کد خبر: ۳۰۹۲۵۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
عضو کميسيون امنيت ملي مجلس خبر داد:
به گفته يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، در جلسه ديروز کميسيون نمايندگان سازمان حج و زيارت با کاهش سفرهاي حج عمره مخالفت کردند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرارو، به گفته يک عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، در جلسه ديروز کميسيون نمايندگان سازمان حج و زيارت با کاهش سفرهاي حج عمره مخالفت کردند.

بعد از تعرض به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده موجي از اعتراضات داخلي به راه افتاد و مقامات ايراني نسبت به اين مساله واکنش نشان دادند. نمايندگان مجلس در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز روز گذشته در جلسه‎اي با حضور نمايندگان وزارت خارجه، سازمان حج و زيارت و نماينده ولي فقيه به بررسي اين مساله پرداختند.

احمد بخشايش اردستاني عضو کميسيون در گفت‌و‌گو با فرارو مسايل مطرح شده در اين جلسه را تشريح کرد و گفت: بعد از بررسي‌هايي که کميسيون در خصوص توهين‌هايي که از سوي عربستان و علماي وهابي به زائران ايراني مي‌شود به اين نتيجه رسيديم که افراط در اعزام زائر به اين کشور عامل اصلي اين رفتار‌ها است.

وي افزود: سالانه حدود ۸۲۰ هزار نفر را به حج عمره و حدود ۸۵ هزار نفر را به حج تمتع مي‌فرستيم، مبلغي که از اين طريق نصيب عربستان مي‌شود حدود ۱۵ هزار ميليارد تومان است اما از آنجايي که عربستان کشوري با ذخاير ارزي گسترده است اصلا توجهي به اين مبلغ ندارد و کثرت زائران حتي ما را مديون اين کشور مي‌کند.

نماينده اردستان با اشاره به اينکه بودجه عمراني کشور در سال آخر دولت احمدي‌نژاد حدود ۹ هزار ميليارد تومان و اکنون ۳۸ هزار ميليارد تومان است، گفت آن ۱۵ هزار ميلياردي که از سوي عربستان به آن توجه نمي‌شود براي کشور ما بسيار قابل توجه است لذا به اعتقاد ما بهتر است که در مورد تعداد حج عمره در سال تجديد نظر شود.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در خصوص اينکه پاسخ نمايندگان سازمان حج و زيارت و نماينده ولي فقيه نسبت به اين درخواست کميسيون چه بوده است، گفت: آن‌ها اصرار داشتند که حج تعطيل بردار نيست و تجديد نظر در مورد به نظر مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و شوراي عالي حج نياز دارد.

وي در پاسخ به اين سوال که استدلال آن‌ها براي مخالفت با تعديل ميزان حج عمره چه بود، گفت: چند نکته را بيان کردند. اول اينکه ما با اعزام زائران ايراني در حقيقت انقلاب خود را به عربستان صادر مي‌کنيم و برخلاف نظر و ميل علماي وهابي در کنار مردم آن کشور قرار مي‌گيريم.

بخشايش افزود: مساله ديگر اين بود که نسبت به مردم ايران و کساني که براي سفر به حج پول پرداخت کرده‌اند تعهداتي دارند و بايد به آن وفادار باشند.

وي با تاکيد بر اينکه به نظر ما در کميسيون اين حرف‌ها منطقي نيست، گفت: روشن است که آن‌ها در جهت فربه شدن شرکت «شمسا» و تامين منافع مالي خودشان اين رويکرد را دارند اما ما نيز اصرار داريم که ۱۵ هزار ميليارد تومان براي اقتصاد کشور رقم قابل توجهي است.

اين نماينده مجلس همچنين با اشاره به اين مساله حج جزئي از موضوع کلان ارتباط ايران و عربستان است، گفت: ايران و سعودي از دوران قبل از انقلاب رقيب و همکار بوده‌اند و اکنون نيز همين طور است. بودن مکه و موضوع حج باعث مي‌شود که به آن‌ها نياز داشته باشيم و آن‌ها از اين موضوع استفاده مي‌کنند. شاهد بوديم که در پاسخ به اعتراضات ما نسبت به تعرض اخير فورا وضعيت هواپيما‌ها را بهانه کرده و به ويزا ندادند.

وي افزود: لازم است که در ارتباط ايران و عربستان به تعادل برسيم زيرا اکنون چنين تعادلي وجود ندارد. تعداد کارمندان سفارت ما در آنجا حدود ۲۰ نفر است درحالي که آن‌ها ۱۲۰ نفر کارمند در ايران دارند. روشن است که اين موضوع زمينه ساز فساد اطلاعاتي، سياسي و نظامي است لذا اگر مسولان سازمان حج و نماينده ولي فقيه کمتر به پول فکر کنند مي‌توانيم در جهت اين تعادل حرکت کنيم.

بخشايش در پاسخ به اين سوال که نظر وزارت خارجه در اين خصوص چيست و آيا توضيحات بيشتري در اين جلسه عنوان کردند، گفت: در مورد مساله حج که وزارت خارجه تصميم گير نيست اما در مورد اتفاق رخ داده گفتند که بلافاصله بعد از ماجرا اعتراض خود را به قائم مقام وزير کشور عربستان اعلام کرده‌اند و آن‌ها قول اعدام دو مامور خاطي را داده‌اند.

وي در مورد اينکه نتيجه کلي جلسه کميسيون نيز گفت: قرار است که کميسيون در مورد تعديل تعداد سالانه حج عمره بررسي‌هاي بيشتري را انجام دهد و خواهان اين هستيم که اين رقم به حدود ۳۰۰ هزار نفر در سال برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی
ROMANIA
۱۶:۲۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۰
۰
... به خدا اگه زیارت کربلا رو هم به حج وزیارت میدادن و عراق بخصوص ایت الله سیستانی رض نبود الان ما در حسرت زیارت کربلا بودیم چون حج وزایت دوباره میخواست بقالی باز کند و زوار رو سرکیسه کند خاک تو سرتون
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها