خانی روبه‌رو شدم با توجه به سوژه سریال که خیلی جذاب به نظر رسید تصمیم‌ گرفتم ایفای نقش کنم.

 

* به اعتقاد خودتان از پس این نقش برآمدید، اگر بخواهید از 10 به بازی خودتان نمره بدهید، چه عددی را انتخاب خواهید کرد؟

- همانطور که دیدید نقش طولانی نداشتم و تنها در چند سکانس بودم. با این حال تجربه جالبی بود و واقعا دوست داشتنی بود. فکر می‌کنم 7 نمره قابل قبولی باشد.

 

* اگر یک بار دیگر به شما پیشنهاد شود که در سریال یا فیلم دیگری ظاهر شوید قبول می‌کنید؟

- نمی‌دانم. قطعا از این موضوع استقبال می‌کنم اگر فرصتش را داشته باشم.

 

* در بخشی از سریال برخی بازیکنان برای به دست آوردن موقعیت به قولی پاچه‌خواری می‌کردند، در واقعیت چطور این اتفاق برای شما رخ داده است؟

- (با مکث جواب می‌دهد) سئوال سختی بود. نمی‌دانم ولی فکر می‌کنم چند باری اتفاق افتاده است.

 

* نتیجه مثبتی هم برای بازیکن داشته است یا این موضوعات تاثیری در روابط شما با شاگردان‌تان ندارد؟

- شاید بگویید که دارم شعار می‌دهم اما همیشه سعی کردم مسائل فنی و آمادگی بازیکنانم را برای استفاده در ترکیب تیم ملاک قرار دهم. به هر حال اعتبار خودم هم بسیار اهمیت دارد و همیشه سعی کرده‌ام که روابط جای ضوابط را نگیرد.

 

* آخرین باری که سینما رفتید کی بود و برای کدام فیلم؟

- راستش درست یادم نیست. سال گذشته که با توجه به مشغله‌ای که داشتم اصلا وقتی برای استراحت و تفریح نداشتم. یا سر تمرین بودیم یا برای مسابقات در اردو بودیم.

 

* بیشتر ساخته‌های کدام یک از کارگردانان داخلی را می‌پسندید و می‌بینید؟

- کارگردانان بزرگی در سینما و تلویزیون ایران حضور دارند که به شخصه برای آنها احترام خاصی قائل هستم. اما روی هم رفته ساخته‌های استاد کیمیایی، حاتمی‌کیا، زنده یاد حاتمی و داریوش خان مهرجویی را دوست دارم.

 

* عشق شهرت هستید؟

- خب همه آدم‌ها عشق شهرت هستند و این موضوع در مورد بسیاری از افراد جهان صادق است. به هر حال آدم‌ها با توجه به موقعیتی که دارند ناخودآگاه مورد توجه قرار می‌گیرند و حتی اگر هم چندان دنبال شهرت نباشند این شهرت است که به دنبال آنها می‌آید.

 

* به اعتقاد شما، حمید درخشان قبل از پرسپولیس مشهورتر بود یا درخشانی که به عنوان سرمربی در پرسپولیس مشغول کار است؟

- خوشبختانه همیشه مورد توجه هموطنان عزیزم بودم و همیشه و در همه جا لطف آنها شامل حال من شده است. من درگذشته علاوه بر این که کاپیتان پرسپولیس بودم در تیم‌ملی نیز حضور داشتم و در مقطعی نیز سرمربی پرسپولیس بودم. از این رو همواره لطف هواداران در کوچه و خیابان شامل حالم شده و این موضوع برایم باعث افتخار است.

 

* پرداختن به مسائل سیاسی یکی از اصلی‌ترین مباحث یا بهتر تفریحات ما ایرانی‌ها در روزمره است، نگاه شما به سیاست چیست؟

- راستش زیاد دنبال سیاست نیستم. به هر حال یک مربی در اکثر روزهای سال درگیر مسائل مربوط به تیم است و وقتی برای پرداختن به امور دیگر از جمله سیاست نیست.

 

* برای مثال حتی مذاکرات 1+5 را نیز دنبال نمی‌کنید؟

- در همین حدی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود اما هر چه هست امیدوارم در نهایت همه چیز به نفع مصالح مملکت و مردم ما تمام شود.

 

* گفتید که به هنر علاقه‌مند هستند، شباهتی میان مربیگری و هنر از نگاه شما وجود دارد؟

- به اعتقاد من مربیگری هم یک نوع هنر کارگردانی است که هر کارگردان تکنیک‌های خاص خودش را نیز دارد. با این تفاوت که به جای پرده نقره‌ای در مستطیل سبز اکران می‌شود.

 

* از تاکتیک گفتید، اهل الگوبرداری یا همان کپی از تاکتیک سایر مربیان به خصوص چهره‌هایی نظیر گواردیولا، مورینیو یا... هستید؟

- معتقدم که چارچوب ذهنی مربیان و همچنین بازیکنان در گوشه و کنار دنیا با هم متفاوت است. برای مثال برای این که بتوان تیکی تاکا را در فوتبال ما پیاده کرد، باید اتفاقات زیادی دست به دست هم بدهند. اول این که قدرت انتقال مربی برای ارائه تاکتیک‌هایش در حد بسیار بالایی باشد. دوم قدرت یادگیری بازیکنان نیز استاندارد خوبی داشته باشد. سوم، بازیکنانی با ضریب هوشی بالا در اختیار داشته باشید تا در اجرای تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها به شما کمک کنند. فاکتور چهارم نیز به امکانات سخت و نرم افزاری برمی‌گردد که متاسفانه فوتبال ما فاصله بسیاری با فوتبال روز دنیا دارد. از این رو باید بسته به داشته‌ها، فرهنگ و روحیات هر کشور، فوتبال خاص آن منطقه را بازی کرد.

 

* الگوی شما در بین مربیان سطح اول فوتبال دنیا کدام مربی است یا بیشتر تحت تاثیر فوتبال کدام یک از مربیان قرار دارید؟

- من از سبک و شخصیت خوزه مورینیو خوشم می‌آید. سر الکس نیز مربی بی‌نظیری است. اما با این حال سعی می‌کنم سبک خودم را بازی کنم. فوتبالی تماشاگرپسند و البته نتیجه‌گرا که تلفیقی از متدهای روز دنیاست.

 

* به نظرتان در این زمینه موفق هم بوده‌اید؟

- نمی‌دانم، باید دیگران در این مورد نظر بدهند. این که حمید درخشان موفق بوده یا خیر قطعا فاکتورهای زیادی برای موفق بودن یا نبودن وجود دارد. برای مثال در همین پرسپولیس وقتی تیم را تحویل گرفتم اکثر بازیکنان یا محروم بودند یا مصدوم. اگر خاطرتان باشد در چند بازی نخست ما هرگز نمی‌توانستیم از نزدیک به 6 یا 7 بازیکن اصلی خود استفاده کنیم که این موضوع تاثیر مخربی روی تیم ما گذاشته بود. اما پس از چند هفته با بازگشت مصدومان و محرومان اوضاع تیم بهتر شد.

 

* به نظر خودتان مربی خوبی برای پرسپولیس بوده‌اید؟

- من تمام سعی‌ام را کرده‌ام که بهترین تیم را بسازم. اما بضاعت و موجودی ما همین است. اگر دیدارهای گذشته ما به خصوص در لیگ را دیده باشید، می‌بینید که ما فقط روی بداقبالی توپ‌هایمان توی دروازه حریفان نمی‌رود و اکثر روی اشتباهات فردی گل می‌خوریم و متاسفانه بازنده می‌شویم. به لحاظ فنی هیچ تیمی نتوانسته ما را غافلگیر و مغلوب کند و این نشان می‌دهد که کادر فنی کارش را به درستی انجام داده است. نمی‌‌خواهم بگویم اشکالی در کار من وجود ندارد اما همانطور که گفتم بضاعت تیم ما در همین حد است.

 

* ارزیابی درخشان و پیش‌بینی‌اش از سرنوشت پرسپولیس در آسیا چیست؟

- خوشبختانه برخلاف لیگ در آسیا عملکرد قابل قبولی داشته‌ایم و امیدوارم که در ادامه نیز این روند را ادامه دهیم.

 

* به موفقیت پرسپولیس چقدر اطمینان دارید؟

- خیلی. بچه‌ها نشان دادند که چه پتانسیل زیادی برای موفقیت دارند و می‌خواهند که خودشان و قدرت‌شان را در بالاترین سطح فوتبال آسیا نشان دهند. اگر از ما حمایت شود برخلاف اتفاقات اخیر و برنامه‌ریزی‌های فشرده سازمان لیگ می‌توانیم به موفقیت پرسپولیس امیدوار باشیم.

 

* به نظرتان تیم‌تان پتانسیل قهرمانی دارد؟

- چرا که نه. اگر بدشانسی دست از سرمان بردارد و بازیکنانم با همین انگیزه ادامه دهند حتی می‌توانیم قهرمان آسیا نیز شویم. راستش خیلی وقت‌ها به قهرمانی در آسیا فکر می‌کنم و خیلی به این مهم امیدوارم.

 

* اما در یکی، دو دهه اخیر هرگز نمایندگان ایران نتوانسته‌اند موفقیتی به دست آورند؟

- درسته، تیم‌های بزرگ و متمول زیادی در آسیا حضور دارند که با جذب بازیکنان میلیاردی به لحاظ فنی شرایط خوبی را برای خود رقم زده‌اند. اما مقابل لخویا و بنیادکار نشان دادیم که با غیرت مثال زدنی که داریم می‌توانیم از پس هر حریفی برآییم.

 

* پیش‌بینی شما از بازی با النصر چیست؟

- النصر تیمی یک‌دست و بی‌نقص نشان داده‌اند. اما اگر تیزهوش باشیم می توانیم با برد خیال‌مان را از بابت صعود راحت کنیم.

 

* راستی وقتی صحبت از حضور برانکو یا قطبی می‌شد هیچ‌گاه این فکر به ذهن‌تان خطور نکرد که پیش از این که کنار گذاشته شوید استعفا بدهید؟

- متاسفانه از همان روز اولی که به پرسپولیس آمدم خیلی‌ها به دنبال این بودند تا برکناری‌ام را ببینند. خیلی هم تلاش کردند، اما از آنجایی که به خودم و تیمم اطمینان داشتم هیچ‌وقت دلسرد نشدم و می‌دانستم که بالاخره خودمان را به همه ثابت می‌کنیم، حتی یک لحظه نیز به ذهنم نرسید که ممکن است جایگاهم را از دست بدهم چرا که مطمئن بودم موفق خواهیم شد. خدا را شکر بازی‌های آسیایی در شرایطی که خیلی‌ها را به اخراجم امیدوار نگه داشته بود، نتیجه عکس داد و توانستم توانایی‌های فنی‌ام را به همه ثابت کنم.

 

* اما در مصاحبه‌ای گفتید که مجانی کار نکرده‌ام و به همین دلیل برای این که پولم را بگیرم استعفا نمی‌دهم؟

- من این را نگفتم. یا حداقل با این ادبیات و لحن بیان نکردم. شکی نیست که باشگاه موظف است به تعهداتش در قبال کادر فنی متعهد باشد همانطور که ما روز و شب خود را برای تیم گذاشتیم.

 

* ... و اما کی‌روش، در مورد او چه نظری دارید، به هر حال او از مکتب سر الکس فرگوسن آمده است؟

- راستش دیگر نمی‌خواهم در مورد کی‌روش حرف بزنم. من تنها از روی دلسوزی در مورد تیم‌ملی حرف زدم، اما متاسفانه برداشت‌های بدی از حرف‌هایم شد. در حالی که تمام حرف‌ها و انتقادهایی که کردم منطقی بود و حالا نیز نظرم همان‌هایی است که گفته‌ام. هنوز هم می‌گویم که حضور کی‌روش نتوانسته به فوتبال ما کمک کند و چیزی به ما اضافه کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها