کد خبر: ۳۰۸۳۰۰
زمان انتشار: ۲۰:۱۶     ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
تاملی درخصوص درخواست لغو اعزام حجاج به عمره مفرده:
اگر نگران «ارز» هستیم، باید نگران «ارزش» هم بود؛ ارزش های ناب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی ایران در فرصت عمره، یکی از بزرگترین برکات عمره است./ اگر برای رهایی از هتاکی های سعودی، به جای تحرک بیشتر دولت جمهوری اسلامی ایران، به تعطیلی عمرده فکر کنیم؛ هم دشمن گستاخ تر می شود و هم این حربه را برای از بین بردن حضور ایرانیان در حج، به همین اقدامات رو می آورند.

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه 598، ممکن است به ذهن برسد که چرا ارزِ اندک و زحمت بسیار برای عمره مستحب بکشیم که حالا در پرتو جنبش بازگرداندن عزت به گذرنامه ایرانی، با انواع و اقسام توهین حتی تعرضات حیثیتی مواجه شویم؟ آیا بهتر نیست که این مستحب را رها کنیم؟ آیا عقب نشینی هسته ای الگویی برای عقب نشینی دینی خواهد شد؟

الف- ارز فدای ارزش: اگر نگران «ارز» هستیم، باید نگران «ارزش» هم بود؛ ارزش های ناب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی ایران در فرصت عمره، یکی از بزرگترین برکات عمره است.

ب- اگر عمره را رها کنیم، هتاکی ها به حج منتقل می شود: اگر برای رهایی از هتاکی های سعودی، به جای تحرک بیشتر دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، به تعطیلی عمرده فکر کنیم؛ هم دشمن گستاخ تر می شود و هم این حربه را برای از بین بردن حضور ایرانیان در حج، به همین اقدامات رو می آورند؛ پس هر کار قرار است فردای عقب نشینی از عمره انجام شود، همین امروز دنبال شود.

اما چرا حضور عمره گزاران ایرانی و فعالیت مسوولین حج و زیارت و برنامه های ترویجی اسلام ناب در بیشترین ایام سال لازم است؟

1- عمره اثر بسیار بالایی در معنویت و نشاط دینی جامعه ایران دارد؛ هر فردی که به عمره می رود، مجموعه عظیمی از افراد خانواده، همکاران، دوستان و همسایگان را متوجه شعائر اسلامی می کند و اثر عمیقی نیز بر خود فرد و نزدیکان وی دارد. پول پرداخت شده هم به اندازه پول ده جلسه مشاوره برای رفع اختلافاتی است که اگر اثرات معنوی عمره بر فرد، خانواده و جامعه نباشد، باید پرداخت شود.

2- اگر ایرانیان در کانون مرکزی جغرافیای جهان حضور نداشته باشند، عربستان برنام های بسیار مخربی و ویرانگری برای زائرین خواهد داشت و ایران به عنوان طلایه دار اسلام ناب و مهمترین مانع گسترش وهابیت، از حوزه اثر گذاری بیشینه به حاشیه می رود.

3- انزوای ایران اسلامی از نقطه های کانونی تأثیر گذاری، سبب کاهش نقش اسلام ناب در منطقه و جهان خواهد شد.

4- اگر عقب از عربستان عقب نشینی مذهبی بکنیم، فردا دست نشانده های سعودی اقدام به ربایش شیعیان در عراق و تجاوز به آنان و انتشار فیلم این مسائل می کنند تا زیارت کربلا  و نجف و کل عتبات عراق که مستحبی است نیز تعطیل شود.

در صورتی که مصلحتی در تعطیلی موقت عمره و حتی حج باشد، بی شک ولیّ فقیه بر اساس صلاح دید عمل خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶۶
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
هشترودی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
۳۴
۲
آقای محترم در کدام مرحله از عمره انقلاب ماصادر می شود؟
ضمنا در حال حاضر رفتن به عمره آنهم به کرات و دفعات زیاد شده برای مردم مد روز
در این حالت که مردم فقط در فکر افزایش دفعات رفتن به عمره را می خواهند در کارنامه مد و پز خود بنویسند همان بهتر که نرود چرا که بیشتر رفتن هم نوعی بی ارزش کردن عمل خوب و شرعی است.
بحث تنبیه عربستان است که باید مدتی تعطیل شود تا اولا اوضای اقتصادی کمی سامان بیابد بعدا عربها تنبیه بشوند ولی شما نگران پولهایی زوری هستید که از مردم می گیرد نه خیر هزار جلسه رفتن به روانشاس هم چولش با یکبار رفتن به عمره برابری نم یکند
در ضمن رفتن به روانشناس هیچ ربطی به رفتن به مکه ندارد کسی که دین دار است هم احتمال دارد دچار اختلال روانی شود اختلال روانی یک بیماری است نه گناه که شما فکر می کنید ب رفتن به عمره خوب می شود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۳ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
احتیاج به تهدید نیست ُ بلکه عملا چند سالی عمره را تعظیل کنید ُ تا آل سعود ملعون زمینه های نابودیش فراهم شود .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۹ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۴
۱۸
۱
ممانعت عربستان از ورود هواپيمای زائران ايرانی به جده
حدود سيصد زائر عمره که ساعتي پيش اصفهان را به مقصد جده با پرواز شماره 1516 شرکت هواپيمايی جمهوري اسلامي ترک کرده ‌بودند تا به زيارت خانه خدا مشرف شوند، با ممانعت هواپيمايی عربستان به اصفهان بازگشتند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
کاملا با این حرف شما موافقم
هشترود
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۲۵
۲
نویسنده مقاله نوجوانش را بفرستد تا عمل تعطیل نشود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
کاملا موافق این سخن هستم البته اگر این فرد نویسنده خود نوجوان یا کودک نباشد.
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
اینکه عربستان برای ما شاخ شده تقصیر سیاستهای روحانی مچّکریم و حاج آقا خاطره است. شمام داداتون رو سر اونا بزنید که بی عرضگیشون این بلا رو سر مردم یمن آورده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۳۰
۱
اگر یکبار هم به حج عمره رفته باشید دیده اید که هیچ ارزشی برای ایرانی وجود ندارد و رفتار عربستانی با ایرانی ها و سایر کشورها کاملا متفاوت است. با تاسف غیرت ها هم خوابیده است و نسبت به بی احترامی فقط سکوت می کنیم. آیا در یمن و لبنان هم مردم برای زیارت رفته اند که انقلاب صادر شده است. آیا امام (ره) به آمریکای لاتین یا سایر مناطق جهان سفر کرده است که محبوبیت در بین مردم داشتند. تنها کسانی نگران لغو حج هستند که از این سفر درآمدهای میلیلردی به جیب می زنند.
پاسخ
شیرین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۲۵
۱
جالبه که پیامبر حج رو حرام اعلام کردن و فرمودن رفتن مسلمان به جایی که در شانجا به او بی حرمتی شود اشتباه است امام خمینی در پی کشتار شیعیان و ایرانیان حج را حرام اعلام کردند ولی چه صدای مسلمانیه شما بلندتر از پیامبر بزرگ ما و بنیانگذار انقلاب بوده است . چه بسا که که حال باید دلیل برشمردن جهل به عندان حربه ورود بر جهنم از طرف امام 8 شیعیان را درک کرد . اگر نجوان معصوم مورد ظلم پسر برادر یا خودتان بودید باز چنین از ارز و ارزش صحبت می کردید؟
حیف بر وجدان خوابی که بر تلنگری بیدار نخواهد شد
ننگ بر به خواب رفتگان
شهیدان ما عزت شرف و جان خود را برای نلموس گذاشتند دریغ از آنهایی که رفتند و شمایی که ماندید تا دل هر مسلمان هر شیعه هر ایرانی را به درد بیاورید
پاسخ
سید هدایت مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۲۵
۱
اگر قرار باشد با حج و عمره به زائرای ایرانی و حالا هر کشور دیگری تجاوز شود همان بهتر که این ارزش اصلا وجود نداشته باشد!!!
و ضمنا" آبروی یک مسلمان از کعبه هم بالاتر هست پس تحلیل های این جوری به نظر من در راستای منافع دشمن و پرروتر کردن دشمن هست!!!
شما اگر این رو در نظر داته باشید که اگر فردا عراق، لبنان و بقیه کشورها اعزام زائر به عربستان را متوقف کنند اون موقع نتیجه این تحلیلی که شما دارید نیست بلکه نابودی ای رژیم وهابی خواهد بود!!!
لطفا نظرم رو تأیید کنید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۲۱
۲
دفتر خدماتی مسافرتی دارید شما؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۱۳
۱
دفتر خدماتی مسافرتی دارید شما؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۷ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۱۳
۱
قضیه اون خاله سوسکه ای شده که در مورد کتک خوردنش،مشکل نداشت بلکه تنها دغدغه اش این بود که با چی می زنندش.
پاسخ
عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۱
۱۸
آیا رفتن به حج یا عمره، کمک به تکفیریها است؟

شبهه: این همه حج و عمره گزاری تنها جیب وهابی ها را پر می کند و خشاب تکفیری ها برای ضربه زدن به شیعه را پر می کند؟ پاسخ: 1. وهابی ها آن قدر پول نفت دارند که محتاج پول حج و عمره نیستند. 2. اگر ما هم سهمیه حج و عمره خود را رها کنیم، دیگر کشورها از آن سهمیه بهره مند می شوند، پس در هر حال، پول حج و عمره در جیب سعودی ها می رود. 3. اگر ما حج و عمره نگزاریم، صدای اسلام ناب در همایش عظیم حج خاموش می شود و سعودی ها، سنی ها را وهابی می کنند! ضمن اینکه مکه و مدینه معنویت عظیمی به ما می دهد.
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
اولا اینکه چون پول مفت نفت دارن محتاج پول حج و عمره نیستن حرف غلطیه چون اولا اگه پول ناچیزی بود خودشون از خیرش میگذشتن و حتی یه شیعه راه نمیدادن! و البته پولدار بودن سعودیهای ملعون دلیل نمیشه پول بیشتری به حسابشون واریز کنیم!!
ثانیا اون حج تمتعه که واسش سرودست میشکنن نه عمره!!
ثالثا اگه این عمره رفتن یه عده ای تاثیری تو صدور انقلاب داشت خود سعودی ها تا حالا صد دفه تعطیلش کرده بودن,نشون به اون نشون که کمترین صدور انقلاب به عربستانی صورت گرفته که بیشترین حجم پول صرف سفر به اون کشور شده!! به عنوان نمونه تو لبنان و یمنی که عملا میزان سفر ایرانیا به اونجاها در حد صفره بیشترین تاثیر رو از انقلاب اسلامی گرفتن! پس این عمره رفتن هیچ تاثیری تو صدور انقلاب نداره!
رابعا مگه سعودی ها اجازه میدن هیچ کتاب یا متن شیعی و انقلابی وارد عربستان بشه یا حتی اجازه تبلیغ بین حجاج به ایرانیا میدن که نگران قطع صدای اسلام ناب شدی؟؟؟!!!
خامسا اگه دنبال معنویتی اونو میتونی تو سایر اماکن زیارتی که الحمدلله دست سعودی ها و وهابیهای ملعون نیستند هم پیدا کنی!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۱۲
۱
بله بله بله ارزش در داخل است با همین ارز جان بی پناهان را نجات دهید خدا از رگ گردن نزدیکتر است با پولتان باعث گردن کلفتی وهابیت می شوید......
پاسخ
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۳
۱۱
تحلیل متفاوت و خوبی بود
پاسخ
صبایی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۸
۲
598 از تو بعید بود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۱
۱۰
عربستان خودش از لغو سفرهای حج شیعه به مکه استقابل می کند تا کنون پرسیده اید چرا؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
خوب که چی ؟ اگر ایران سفر حج را لغو نکنند ما از چه چیز استقبال می کنیم؟
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
سلام علیکم یک سئل ایجاست ایا امام خمینی ره حج واجب و عمره انجام دادند ایا مقام رهبری حج واجب و عمره انجام داداند ایان رهبران ما حج برایشان واجب خیر چه کسانی کاسه از اش رفنتد سراغ این عزیزان که کمک مالی بفرماید برای این بزرگان کنسول عربستان ببتدید
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
۷
۰
حج را تعطیل کنید له جای آن در صدی از پول مردم را برای کمک به شیعان عربستان اختصاص دهید
پاسخ
اسد پور
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
۲
۲
حالا عزیزان نگفتن اگه عمره تعطیل کردید و بعد توی حج گرفتار بی حرمتی شدید و حج هم تعطیل کردید و بعد توی عتاب گرفتار بی حرمتی شدید و عتبات هم تعطیل کردید برای ایران و منطق شیعه و شعائر عظیمی مثل اربعین چه می ماند؟

..... حالا فرض کنید یک بی شعوری هم آنجا بود و از وضعیت ایشان عکس می گرفت!

با این منطق که نمی شه خط شکن بود! آقایان توی همین مدارس کشور یا ... چقدر فحشا رخ می دهد؟ پس مدارس هم تعطیل کنید! منازل خالی را هم خراب کنید و ...

غیرت باید همه جانبه باشه داداشم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
۷
۰
حاجی شدن به چه قیمتی صدور انقلاب به چه قیمتی فک کنم نویسنده از حج رفتن مردم عایدی داره میترسه قطع بشه اخه عایدی به چه قیمتی
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۴ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
۸
۰
به دلایل زیر حج را هر چه سریعتر تعطیل کنید. 1- پولی که باید صرف آبادانی و رفع فقر در کشورمان شود به عامدانه حلقوم وهابیت میریزد. 2-وهابیون نجس با رفتارهای تجاوز کارانه ودور از انسانیت و تمدن به ما توهین میکنند. درجواب منافع طلبان که حج را فرصت صدور انقلاب تفسیر میکنند باید بگویم که با مادر بزرگها و پدر بزرگهایی که کارشان در حج خرید اسباب بازی های چینی است انقلاب صادر نمیشود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
۷
۰
چیه ثبت نام کردی میترسی کنسل بشه از عنایات فرودگاه عربستان جا بمونی
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
۲
۳
خوب پس بیایید یکی یکی هر جا شیعه حضور داره را تعطیل کنیم؛ زیرا اگر عمره را به خاطر این هتاکی تعطیل کنیم، باید حج را هم پشتبند آن تعطیل کنیم و سپس هر جا که دیگر.

مثلا شروع می کنن به هتاکی به سفرای ایران در کشورهای مختلف و ... . آن وقت شما می مانید و دایره ای محصور به اسم ایران!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۲ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۴
۴
۰
آیا می دانید با اعزام چندصد هزار زائر در سال چقدر پول به این جانیان برای کشتار مسلمانان در کشورهای مختلف به نیابت از اسرائیل تقدیم می شود؟؟؟!!!
پاسخ
کیان
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۴
۱
فقط کسانی از ادامه یافتن حج طرفداری میکنند که منفعتی در آن دارند . این افراد خودشون هیچگاه به حج نمیروند.
اگر حج رفتن به هتک حرمت منتهی بشه کلا واجب و عمره باید تعطیل بشه.میدونید چه منافع زیادی عاید وهابیهای بی وجدان میشه ؟ باید هر چه زود تر مسئولین دست از بی عرضه گی بردارند و حج رو تعطیل کنند.
هزینه های گزاف این سفر اگر داخل مملکت هم خرج نشه شایسته وهابیهای تکفیری نیست
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۲
۱
آیا تعطیلی حج بهترین راه برای تنبیه عربستان است؟
بلی
بخدا اینگونه حج رفتن گناه است
خدا و رسولش هم این حج راقبول ندارد
پاسخ
ایلیا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۴
۱
چند صباحی است که بی احترامی به حجاج ایرانی از سوی السعود(لعنت الله)رواج یافته!از بی حرمتی به حاجی ها شروع و با لغو و کم کردن سهمیه ادامه داشت تا اینکه با تعرض به نوجوانان ایرانی این ننگ رو کامل کردن و صد در صد چند صباحی دیگه به ناموس و خاک مملکت ما هم تجاوز میکنن با تفکر نادان هایی مثل تو ما فقط بیننده اعمال اینها خواهیم بود.
اگه دولت نمیتونه کاری کنه خود مردم مثل 8 سال دفاع مقدس از ناموس ومملکت خودشون دفاع میکنن .
شما نویسنده محترم هم اگه به پسر ، برادر و یا اعضای خانواده خود هم تجاوز میشد همچین اراجیفی رو بی غیرت مینوشتی
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۴
۰
حجاج ایرانی باید خیلی بی غیرت باشند که با وجود چنین حادثه ای بازهم بخواهند هوس سفر حج بکنند
پاسخ
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
به گفته سازمان حج سالیانه 850هزار نفر به عمره می روند اگر هرنفر فقط 3میلیون تومان به عربستان ببرند در سال 2550میلیاد تومان پول به حلقوم این جلادان کودک کش و نوکر رژیم صهیونیستی می ریزند!!!!!!!!؟؟؟؟؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
خلاصه همه حرفا همینه که دوستمون گفته
حجاج ایرانی باید خیلی بی غیرت باشند که با وجود چنین حادثه ای بازهم بخواهند هوس سفر حج بکنند
پاسخ
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۴
۶
۰
به نظر من عمره را باید لاقل تا مدتی تعطیل کرد.
پاسخ
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
به نظر من رهبران همه کشورهای اسلامی و همه ی مسلمانان باید به اعتراض به کشتار مظلومان یمن و تجاوز به نوجوانان ایرانی و ... نه تنها عمره بلکه حج را هم تا سالیانی تعطیل و تحریم کنند تا با فشار بیشتر به آل سعود تضعیف و شکست پذیری شان بیشتر شود
پاسخ
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
اگر آن نوجوان فرزند واقعی شما بود نیز باز هم اصرار داشتی تا بر عمره پافشاری شود؟؟؟؟
خوش غیرت!
پاسخ
عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۵ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
۰
۱
بی غیرتی توی تنها گذاشتن ائمه بقیع نیست؟ توی تنها گذاشتن شیعیان عربستان نیست که با حضور ایرانیان شیعه دلگر می شوند؟ بی غیرتی توی این که مسوولین کم تحرک کشور زمینه چنین جسارتهایی را از ببین نبرند!
خواهش می کنم عزیزان حرفای چاله میدونی را با منطق دین قاطی نکنند.

مادرتون فاطمه توی بقیع تنها ست و حالا به خاطر بی عرضگی مسوولین یا خباثت طرف مقابل، یک فاجعه رخ داده است و ما می خواهیم با فاجعه بزرگتری آن را رفع و رجوع کنیم!!!!

غیرت مان جاست که مادرمان تنها است؟ اگر حضور ما نباشه فردا قبرستان بقیع را آبکش می کنن تا قبر فاطمه را آشکار کنن یا ...

غرت!
پاسخ
عبداللهی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
۰
۱
بی غیرتی توی تنها گذاشتن ائمه بقیع نیست؟ توی تنها گذاشتن شیعیان عربستان نیست که با حضور ایرانیان شیعه دلگر می شوند؟ بی غیرتی توی این که مسوولین کم تحرک کشور زمینه چنین جسارتهایی را از ببین نبرند!
خواهش می کنم عزیزان حرفای چاله میدونی را با منطق دین قاطی نکنند.

مادرتون فاطمه توی بقیع تنها ست و حالا به خاطر بی عرضگی مسوولین یا خباثت طرف مقابل، یک فاجعه رخ داده است و ما می خواهیم با فاجعه بزرگتری آن را رفع و رجوع کنیم!!!!

غیرت مان جاست که مادرمان تنها است؟ اگر حضور ما نباشه فردا قبرستان بقیع را آبکش می کنن تا قبر فاطمه را آشکار کنن یا ...

غرت!
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
آ. درست است که حجم انبوهی از عمره گزاران با انگیزه ناب و عملکرد ناب در عمره نیستند؛ اما راهش تعطیلی عمره است یا اصلاح این وضعیت؟ اگر راهش تعطیل عمره یا حج بود، امام باقر چنین می کردند:
ابوبصیر به امام باقر ع گفت: «مَا أَکْثَرَ الْحَجِیجَ وَ أَعْظَمَ الضَّجِیجِ» که حجگزاران چه بسیارند و ضجه زنندگان چقدر با عظمتند! آنگاه امام صادق فرمودند: «بَلْ مَا أَکْثَرَ الضَّجِیجَ‏ وَ أَقَلَّ الْحَجِیجَ» بلکه زاری کنندگان چه بسیارند و حجگزاران چه کم! مناقب آل أبی طالب علیهم السلام، ابن شهرآشوب، ج‏۴، ص۱۸۴. در عین حال، تعداد قابل توجهی از عمره گزار ناب و همراه با عملکرد ناب هستند؛ چرا این قسمت لیوان دیده نشود
ب. خرید کردن سود عمده اش به مردم عربستان می رسد و سود صدور ویزا و هتل ها و … هم که چه طرف حجگزار و عمره گزار واقعی باشد و چه نباشد، در جیب هر کس که باید برود می رود. پس از جهت سود رسیدن به دولت عربسان، فرق چندانی بین عمره گزار واقعی و غیر واقعی نیست. ضمن این که عربستان آن قدر پول نفت و «حج» دارد که پول عمره چند صد هزار ایرانی و حتی یک میلیون ایرانی، بود و نبودش فرقی برای تأسیس داعش یا عدم آن نمی کند. یادآور می شود که عربستان چند ده میلیارد دلاری به کشورها باج می دهد و بسیار بعید است که کسی کل درآمد عمره ایرانیان را حتی به اندازه یک میلیارد دلار در سال برای عربستان بداند. یعنی آیا مثلا یک میلیون نفر به عمره می روند و هر کس نیز هزار دولار پول در کیسه عربستان می ریزد؟ و انگهی اگر عمره گزار خوبی باشد دیگر این هزار دلار در جیب عربستان نمی رود؟
ج. برخی می گویند که این عمره ها اثری ندارد و اگر داشت، این همه مشکل فرهنگی نداشتیم. اولاً اگر منطق وجود آسیب های فرهنگی را علت ناکارمدی حج و عمره بدانیم، پس باید گفت که عتباب عراق و مشهد هم ناکارامدند و باید برای آن هزینه نکرد! چرا نوبت عتبات که می رسد می گوییم «قیاس معار الفارق» است! ثانیاً واقعیت این است که عمره خیلی معنویت و اثر روی خیلی ها دار و همین آثار که ممکن است بخشی از آن نیز موقت باشد، به معنای ناکارامد کردن بخشی از تأثیرات شبیخون فرهنگی است. بالاخره دشمن هم دارد کار می کند و جلوی خوبیها را می گیرد. اگر اثرات مثبت را به دلیل این که غلبه مطلق در طول سال یا سالیان ندارد رها کنیم، باید به طور مطلق دچار سلطه فرهنگی شویم. مثلا شما غذا می خورید و فردا دوباره نیاز به غذا دارید. آیا می توان گفت که چون اثر غذا موقت است، پس نباید برای غذا خریدن پول خرج کرد؟
د. بله بسیاری از مردم سعودی علاقه مند به عمره گزاری ایرانیان هستند، اما دولت عربستان چنین نیست و مایل است که اساساً شیعه ای در عالم نباشد که بخواهد پول عمره به عربستان بدهد یا ندهد و اگر می توانست تمام شیعیان را می کشت!
ه. حرف آخر این که اگر هتاکی علت معقولی برای تعطیلی عمره باشد، چرا اگر هتاکی به عتبات کشیده شد، تعطیل نشود؟ ضمناً مگر مدینه منوره و بقیع، جزء عتبا نیست؟ مثلا قبر امام صادق ع با قبر امام کاظم فرق دارد؟
پاسخ
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۰
۱
رجا نیوز یه مطلب کار کرده که آدم تعجب می کنه. گفته که چون درامد سعودی ها از حج به اضافه عمره ایرانیان، حدود 787 میلیارد تومان است، پس جای مثلاً تأمل است که ما تصمیم خاصی بگیریم.

اما 78غ7 میلیارد تومان می شود حدود 300 میلیون دلار و این عدد در برابر درآمد نفتی عربستان و نیز درآمد حج و عمره آنان از دیگر کشورها واقعاً عددی بسیار بسیار کمی است و در عوض چه چیزها که ما از دست نمی دهیم و چه بردهایی که آنان به دست نمی اورند. به قول نویسنده شما، در کنار ارز، به ارزش ها هم فکر کنیم.
پاسخ
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۴ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
بنده خدا نویسنده
خخخخخخ
پاسخ
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
من ندیدم عمره گزاری که با رفتن به حج تحول اساسی در او رخ داده باشه. این ارزشی که میگین اگه به عمره نرن از دست میدن دقیقا چه ارزشیه که نه قابل رویت و نه محسوسه.
کاسبی به بهانه اینکه با رفتن به عمره ب خدا نزدیکتر میشین رو رها کنین. اینکار خودش ثوابه.
پاسخ
حامد
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۳۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
به خدا تا اخر عمرم به حج نمی روم و هزینه اون رو صرف دندان مصنوعی برای پیرزنان شهرم می کنم . نامردم اگه این کار رو نکنم. به یقین رسیدم که از خود حج واجبتره
پاسخ
شیما
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده در واکنش و نتیجه ابراز خرسندی و خوشحالی شیخ جنتی امام جمعه موقت تهران است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۰ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
خوب فردا پررو تر میشن اونوقت ممکن دست جمعی تجاوز کنن وقتی تجاوز میکنن و ایران هیچ اقدامی انجام نده خوب پس دوباره این کار رو انجام میدن نمیشه که به خاطر این حرف ها مردم با ترس تجاوز به حج برن
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
یعنی می فرمایید اگر اون دو نفر وحشی اعدام نشن باز هم دولت هیچ واکنشی نشان نده خوب اون وحشی ها میفهمن که اگه باز هم تجاوز کنن هیچی نمیشه
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
به نام خدا
تا اینجا من همه نظرات رو نگاه کردم اما نکته ای که بسیار مهم هست و اصلا اشاره ای بهش نشد اینه که، همه اشاره کردند به درآمدی که عربستان از حجاج ایرانی نصیبشون میشه، و اون رو مقایسه کردند با درآمدهای نفتیشون و اینکه چیز زیادی نمیشه، که البته این هم جای اشکال داره، چرا که درآمد حاصله از حجاج ایرانی هر چقدر هم که در مقایسه با در آمدهای نفتی عربستان کم باشه، دلیل نمیشه که فراموش کنیم این کمک مالی (هر چند از دید بعضی کم) ما به عربستان داره خرج ترویج وهابیت و حمایت از داعش به هر طریقی و کشتار مردم مظلوم یمن و... میشه. سهم پول ما هر چقدر هم که کم باشه بازم غیر مستقیم و به نوعی مستقیم،در این جنایات سهم داریم.
خودمون رو گول نزنیم.
اما مهمترین نکته ای که باید در نظر داشت اینه پولی که ما داریم به خزانه عربستان واریز میکنیم (و کمک میکنیم به جنایات عربستان)، شاید برای عربستان خیلی زیاد نباشه اما برای مردم خود ایران رقم قابل توجهیه. چیزی که آمارها میگه و خود سازمان حج و زیارت اعلام کرده سالانه حدود 500000 نفر به حج عمره اعزام میشن، برای هر سفر هم حدود 2 میلیون تومان هزینه میشه، در کل حدود 1 میلیارد دلار. حالا من از شما میپرسم، آیا این پول برای ملتی که تحت تحریمه و مشکلات فراوان اقتصادی داره،از جمله مشکل جدیه بیکاری و ازدواج جوانان، که اینها خود باعث مشکلات فرهنگی و اعتقادی شدید خواهند شد. خود شما بهتر می دانید با این پول چقدر موقعیت شغلی سالانه فراهم میشه و چقدر ازدواج صورت می گیره. مشکلات شدید اقتصادی خود باعث دوری مردم از دین میشه. این یک واقعیت تلخه. در صورتی که حج یه فعل سیاسی عبادی بوده، که البته الان جنبه سیاسی اون در عمل کاملا از بین رفته و حتی برعکس شده. ما اصل رو ول کردیم فرع رو چسبیدیم.
و نکات دیگری که دوستان اشاره کردن.
در ضمن این را هم یادآور شوم که این عربستان بود که حج عمره ایرانی ها رو در عمل لغو کرده. سازمان حج به شدت کوتاهی کرد.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
598 عالی بود
پاسخ
محسن عطایی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
منم از اول نظرم همین بود ولی متاسفانه تحریم حج صورت گرفت
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
بهتریم راه است
پاسخ
مکارم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
نویسنده محترم احتمالا از کارگزاران حج هستند؟
بله؟
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
مطلب قابل تاملی است
پاسخ
رسول
-
۰۹:۱۴ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
سلام
چند نکته خطاب به نویسنده محترم :
1- خواهش می کنم اول برو محصول اون 36 سال صدور انقلاب را برای ما تو عربستان بیار که ببینیم که چطور در سفرهای عمره کرور کرور شما انقلاب را صادر کردید؟
2- وجدانا اگر خودت یا پسرت یا ناموست مورد تعرض قرار می گرفت بازهم نظرت همین بود ؟
3- محصولات نشاط معنوی را با مصداق بیان کنیدوبگویید که با چه روشهایی آنرا در سطح جامعه اندازه گیری کرده اید ؟
4- اگر عربها به پول مانیاز ندارند ما هم به آن ارزها نیاز نداریم ؟
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
انگار اشتباه برداشت شد از عرض بنده، منظور من این بود که هم نظام باید زودتر حج رو تحریم می کرد (بنا به دلایل عدیده) و مهمتر از اون مردم هم باید خودشون از سفر حج انصراف بدن و پولشو صرف نیازمندان و مستمندان بسیار زیاد مردم ایران کنند. اخیرا نمونه هایی هم بوده که دست به همچین کاری زدند. مثلا یه نفر پول حج خودشو که 2 میلیون بود داد به بهزیستی.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
ما به خاطر شرف و ناموس وعزت وپاکدامنی مان است که به حج نمیرویم دنیاوبویژه مسلمانان هم میدانند وافکار عمومی مسلمانان جریحه دار است فرقی بین ایرانی ومالزیایی وافغانی وترک نیست هر مسلمان باشرفی این خبر ها را بشنود به عمره نمیرود فرض کنید که توهین متوجه جوان مسلمان هندی بوده یا اروپایی شما از خبرش ناراحت نمیشوید ؟سایر جاها هم همین قضیه صدق میکند آبروی خادمین حرمین شریفین رفته شما میخوای درستش کنی
پاسخ
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
سلام
حرف بیخودی میزنی خیلی خامی اقای نویسنده
پاسخ
صادق
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۲ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
ارزش و اعتبار به پاسپورت ایرانی باید توسط دولت و مردم ایران بدست بیاید . تحریم حج عمره و اگر هم لازم شد حج تمتع بیشتر به عربستان ضربه نیزنه و در عرصه بین الماللی خصوصا کشورهای اسلامی نمود بیشتری پیدا میکنه...
چراکه قزاقستان اعزام افراد زیر 35سال را به مکه ممنوع کرده ادامه این روند به سابر کشورهای اسلامی هم گسترش پیدا میکنه....
پاسخ
سید هدایت مرتضوی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
۱
۰
در نکته آخر این تحلیل آمده که اگر نیاز باشد ولی فقیه حکم می دهد!!!
خوب این چه حرفی هست یعنی باید رهبری وارد شود مگر شما مسئول نیستید؟؟ مگر شما توانایی تعطیلی حج رو ندارید؟؟ یا بهتره این جوری بگم: مگر شما جرئت تعطیلی حج رو ندارید که می گوید باید رهبری وارد شود و دستور تعطیلی بدهد؟؟
امیدوارم هیچ مسئولی در برابر فساد داخلی و خارجی از خود ترس نشان ندهد و به تکلیفش عمل کند مخصوصا در برخورد با مفاسد داخلی. الهی آمین
پاسخ
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
افکارنیوز: تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، قلب هر ایرانی را به درد آورد. در پی وقوع این اتفاق، مسئولان ایرانی نیز پروازهای حج از ایران لغو شد. پیش از این مراجع تقلید و برخی از مقامات و نمایندگان مجلس، خواستار توقف سفر حج عمره به عربستان سعودی شده‌ بودند.

مخالفتها برای انجام حج عمره با هدف تنبیه دولت آل سعود منطقی به نظر می رسد اما جالب است بدانید که دوبی و امارات، هنوز مقصد اول گردشگران ایرانیست.

هواپیماهای اماراتی هنوز سهم بیشتری نسبت به هواپیماهای ایرانی در جابجایی مسافران ایران به این کشور شیخ نشین خلیج فارس دارند. در زمانی که شیوخ جوان و بی تجربه اماراتی ادعای مالکیت خاک و جزایر ایران را مطرح کردند، واکنش تنها به گذاشتن کامنت در صفحه فیس بوک مقامات عرب و آمریکایی محدود شد. در آن زمان هیچ کس تحریم سفر به امارات را فدای تفریح و خرید در دوبی شیخ نشین نکرد.

حتی آمار نیز حاکی از آن هستند که ایرانی ها چند صدهزار برابر خرجی که در مکه می کنند، ارز مملکت را در شیخ نشین امارات هزینه و سرمایه گذاری کرده اند؛ کسانی که عمدتا معتقدند «ارز ایران را نباید درجیب عرب ها ریخت.»

طبق آمار رسمی ایرانی ها ۱میلیارد و ۲۲۵ میلیون دلار در بخش املاک این امیرنشین اماراتی سرمایه گذاری کردند. همچنین به بیان آمارها، قریب به ۵۰۰هزار ایرانی در امیرنشین امارات حضور دارند. همچنین تنها تا سال ۸۶، حدود ۴۰۰هزار شرکت سرمایه گذاری ایرانی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار در این کشور، فعالیت می کرده اند. یعنی مبلغی بالغ بر ۹۹۴هزار میلیارد تومان از سرمایه های ایران در امارات مشغول گردش است و برای شیخ نشین ها پول روی پول می آورد.

از سوی دیگر سالیانه مقصد گردشگری بیش از ۲۸۰ هزار ایران کشور امارات است. نرخ تور یک هفته ای دبی مبلغی بین ۹۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، اگر متوسط این مبلغ را یک میلیون تومان در نظر بگیریم و هر مسافر هر برای هزینه های جانبی خود ۲ میلیون تومان در نظر گرفته باشد. درآمد سالیانه امارات از ورود گردشگران ایرانی به این کشورمبلغی نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان می شود.

جمع مبلغ سرمایه گذاری های ایران در بخش املاک، بازرگانی و گردشگری امارات چیزی در حدود ۹۹۴هزار میلیارد خواهد شد. البته سهم بیشتر این رقم مربوط به سرمایه گذاری می شود که نباید نقش سوء مدیریت ها در ایران را در فرار این سرمایه ها از ایران به یک شیخ نشینی که ده سال است پا گرفته است، نادیده گرفت.

این درحالیست که طبق برآوردها سالیانه ایرانی ها ۵هزار میلیارد تومان خرج می کنند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت سالانه ۸۰۰ هزار ایرانی به حج عمره می روند‏، میانگین هزینه سفر این افراد با توجه به درجه بندی کاروانی که در آن حضور دارند دو میلیون تومان است. که این خود به تنهایی رقمی معادل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان می شود‏، که اگر هر زائر مبلغ ۳ میلیون تومان هم برای خرید ارز بپردازد و در کشور مقصد هزینه کند این مبلغ به ۴ هزار میلیارد تومان می رسد. این تنها درآمد عربستان از حضور عمره گذاران ایرانی است.

در سال گذشته ۶۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز از ایران به حج تمتع رفتند، میانگین هزینه حج تمتع ۱۰ میلیون تومان است که مبلغی معادل ۶۴۵ میلیارد تومان می شود. اگر به ازای هر مسافر، هزار دلار هم هزینه خرید محاسبه کنید، هزینه تمتع ایرانیان حدود ۹۰۰ میلیارد تومان می شود. به این ترتیب درآمد سالیانه عربستان تنها از زائران ایرانی مبلغی حدود ۵ هزار میلیارد تومان است.

حتی درآمد بیست ساله آل سعود از حج ایرانی ها کمتر از درآمد و سرمایه گردش سرمایه گذاران ایرانی در شیخ نشین امارات است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۹ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
کاشکی این پیشنهاد اجرایی میشد
پاسخ
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
باز هم عرض میکنم، مهم نیست که هزینه سفر حج ایرانیها در مقایسه با دیگر درآمد های عربستان ناچیز هست یا نیست، مهم اینه که اولا این پول هر چقدر هم که کم باشه باز هم داره به خزانه عربستان واریز میشه. خزانه ای که داره برای ترویج وهابیت و ترور و تکفیر دیگر ملتها خرج میشه و نیز در جهت ضربه زدن به منافع فرهنگی و اقتصادی کشورهایی مثل ایران و حتی کمک مالی به اسرائیل که بر کسی پوشیده نیست. بنابراین به نوعی ما هستیم که داریم آب تو آسیاب عربستان برای اهدافشون میریزیم.
در ثانی: باز هم عرض میکنم که این پول سالانه می تواند باعث اشتغال زایی و ایجاد شرایط رفاهی برای زوج های جوان برای شروع زندگی گردد. و نیز کمکی باشد به سازمان هایی مثل بهزیستی که واقعا در مضیغه هستند (بنده خود از نزدیک با فقر این سازمان در کمک به افراد تحت پوشش شان مطلع هستم چیزی که بسیار دردناک هست اما بعضی از کسانی که از قشر بی درد جامعه هستند اصلا تصورش رو هم نمی توانند بکنند) ما مردم فقیر کم نداریم مردمی که برای سیر کردن شکم بچه هایشان از روی ناچاری حاضرند دست به هر کاری بزنند. متاسفانه به هر دلیلی این شرایط وجود دارد. تحریم ها رو هم میشه در کنار مدیریت ضعیف اقتصادی و ... از جمله دلایل مشکلات اقتصادی در نظر گرفت.
هدف از انجام فرایض دینی رستگاری و رسیدن به قرب الهی در سایه اخلاق اسلامی است. ما به این مهم نمی رسیم مگر با از بین بردن فقر اقتصادی که منشاء فقر فرهنگی و اعتقادی می شود.
نکته ی دیگر اینکه: هزینه های غیر ضروری و اضافی ما در دیگر کشور های عربی و کلا بسیاری از رفتارهای اسرافی ما نمونه های زیادی در داخل نیز دارد، اما دلیل نمیشود که این رفتارها به عنوان عذر بدتر از گناه بهانه کنیم، برای کمک (هر چند کم از نگاه بعضی ها) به خزانه حاکمان وهابی عربستان. و نیز مردم فقیر و مستضعف کشورمان را از این سرمایه اقتصادی زیاد سالیانه محروم کنیم. هزینه ای که گوشه ای از مشکلات مالی مردم ما رو رفع خواهد کرد.
دلایل بدیهی دیگری هم برای لغو سفر حج وجود دارد که شرح آنهادر این مجال نمی گنجد.
در یک کلام :
چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامست.
پاسخ
EF7
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
598

شما نگران صادرات انقلاب نباش..

فکر کنم شما بیشتر نگران عدم سود برای سازمان حج و زیارت هستی....

ننگ هر ذلتی را نمیتوان بخاطر زیارت قبول کرد...

آل سعود با پول نفت و زیارت فربه شده....
پاسخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
اولا بنده یک ایرانی هستم و پای بند به مقررات ایران عزیزم. به نظرم اگه این همه پول و سرمایه ای که در سرزمین عربستان حیف میشه بله حیف میشه چرا که خدا تو دل انسانه نه تو چهار دیواری از سنگ که حتی نمی تونی بهش دست بزنی، تو مملکت خودمون هزینه کنیم چه بسا که نیازی به فروش نفت و گاز و خاک و زمین و ... غیره نباشیم برای اداره مملکت. ولی متاسفانه برنامه حج شده زیربنای اصلی برای موجودیت یک سری از افراد داخلی و نرفتن به حج بزرگترین لطمه را به آنها می زند. ما ایرانی هستیم عاشق ایران عاشق کوروش کبیر عاشق اصالت ایرانی. لطفا مطلب رو پخش کنید.
پاسخ
اسد پور
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۰ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
اگر تو عاشق کوروش کبیر هستی و کوروش کبیر را هم می شناسی، لطفا بررسی کن که کوروش کبیر چقدر یهودی را پناه داد!

پول و امکانات مملکت را صرف یهودیان کرد و البته کار خوبی هم بود؛ چون آنها مظلوم بودند. شما فکر کردید کوروش این جوریا که جماعت روشنفکر معرفی می کنند، بوده است؟
کوروش اگر زنده بود، برای شیعیان مظلوم عربستان جان فشانی می کرد.

لطفا آبروی کوروش را نبرید.
پاسخ
امامی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
امام خمینی در پیام تشکیل جهاد سازندگی، 26 خرداد 1358: «... ان‏شاءاللّه‏ خداوند به همه ملت و به همه کسانی که در این راه [جهاد سازندگی] تشریک مساعی می‏کنند و این وظیفه اخلاقی ـ شرعی را ادا می‏کنند، به همه توفیق عنایت کند. همه موفق باشند که در این جهاد شرکت کنند و آن خرابه‏ ها را بسازند، و برادران خودشان را کمک کنند؛ که شاید هیچ عبادتی بالاتر از این عبادت نباشد. بلکه من می‏خواهم از اشخاص که برای زیارتها، برای مکه معظمه، برای مدینه منوره می‏خواهند بروند لکن به طور استحباب می‏خواهند بروند، من می‏خواهم از آنها هم تقاضا کنم که شما برای ثواب می‏خواهید بروید مکه مشرف بشوید، می‏خواهید بروید مدینه منوره، عتبات عالیات مشرف بشوید؛ امروز ثوابی بالاتر از اینکه به برادرهای خودتان کمک کنید[نیست]و این سازندگی را همه با هم شروع کنید که ایران خودتان درست ساخته بشود، و برادرهای خودتان نجات پیدا بکنند. خداوند به همه شما اجر عنایت می‏کند، و همان ثوابی را که شما از زیارتها می‏خواهید خداوند به شما در این جهاد خواهد داد.»

بررسی:

وضعیت ویرانی ایران پس از زمان شاه (سال 58) با وضعیت سال 94 بسیار متفاوت است و بعید است که کسی بگوید دو موضوع متفاوت لزوماً حکم یکسانی دارد.
امام خمینی از همه کسانی که برای «زیارت ها و عتباب عالیات»، و «برای مکه معظمه» و «برای مدینه منوره» به طور استحبابی می روند، می خواهد که به برادران خود کمک کنید؛ یعنی اولاً بحث فقطه بر سر عمره نیست و امام صراحتا «زیارت ها» و نیز «عتبات عالیات» را هم ذکر کرده است و اگر با استناد به این سخن قرار است چیزی تعطیل شود، باید مشهد رفتن و کربلا و نجف و سامراء و کاظمین و قم و شیراز و کلاً هر سفر زیارتی مستحبی تعطیل شود.
اکنون بودجه کشور کفاف سازندگی باقی مانده می دهد، لکن کسی امر به معروف و نهی از منکر نمی کند که بودجه حیف و میل نشود؛ پس مشکل در بودجه نیست، در مجریانی ضعیف الایمانی است. و راه تقویت ایمان مجریان و نیز کسانی که نهی از منکر نمی کنند نیز حفظ منابع ارزی نیست، بلکه حفظ منابع ارزشی مثل سفر زیاراتی و عمره و مدینه و کربلا و نجف و قم و مشهد است.
امروزه یکی از شعائر ما رفتن با زیارات و مشاهد مشرفه است که نقش بسیار زیادی در تقویت معنویت و مذهبیت جامعه دارد و حفظ شعائر از تقوای قلبی است (و من یعظم شعائر الله فإنها من تقوی القلوب) و نمی شود آن را تعطیل کرد؛ مگر این که ولیّ فقیه تأیید کند.
الان به عراق رفتن هم کمک به برادارن است و حتی به عربستان رفتن هم کمک به برادران است و آن هم برداران مظلوم شیعه که دلگرمی شان حضور «درست» ما است و اگر این حضور درست تقویت شود، مواضع آنان تقویت می شود؛ پس راه رفع مشکلات اصلاح و ارتقاء عمره گزاری و عمره گزاران است که کمک به برادران ما هم می شود.
کمک به نابودی نظام آل سعود و تکفیری گری وهابیت مهم تر است یا کمک به ساختن یک مسجد یا مدرسه یا بیمارستان که بودجه اش را باید دولت بدهد نه ملت! بی شک «حضور در صحنه» و نشان دادن اسلام ناب و تضعیف اسلام تکفیری و نیز تقویت مخالفان نظام سعودی (شیعیان و مظلومین عربستان) بسیار مهمتر از کمک به افرادی است که کمک واقعی تر به آنان، احیای وجدان کاری برخی مسوولین و نیز احیای فرهنگ امر به معروف و نیز احیای نظارت عالمانه است نه تزریق پول بیشتر به سیستم نسبتاً معیوب!
و در پایان و برای اثبات ادعاهای خود می گوییم که: آیا خود امام خمینی که چنین سخنانی بیان کردند، عمره یا سفرهای زیارتی و رفتن به عتبات را حتی تعلیق، هم کردند یا آن را به خود افراد واگذار کردند تا کسی که حضورش ارزش استحبابی دارد نرود و کسی که حضور ارزش مؤثر و صادر کننده ارزشها و انقلاب و رساننده پیام اسلام ناب دارد، برود؟ پس این دلیل، برای اثبات تعطیلی عمره مستحبی و زیارت عتبات ایران و خارج کشور، کافی نیست.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها