کد خبر: ۳۱۰۲۱۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۴     ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
معاون عمليات نيروي زميني ارتش:
29فروردين هرسال يادآور رشادت ها و پايمردي دلاوران نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران است که آرزوي کورکورانه دشمن براي تسخير يک وجب از خاک ايران اسلامي را همواره ناکام گذاشته اند.
به گزارش پایگاه 598، در آستانه روز ارتش خبرنگار کيهان گفت وگويي را با امير سرتيپ دوم سيد علي محرابي معاون عمليات نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران ترتيب داده که شما را به خواندن آن دعوت مي کنيم:

در ابتدا بفرماييد چه مولفه هايي سبب شد که سال گذشته ، سال طلايي و شکوفايي نيروي زميني ارتش ناميده شود؟

نيروي زميني که در حوزه نظامي به عنوان يکي از ارکان اصلي نيروهاي مسلح مطرح است ، همواره در مواقع حساس پيش گام و پيش قراول بوده و براي صيانت از کشور از تمام ظرفيت هاي انساني و تجهيزاتي خود استفاده مي کند، لذا اين جايگاه حساس ما را بر آن مي دارد که همواره تلاشي مستمر و هميشگي را در راستاي اعتلاي ميهن عزيزمان داشته باشيم و لحظه اي در اجراي ماموريت هاي محوله غفلت نکنيم. سالي که گذشت سال بسيار با برکتي براي ارتش جمهوري اسلامي بويژه نيروي زميني بوده است چرا که ما از همان ابتداي سال متعاقب فعاليت هايي که درسال 92 در جهت اجراي آموزشهاي مختلف داشتيم در حوزه جنگ هاي منظم و نامنظم و غيره نيز به انجام وظايف پرداخته ايم. يگان‌هاي نيروي زميني مي‌توانند متناسب با نوع تهديدات، ساختارهاي متفاوت عملياتي را به خود بگيرند.

در رابطه با مسئله انعطاف پذيري در نيروي زميني توضيح بفرماييد؟
يکي از خصوصيات نيروي زميني موفق انطباق پذيري و انعطاف‌پذيري در هر نوع شرايط اقليمي و آب و هوايي است يعني بايد بتواند خود را با شرايط مختلف وفق بدهد و اين قابليت هم اکنون به لحاظ عملياتي در نيروي زميني نهادينه شده است، بدين معنا که امروز يگان هاي ما به سهولت قادر هستند متناسب با نوع تهديدات، ساختارهاي متفاوت عملياتي را به خود بگيرند، يک سازمان رزمي را براي خود تعريف کنند، به شکلي سريع و ضربتي در آن قالب قرار بگيرند و در ذيل قالب جديد به نحو مطلوبي ايفاي نقش کنند. بايد توجه کرد که اين مسئله انعطاف‌پذيري مهم است چراکه ما نبايد در سازمان رزمي خود تنها به يک قالب رزمي توجه داشته باشيم و يا اينکه ثابت باشيم، زيرا در غير اينصورت با تغييراتي که در عرصه نبردهاي کنوني رخ داده است اگر يگان هاي مختلف نيروي زميني نتوانند قابليت انطباق و انعطاف پذيري و يا تغيير استراتژيک را در خود ايجاد کنند، ممکن است با يک تغيير کوچک در صحنه نبرد با مشکلات جدي مواجه شوند و نتوانند صحنه نبرد را مديريت کنند، که قطعا نبايد اينطور باشد.

خدا راشکر يکي از اهدفي که نيروي زميني در سال اخير به آن پرداخته و همچنان نيز آنرا دنبال مي کند بحث قابليت انعطاف پذيري در سطح کلي نيروها است که تاکنون اين تاکتيک را در سازمان هايي چون حوزه "رزم ناهمتراز” و حوزه "رزم کلاسيک” و حتي در يگان‌هاي مختلف رزمي که ذيل يگان‌هاي پياده ما تعريف مي شود توسعه داده ايم. اين کار بزرگي است زيرا ما در گذشته يگان هاي ويژه اي داشتيم که کار خاص و ويژه را انجام مي دادند مثل تيپ هاي تکاوري و نيروي مخصوص و هوابرد، اما اين جريان امروز در همه يگان هاي ما تسري پيدا کرده است و يگان هاي پياده ما هم با توجه به آموزش هايي که در اين زمينه داشته اند مي توانند عمليات هاي ويژه را در شرايط هاي مختلف انجام دهند.

در بحث دشمن شناسي و شناخت کارکنان تا پايين ترين رده به دکترين تاکتيک ها و تجهيزات و ساختارهايي که دشمنان ما در اختيار دارند و از آن بهره مي برند ما بعنوان طرف مقابل از او نام مي بريم بايستي شناخت لازم را نسبت به آن داشته باشيم و در اين حوزه اساتيد ما از طريق معاونت اطلاعات کارهاي بسيار مطلوبي را صورت داده اند.

در رابطه با سرمايه گذاري، تمرکز بر جنگ الکترونيک و عمليات رواني در نيروي زميني توضيح بفرماييد؟
يکي از موارد براي ارتقاي آمادگي و حفظ توان رزمي داشتن برنامه هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت است که بايد بر پايه‌هاي علمي استوار باشد امسال در اين زمينه هم بحمدالله بيشتر از گذشته پرداخته شد و با جلسات متعددي که در شوراها، اتاق‌هاي فکر و مرکز مطالعات نزاجا در دو حوزه جنگال(جنگ الکترونيک) و عمليات رواني صورت گرفت فعاليت هاي خوبي را آغاز کرديم. که در گذشته کمتر به آن پرداخته شده بود، ما امروز با جديت در حوزه عمليات رواني وارد شديم و در حوزه ستادي و ساختاري در اين رابطه فعاليت‌هاي قابل توجهي را صورت داديم و سعي کرديم منطبق با نيازها و با يک نگاه ويژه به اين مسئله در سطح نيروي زميني همگام با حوزه‌هاي مرتبط با آن همچون حوزه فرهنگ و عقيدتي بپردازيم تا در اين راستا به مرز آمادگي دست يابيم. چرا که اين دو حوزه در جنگ‌هاي آينده و حال مي‌توانند بيشترين اثرگذاري را داشته باشند و لذا ما اين دو حوزه را بسيار ضروري و اثرگذار ارزيابي کرده و در رزمايش‌هاي مختلف به طور مجزا به آن پرداخته‌ايم.

از آنجا که حوزه جنگال و عمليات رواني حوزه‌هايي ظريف، اثرگذار، فني و علمي و دانش بنيان هستند، بايد به طور ويژه به آن پرداخته شود و در جهت سدسازي در برابر هجمه هاي رواني دشمن و عدم اختلال در سيستم هاي ارتباطي در عرصه نبرد به بالاترين سطح آمادگي دست يابيم.

عملکرد پهپادها در نيروي رميني را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
نيروي زميني در بحث پهپادها و پرنده هاي بدون سرنشين به پيشرفت هاي مطلوبي دست يافته است و در رزمايش هاي اخير نيروي زميني توانسته است از ظرفيت هاي لازم در اين رابطه به نحو مطلوبي استفاده کند و پهپادهاي مختلفي را که در زمينه هاي رزمي، انتحاري، شناسايي و ترابري قابليت اجراي ماموريت عملياتي دارند را پاي کار بياورد. بحمدالله اين فناوري بطور کامل وارد نيروي زميني شده است و به ما توانايي را داده است تا از اين يگان (پهپاد) در حوزه هاي مختلف و متناسب با نيازها استفاده کنيم.

عملکرد هوانيروز در سال گذشته را تشريح بفرماييد؟
در حوزه هوانيروز امسال را مي‌توان سال درخشش و طلايي هوانيروز عنوان کرد چرا که هوانيروز نسبت به سالهاي گذشته در حوزه هاي مختلف(فسکا)کارگاه‌هاي تعميراتي و تعميرات و اورهال بالگردها و همچنين قطعه‌سازي به خودکفايي رسيده و در اين رابطه دانش لازم را بدست آورده‌ايم. متخصصان ما در هوانيروز به لحاظ کمي و کيفي دانش فني خود را ارتقا داده و توانستند در شرايط تحريمي به دستاردهاي مورد نياز و قابل توجهي دست يابند که اين همت عالي و مقتدرانه قابل ستايش است.

يکي ديگر از خدمات اين نيرو تربيت نيروي انساني زبده و کارآمد است که توفيق ارزشمندي بود که در سال 93 اين اتفاق ارزشمند در سطح هوانيروز افتاد و شاهد شرکت موثر و پرحجم در رزمايش بود.

نيروي زميني در عرصه توپخانه به چه پيشرفت هايي دست يافته است؟
نيروي زميني به کمک صنايع دفاعي و با بکارگيري و توليد مهمات هاي جديد در حوزه توپخانه توانستند برد گلوله هاي توپخانه خود را تا حدود زيادي افزايش بدهند، که اين افزايش برد ما را در عرصه نبرد کمک کرده و دست ما را در انهدام مواضع دشمن در عمق، بلند مي‌کند.
قابليت‌هاي تسليحاتي نزاجا در بخش توپخانه و راکت‌ها با افزايش برد، قدرت و سرعت در لودگيري خود را نمايان مي سازد که در تمامي اين موارد واحد توپخانه اي ما توانسته کارايي لازم را داشته باشد و در انهدام اهداف دشمن با دقت و سرعت و برد بلند عمل کند.

ما در اين بخش سعي کرديم با ارتقاي مهارت و آموزش‌ها و همچنين با اصلاحي که در ساختار سيستم موشکي و راکتي انجام داديم توانستيم سيستم پرتاب موشک‌هاي نازعات و فجر را در کمترين زمان ممکن برسانيم و اجراي آتش آن را تسهيل بخشيم، که اين قابليت در رزمايش مرنجاب کاشان و نصرآباد اصفهان به معرض نمايش گذاشته شد.

امير در رابطه با چگونگي تحقق همدلي و هم زباني در نيروهاي مسلح توضيح بفرماييد؟
وحدت و تعامل ميان نيروهاي مسلح به ويژه ارتش و سپاه پاسداران که الهام گرفته از تعاليم حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري(حفظه ا... تعالي) است يک الگوي تمام عيار است و به اعتقاد بنده تا همين امروز هم رمز پيروزي کشور است. مسلما اگر ما بخواهيم يک کار عملياتي را آغاز کنيم، نيازمند هماهنگي و وحدت هستيم که اگر اين مهم وجود نداشته باشد ما قطعا ضربه خواهيم خورد زيرا در دوران دفاع مقدس ما تجربه کرديم که هرگاه وحدت و همدلي ميان نيروها وجود داشت، کار بنحو احسن پيش مي رفت و هرگاه که اين وحدت کمرنگ مي‌شد متعاقبا با تضعيف نيرو مواجه بوديم.
لذا بحمدالله اين وحدت و همدلي امروز در تمامي ارکان نيروهاي مسلح وجود دارد و با تقسيم کاري که صورت گرفته همه نيروها ذيل ستاد کل نيروهاي مسلح به انجام وظايف محوله مي پردازند و در موارد مختلفي چون رزمايش ها، تجهيزات، مسائل تحقيقاتي و علمي و... با يکديگر در تعامل و همکاري هستند.

جهادخودکفايي در نيروي زميني ارتش را چگونه ارزيابي مي‌فرماييد؟
عمليات هم عضوي از اين جامعه کوچک است که تاکنون در اين رابطه توانستيم يک‌سري پايه‌هاي علمي را در جهت تحقق اهداف آينده دنبال و برنامه هاي آن را تدوين کنيم و براساس اين کار علمي و منطقي در جهت پيشبرد آمادگي رزمي تلاش کنيم. اين کار پسنديده‌اي بود که در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي زمينه را براي توفيقات بيشتر ما ايجاد کند.

استفاده از طرح‌هاي ابتکاري باعث شد که اين خلاقيت‌ها در يگان‌هاي ما ساماندهي بشود که اين واقعا جاي تقدير دارد و نشان از دلسوزي ولايتمداري و بالندگي و دانش محوري بودن اين نيرو است که الحمدلله اين فضا باز شده و ما شاهديم که عزيزان مان دارند در اين راستا گام برمي دارند. براي مثال امروز يگان‌هاي تخصصي نيروي زميني با تکيه بر دانش و اعتقادات در حوزه هاي مختلف از جمله حوزه پهپاد و سلاح هاي کنترل از راه دور را ساخته و همچنين در کاهش هزينه‌هاي آموزشي با ساخت شبيه‌سازها بسترهاي پيشرفت و تکامل را فراهم نموده است.

در حوزه تحرک خودروها و ساختن وسايلي که استهلاک را پايين مي آورد، تلاش هاي بسياري در نزاجا صورت گرفته و اينها در مرکز جهاد خودکفايي و معاونت طرح و برنامه بعنوان متولي جمع‌بندي مي‌شود و در کنار هم قرار گرفته و ساماندهي مي‌شود و در نهايت به يک محصول رزمي که در آمادگي رزمي ما مؤثر است تبديل مي شود و بعد از تست‌هاي عملياتي به توليد انبوه مي‌رسد.

در باره با تسليحات جديد نيروي زميني که مبتني بر دانش بومي است توضيحاتي بفرماييد؟
نيروي زميني امسال از چندين محصول بومي که به دست پرتوان متخصصان و فرزندان خود در سازمان تحقيقات و جهاد خودکفايي ساخته شده بود رونمايي شد و در مناسبت هاي مختلف اين ها معرفي شدند مثل اسنايپرها، سلاح شاهر، خودروهاي رنجر، خودروي مين پرتاب، اتوماسيون توپ 23 ميليمتري که کار بسيار ارزشمندي براي محمول کردن و اتوماتيک کردن توپ هاي 23 ميليمتري پدافند هوايي صورت گرفت و انواع و اقسام تانک‌ها که در قالب تانک ذوالفقار و تانک صمصام و سبلان رونمايي شدند. در بحث محصولات کوچک‌تر مثل زاويه‌ياب‌ها فعاليت‌هاي لازم در جهت تأمين نيازمندي‌ها در سطح نيرو انجام گرفته است.

زره‌هاي کامپوزيتي و خودروهاي دودزا که مي‌توانند کارايي لازم را در عرصه نبرد داشته باشند و محيط را با دود آلوده کنند و ديد دشمن را نسبت به منطقه کور نمايند، از ديگر دستاوردهاي اين نيرو است که در طول سال 93 به آن پرداخته شده است.

چرا سال گذشته را سال رزمايش هاي دشمن شکن ناميده اند؟
در بحث اجراي رزمايش‌هاي موفق بايد عنوان کرد اين رزمايش‌ها با اهداف مختلفي از جمله تست کارايي تجهيزات در ميدان و عرصه نبرد حقيقي است.

در واقع اجراي اين رزمايش ها برکات زيادي براي ما دارد وقتي که ما رزمايشي را طراحي مي کنيم يعني از همان ابتداي کار آن همه نيروهاي ذي‌ربط به نوعي درگير آن مي‌شوند و طراحي يک رزمايش، يک هنر ستادي و عملياتي محسوب مي‌شود.

در مرحله اول بايد برآوردها صورت بگيرد شورهاي ستادي و تصميم‌سازي‌ها بايد انجام شود و بعد از اين مراحل بايد داده‌ها را به اساس‌نامه‌اي مدون تبديل شود که هيچ جاي ابهامي وجود نداشته باشد تا همه حوزه ها و رسته‌ها بتوانند در اجراي ماموريت‌هاي محوله با همکاري و هماهنگي به اهداف مورد نظر دست يابند.

ما در سال گذشته نزديک به 27 الي 28 مورد تمرينات صحرايي گرداني را برگزار کرديم و رزمايش گسترده محمد رسول الله(ص) را انجام داديم که يک رزمايش مشترک و در نوع خود کم نظير بود که با حضور نيروهاي چهارگانه ارتش جمهوري اسلامي توانست توان‌مندي و اقتدار نيروهاي مسلح را در يک منطقه دوردست و وسيع به منصه ظهور بنشاند.

چه تلاش هايي براي تحقق اقتصاد مقاومتي در حوزه آماد و پشتيباني بايد صورت گيرد؟
از آنجا که نيروي زميني در اين رزمايش‌ها رسته‌هاي مختلفي را به کار گرفته بود که برجسته‌ترين آنها را رسته‌هاي توپخانه، زرهي، مکانيزه، پهپادي، جنگال و جنگهاي نوين تشکيل مي داد و هرکدام از اين رسته‌ها تجهيزات محور و از نظر وزني سنگين هستند، از اين رو جابه‌جايي اين اداوات کار بسيار دشواري است که اجراي آن نشان از توان‌مندي بخش ترابري آماد و پشتيباني ما دارد. ما بخشي ازادوات زرهي و تجهيزات خود را از استان قزوين، آذربايجان شرقي، استان خوزستان پاي کار آورديم، جابه‌جايي دوهزار کيلومتري ادواتي که بيش از 30 الي 40 تن وزن دارند در مواقع تست و محکي به سيستم ترابري ما بود که در اين رزمايش نمره عالي را کسب کرد.

نيروي زميني همان طوري که از نامش برمي‌آيد بايد در زمين بجنگد و خود را در زمين آماده رزم و مقابله با دشمن کند و زمين هم با توجه به شرايط جغرافيايي ممکن است باتلاقي، کوهستاني، رملي و شني و يا ساحل دريا باشد که اين موضوع با توجه به نوع زمين ما در رزمايش جنوب شرق داشتيم و واقعاً زمين بسيار سخت و نامناسبي بود که کار را براي ما تا حدودي دشوار مي‌کرد، اما با زحماتي که دوستان ما کشيدند توانستند زمين منطقه رزمايش را آن طوري که خود مي‌خواستند و مورد نياز بود با توجه به تکنيک‌ها و تاکتيک‌هايي عملياتي بيش از 1200 متر مکعب حفاري در زمين‌هاي شني، آرايش مورد نظر در زمين پياده کنند و يگان‌ها را در اين زمين جاي داده و با استفاده از اين زمين آرايش يافته توانستند تکنيک‌هاي خود را به نمايش بگذارند.با توجه به اينکه واحد عملياتي و آمادي مکمل و همديگر هستند در اين رزمايش شاهد هماهنگي ميان اين دو واحد بوديم به نحوي که با توجه به دوري منطقه رزمايش از پادگان‌هاي نظامي آمادرساني ما توانست کار ويژه‌اي را صورت دهد که به نظر من نمره عالي را در اين رزمايش گرفت و شرايط لازم را براي واحد عملياتي محيا کرد.

لذا از اين جهت که سخت‌ترين منطقه را به لحاظ شرايط جغرافيايي انتخاب کرديم تا سنجش آمادگي واحدهاي عملياتي و آمادي را مورد ارزيابي قرار دهيم و مطمئناً در مناطق ديگر کارنامه بهتري خواهيم داشت. يکي از اهداف ديگر ما شناخت نقص‌ها و کمبودها و موانع است و همه اين‌ها تمرين در جهت ارتقاي قابليت‌هاي واحدهاي عملياتي ما است و اينکه بايد نيروهاي عمل کننده ما در اين رزمايش‌ها متوجه بشوند که در چه سطحي هستند و بايد به چه مرحله‌اي از آمادگي برسند و فاصله بين مرز آمادگي تا توان‌مندي را بشناسند و با تلاش وکوشش آن را پر کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها