کد خبر: ۳۰۹۷۵۷
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
با تصميم دولت مبني بر توقف موقتي اعزام زائران ايراني براي حج عمره به عربستان، اکنون بازار با افت شديد قيمت فيش‌هاي عمره مواجه شده است و از سوي ديگر، فعالان اين بازار مي‌گويند که تعداد زيادي از فيش‌هايي که با قيمت بالا و حاشيه سود کم خريد کرده بودند، روي دستشان مانده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تابناک، با تصميم دولت مبني بر توقف موقتي اعزام زائران ايراني براي حج عمره به عربستان، اکنون بازار با افت شديد قيمت فيش‌هاي عمره مواجه شده است و از سوي ديگر، فعالان اين بازار مي‌گويند که تعداد زيادي از فيش‌هايي که با قيمت بالا و حاشيه سود کم خريد کرده بودند، روي دستشان مانده است.

با تصميم دولت مبني بر توقف موقتي اعزام زائران ايراني براي حج عمره به عربستان، اکنون بازار با افت شديد قيمت فيش‌هاي عمره مواجه شده است و از سوي ديگر، فعالان اين بازار مي‌گويند که تعداد زيادي از فيش‌هايي که با قيمت بالا و حاشيه سود کم خريد کرده بودند، روي دستشان مانده است.

پس از اقدام وقيحانه دو پليس سعودي با دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده، ايران تصميم گرفته است که اعزام زائران عمره به عربستان را تا مشخص شدن وضعيت برخورد با اين دو پليس و اشد مجازات آنان، متوقف کند.

اين تصميم دولت در شرايطي صورت مي گيرد که بر اساس گزارش‌ها، ايران به ‌طور ميانگين سالانه 500 هزار نفر را به سفر عمره مفرده اعزام مي‌کند، اين در حالي است که در سال 92، آمار اعزام زائران عمره به اوج رسيده و به 850 هزار نفر رسيده است که به تبع آن، درآمد هنگفتي نصيب عربستان شده است.

در اين ميان، نمي‌توان درآمد بالاي کشور عربستان سعودي از سفر عمره‌گزاران ايراني را ناديده انگاشت؛ اگرچه بازار فيش عمره مفرده پس از خبر تعليق سفر عمره زائران ايراني، با سقوط قيمتي روبه‌رو شد، اما تا پيش از اين ماجرا، براساس آمار و ارقام اعلام شده از سوي سازمان حج و زيارت قيمت اعزام افراد به حج عمره بين يک ميليون و 700 هزار تومان تا 2 ميليون و 800 هزار تومان در نوسان بوده است.

البته تا چندي پيش از اين تصميم، قيمت برخي از فيش‌هاي عمره اي که اولويت هايي پايين تر داشته و در واقع، نزديک به زمان اعزام هستند، بسيار بالا رفته و گاه تا 4 ميليون تومان هم مي رسيد، اما به هرحال اکنون اين قيمت‌ها با افت شديد مواجه شده است.

يکي از فعالان بازار خريد و فروش فيش حج در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادي مي گويد: اکنون مردم با شنيدن خبر توقف اعزام زائران به حج، در تکاپو براي فروش فيش‌هاي حج خود هستند در حالي که مشتري براي آن پيدا نمي شود.

به گفته اين فعال بازار، خريد و فروش فيش عمره مفرده در حالي رو به کاهش گذاشته است که اکنون قيمت با افت يک ميليون توماني مواجه شده است.

بررسي‌هاي سرانگشتي نشانگر اين است که اگر سالانه به طور ميانگين، 500 هزار نفر به حج عمره اعزام مي شدند و هر يک هم بابت فيش خود به صورت ميانگين 2.5 ميليون تومان پرداخت مي‌کردند، مبلغي حدود هزار و 125 ميليارد تومان مي شود.

برخي آمارها حکايت از آن دارد که 70 درصد از رقم هاي مرتبط با فيش هاي حج، به عربستان واريز مي شود که بر اين اساس، عربستان درآمد 787 ميليارد توماني از حجاج ايراني را تا اطلاع ثانوي از دست داده است.

بنابراين بايد منتظر ماند و ديد که سياست‌هاي دو کشور ايران و عربستان چه سرنوشتي را براي زائران و متقاضيان سفر به عربستان براي به جا آوردن اعمال حج، رقم مي زند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها