کد خبر: ۳۰۹۷۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۴     ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
تسنيم گزاش داد:
حويل سامانه اس ۳۰۰ روسي و پايان يافتن فرآيند ساخت اس ۳۰۰ ايراني يا همان باور ۳۷۳ و قرار گرفتن اين ۲ سامانه پدافندي در کنار يکديگر، نفوذناپذيري آسمان ايران را کامل خواهد کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، تحويل سامانه اس ۳۰۰ روسي و پايان يافتن فرآيند ساخت اس ۳۰۰ ايراني يا همان باور ۳۷۳ و قرار گرفتن اين ۲ سامانه پدافندي در کنار يکديگر، نفوذناپذيري آسمان ايران را کامل خواهد کرد.

سال 2007 ميلادي بود که خبر امضاي يک قرارداد نظامي ميان ايران و روسيه تبديل به خبر اول بيشتر رسانه‌هاي جهان شد: "ايران از روسيه سامانه موشکي اس300 خريد".

جمهوري اسلامي ايران و شرکت "روس آبارون اکسپورت" شرکت دولتي صادرات و واردات تسليحات و تجهيزات نظامي روسيه در سال 2007 قراردادي را امضا کردند که به‌ موجب آن، اين شرکت موظف شد 5 آتشبار S300 را به‌ ارزش حدود 800 ميليون دلار به ايران تحويل دهد.

اما ديميتري مدودف رئيس جمهور وقت روسيه سه سال بعد و در سال 2010 ميلادي با صدور فرماني، تحويل سامانه موشکي اس300 به ايران را ممنوع کرد.
"اس300" يک سامانه موشکي سطح‌ به‌ هواي دوربرد با قابليت استفاده در تمامي ارتفاع‌هاست. از اين سامانه به‌ عنوان نوع تکميلي سامانه پدافندي اس200 ياد مي‌شود که ايران با به‌کار گيري توان داخلي، موفق به بهينه‌سازي آن نيز شده و قرار است موشک‌هاي صياد نيز مکمل موشک‌هاي اين سامانه پرقدرت شود.

اس300 در حال حاضر يک خانواده است و انواع مختلفي از اين سامانه با کاربردهاي متفاوت در وزارت دفاع روسيه توليد شده است. هم‌اکنون اس300 پي‌ام‌يو (S-300PMU) به‌عنوان يکي از مرگبارترين و پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي موشکي خانواده اس300 است که توانايي رديابي و انهدام حدود 100 هدف را دارد. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازي اين نوع از سامانه‌ها، حدود 5 دقيقه‌ است که اين خود يکي از ويژگي‌هاي مهم سامانه موشکي اس300 پي‌ام‌يو به شمار مي‌رود.

سامانه موشکي اس 300
همزمان با لغو اين قرارداد از سوي دولت روسيه، جمهوري اسلامي ايران نيز به دادگاه بين‌المللي در اين‌ باره شکايت کرد و نهايتا دادگاه، راي خود را صادر و روسيه را محکوم کرد و مقرر شد که مسکو طبق قرارداد، خسارت لغو اين قرارداد که چيزي در حدود 4ميليارد دلار اعلام شده بود را به تهران بپردازد.
چندي بعد و در سال 2013، روزنامه «کامرسانت» چاپ روسيه با انتشار خبري، اعلام کرد که "ولاديمير پوتين" رئيس‌جمهوري روسيه در تاريخ 12 آگوست به ايران سفر خواهد کرد تا با حسن روحاني رئيس جمهور جديد ايران مذاکره کند.

بنابر آنچه کامرسانت آن زمان منتشر کرده بود، "پوتين در مذاکرات خود در تهران قصد دارد دو مسئله مهم براي روسيه را مورد بررسي قرار دهد که يکي از آنها فروش سامانه‌هاي موشکي «آنتي-2500» به ايران در ازاي سامانه موشکي «اس-300» است."
سامانه دفاع موشکي آنتي-2500 نيز همانند اس300، يک سامانه پدافندي قدرتمند است که مي‌تواند به‌ طور همزمان 24 هواپيما را در فاصله 200 کيلومتري هدف قرار داده و يا با حمله 16 موشک بالستيک به‌صورت همزمان مقابله کند.

اما ايران بلافاصله با اين پيشنهاد مخالفت کرد و خبرگزاري ريانووستي به نقل از سيد محمودرضا سجادي سفير وقت ايران در مسکو نوشت که وي ضمن ردّ پيشنهاد مسکو براي تحويل سيستم دفاع موشکي جايگزين براي اس-300، تأکيد کرده است: سيستم دفاع هوايي پيشنهادي از سوي روسيه قابليت همگرايي با سيستم دفاعي ايران را ندارد.

اما ماجرا ادامه داشت تا اينکه 30 دي ماه سال جاري نيز، در جريان سفر ارتشبد سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه به تهران، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح پس از ديدار وزراي دفاع دو کشور گزارش داد که "ايران و روسيه براي حل و فصل مشکل سامانه موشکي اس300 به توافق رسيده‌اند" و دوشنبه هفته جاري نيز، ولادمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه نيز با صدور فرماني، رسما ممنوعيت تحويل سامانه موشکي اس 300 به ايران را لغو کرد، تا توافق وزراي دفاع ايران و روسيه در تهران، يک قدم ديگر به اجرايي شدن نزديک‌تر شود.

*** باور 373 ايران در يک قدمي رونمايي
جمهوري اسلامي ايران در کنار تمام ماجراهاي دريافت سامانه پدافندي اس300، اما کار ساخت يک سامانه پدافندي به نام باور373 (اس300 ايراني) را نيز همزمان با کارشکني‌ها در تحويل نمونه مشابه روسي را آغاز کرد.

امروز، چند سال از آغاز کار توليد سامانه مشابه اس300 گذشته است؛ امير اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش (9 شهريور سال 92) درباره روند توليد سامانه موشکي باور، گفته بود: درباره باور 373 بايد باور داشته باشيم که به نقاط خوبي رسيده‌ايم. مهمترين اصل اين است که باور 373 به مرحله "باور" رسيده و مشکل فني در اين بخش نداريم. زيرسيستم‌هاي اين سامانه نهايي شده و بخشي از تست‌هاي فني و تست‌هاي عملياتي هم صورت گرفته اما بخش درون سيستمي آن امسال(سال92) انجام خواهد شد.

لانچر 4 فروندي رونمايي شده از سامانه باور 373
اگر چه هنوز هيچ مسئولي درباره موشک‌ها، رادارها و ديگر سامانه‌هاي باور 373 سخني نگفته است اما در جريان رژه روز ارتش در 29 فروردين ماه سال 89، لانچرهايي رونمايي شد که بسيار شبيه لانچرهاي سامانه موشکي اس 300 بود و بسياري از کارشناسان نظامي، آن لانچرها را همان لانچرهاي سامانه باور 373 ناميدند.
بعدها هم در جريان بازديد، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي از نمايشگاه دستاوردهاي وزارت دفاع، شبکه خبر سيما، فيلمي از اين بازديد پخش کرد که در آن موشک و رادار ردگير سامانه باور 373 به نمايش گذاشته شده بود.
اگر چه اين شبکه اعتنايي به اين رادار و موشک نکرده بود و تنها، تصاوير آن در حالي که رئيس مجلس در حال بازديد از نمايشگاه بود، پخش شد و اين، اولين تصاوير از موشک و رادار ردگير سامانه باور 373 بود که به نمايش درآمد که البته شايد ناخواسته هم بود.

رادار ردگير سامانه موشکي باور 373 (تصوير گرفته شده از فيلم پخش شده توسط شبکه خبر)
بررسي فيلم پخش شده، نشان مي‌دهد که اين موشک که باور 373 هم نام‌گذاري شده است، بسيار به موشک صياد 3 يعني همان موشکي که آن هم به طور شايد ناخواسته در همان نمايشگاه توسط شبکه خبر سيما به نمايش درآمد، شبيه بود ولي ضخامت بدنه و طول موشک باور، کمي بزرگتر از موشک صياد 3 به نظر مي‌رسد.

موشک باور373 (سفيد) و موشک صياد 3 (قرمز)؛ تصوير گرفته شده از فيلم شبکه خبر
ناگفته نماند که خودرو فوق سنگين ذوالجناح نيز اندکي بعد رونمايي شد و تصاويري از همان لانچرها (لانچرهاي باور 373) پشت آن نصب شده بود و اين يعني، لانچرهاي اين سامانه قرار است که توسط اين خودرو حمل شود.

ذوالجناح؛ خودروي حامل لانچرهاي باور 373
حدود 8 سال از قرارداد اوليه ايران و روسيه براي دريافت اس 300 روسي و چند سال هم از آغاز توليد يک سامانه ايراني و مشابه اس300 روسي به نام باور 373 مي‌گذرد؛ رئيس‌جمهور روسيه شخصا با صدور دستوري ممنوعيت تحويل سامانه موشکي اس 300 به ايران را لغو کرده و وزارت دفاع روسيه هم اعلام کرده که، "اس-300 را فورا به ايران تحويل مي‌دهيم". در طرف مقابل، سردار دهقان وزير دفاع ايران نيز امروز گفته است، "امسال (2015 ميلادي) سامانه موشکي اس300 را تحويل خواهيم گرفت" و فرمانده قرارگاه پدافند هوايي ارتش هم مي‌گويد: خبرهاي خوبي از «باور373» در 29 فروردين اعلام خواهيم کرد.
تحويل سامانه اس 300 روسي و پايان يافتن فرآيند ساخت اس 300 ايراني يا همان سامانه موشکي باور 373 و قرار گرفتن اين 2 سامانه پدافندي در کنار يکديگر، نفوذناپذيري آسمان ايران و به خصوص مراکز حساس کشور را کامل خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها