کد خبر: ۳۱۰۳۵۳
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
گزارشd از آئین اختتامیه نخستین جشنواره «سما»
مجتبی راعی در جریان بزرگداشت خود در جشنواره سما گفت: همیشه سعی کردم با خودم صادق باشم و چون دغدغه‌ام را ساخته‌ام خیلی وقت‌ها تنها مانده‌ام و چون هیچوقت نگفته‌ام الان باید چه چیزی بسازم که فروش کند و یا چه بسازم که در جشنواره‌ها دیده شود، تنها مانده‌ام.

به گزارش پایگاه 598، آئین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سما» شامگاه روز جمعه 28 فروردین‌ماه با حضور تعداد زیادی از هنرمندان و مسئولین و علاقمندان به اندیشه‌های شهید مرتضی آوینی در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

براساس این گزارش، در ابتدای این مراسم، نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه با ابراز خوشحالی از میزبانی چنین رویداد فرهنگی گفت: امیدوارم این چنین حرکات و رخدادها در طول سال بیشتر شود چرا که به بومی کردن و مدنی‌تر کردن سینما در جامعه ما بیشتر کمک می‌کند و ما هم وظیفه خودمان می‌دانیم امکانات را در اختیار این تلاش مبارک قرار دهیم و این امکانات متعلق به اهالی فرهنگ و فرهنگ‌دوستان است.

در ادامه این مراسم، مجتبی راعی دبیر نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سما» در سخنانی مختصر در دو بخش لزوم برگزاری چنین جشنواره‌ای با محوریت سبک زندگی ایرانی اسلامی با تاکید بر آراء و اندیشه‌های سید شهید مرتضی آوینی و همچنین تعداد آثار رسیده به نخستین دوره جشنواره به صحبت پرداخت.

وی در بخشی از صحبت‌هایش اظهار داشت: ما هنوز در ابتدای راه هستیم و امیدواریم در جشنواره‌ای به نام شهید آوینی پایه‌گذاری شده در تأسی به این شهید بزرگوار دچار روزمرگی نشویم.

* علاقه راعی به سینما حیرت‌انگیز است

بخش بعدی مراسم اختصاص به تقدیر از مجتبی راعی داشت که به دعوت احسان علیخانی مجری مراسم، داریوش ارجمند به روی صحنه رفت تا دقایقی در مورد راعی به صحبت بپردازد.

ارجمند با اشاره به سابقه آشنایی طولانی با راعی گفت: مجتبی راعی را از خیلی سالها قبل می‌شناسم ، وقتی بعد از دوران تحصیل به ایران آمدم ایشان در حوزه نظارت تئاتر کار می‌کردند و آشنایی ما از تئاتر شهر آغاز شد و هنگام تولید فیلم ناخدای خورشید نیز همکاری بسیار عزیزی با ما داشتند که ایشان را مثبت و دوستداری دیدم.

وی افزود: علاقه ایشان به سینما بسیار حیرت انگیز است و تجلیل از مجتبی راعی در چنین مراسمی اصلاً تعجب برانگیز نیست البته این اواخر کم‌کار شده‌اند و این سپیدی مو و شاید عوامل دیگر باعث این کم کاری باشد اما من هیچ‌وقت افتخار حضور در مقابل دوربین ایشان را نداشتند ولی صداقت او را ارج می‌نهم.

بازیگر فیلم «ناخدا خورشید» ادامه داد: مجتبی راعی بسیار تحت تاثیر شهید آوینی است، شهید آوینی کسی است که در تئوری‌های ارائه شده سینما متفاوت‌ترین است و آقای راعی هم در تمام فیلم‌هایش با همه قلبش ظاهر شده و مخاطب این موضوع را متوجه می‌شود چرا که هنرمند هیچ وقت نمی‌تواند خودش را از مخاطب پنهان کند.

وی در خاتمه اظهار داشت: کسی که در مکتب شهید آوینی بوده و شاید تولد یک پروانه‌اش تولید همه آن نگاه شهید آوینی در سینما است باید همچنان کار کنند و در همان مسیر ادامه دهند و امیدوارم این جشنواره بقیه کسانی را هم که در راه سید شهید آوینی قدم بر می‌دارند تجلیل کنند و سال‌های سال شاهد برگزاری این جشنواره باشیم.

* صحبت‌های متفاوت ابوالفضل جلیلی درباره آوینی

سخنران بعدی این مراسم ابوالفضل جلیلی بود که ابتدا با اشاره به سابقه آشنایی خود با شهید آوینی گفت: داستان آشنایی من با آوینی جزء نادرترین داستان‌های دنیاست و واقعاً عاشق او بودم و یک رابطه مرید و مرادی بین ما حاکم بود. آوینی هیچ چیز عجیبی نداشت ولی در یک کلام می‌توانم بگویم که او مثل کریستال شفاف بود.

وی افزود: شاید 180 درجه اختلاف سلیقه با آوینی داشتیم ولی من به معنای واقعی کلمه عاشق او بودم و هر وقت عکس او را می‌بینم حالم خوب می‌شود.

جلیلی با کنایه به مدیران قبلی و فعلی سینما ادامه داد: 8 سال ما را بیکار کردند چرا که نمی‌خواستم با احمدی‌نژاد کار کنم و بعد که دولت تدبیر و امید آمد به واسطه آشنایی با آقای ایوبی امیدوارم شدم چرا که زمانی که آقای ایوبی در فرانسه بود به او کمک کرده بودم اما ایشان با شعار «کار نکرده‌ها باید کار کنند» آمد اما دو سال است به من پروانه نداده‌اند و هیچ کاری برای من نکرده‌اند.

کارگردان فیلم «ابجد» خاطرنشان کرد: من راعی را نمی‌شناسم و فیلم‌هایش را هم ندیده‌ام همانطور که او فیلم‌های من را ندیده است و هیچکدام از مردم ایران هم فیلم‌های من را ندیده‌اند اما اولین باری که جشنواره در دنیا بوجود آمد در فرانسه بود و به این دلیل گفتند کسانی که فیلم‌هایشان در جایی نمایش داده نمی‌شود و هیچ وقت نمی‌توانند حرف‌هایشان را جایی بزنند در چنین محفلی جمع شوند اما در کشور ما برعکس است و کسانی که می‌توانند فیلم بسازند در همه جشنواره‌ها حضور دارند. آقای راعی گفتند آدم باید صادق باشد اما می‌خواهم به ایشان بگویم آوینی اگر حرف دلش را می‌زد فضایش موجود بود اما من حرف دل را که هیچ، حرف نیم دلم را هم نمی‌توانم بزنم چون 15 فیلم توقیفی دارم.

براساس این گزارش، در ادامه این مراسم با حضور داریوش ارجمند، ابوالفضل جلیلی و رضا ناجی از تلاش‌های متعهدانه مجتبی راعی در عرصه سینما تجلیل شد.

 

*چون دغدغه خودم را ساختم همیشه تنها ماندم

در ادامه این مراسم، مجتبی راعی در سخنانی گفت: من فکر کردم واقعاً خبری نیست که بخواهم برای آن بزرگداشت بگیرند چرا که وقتی بزرگداشت می‌گیرند یعنی انگار دیگر نباید فیلم ساخت و باید بازنشسته شد.

وی افزود: آقای ارجمند اشاره کردند که من در حوزه نظارت بر تئاتر فعالیت می‌کردم اما واقعاً اینگونه نبود اما ما آن زمان تازه از جبهه برگشته بودیم و شور و هیجان داشتیم و گفتند که چند کار نمایشی روی صحنه است که با ارزش‌ها همخوانی ندارد و رفتیم و آن کارها را بهم زدیم اما توضیح دادیم که یک هفته قبل دوستانمان را گذاشتیم جلوی تیر و بعد آنها را به خاک سپردیم و چرا باید فضا این‌چنین باشد که بغض گلویمان را گرفت و دیگر نتوانستیم صحبت کنیم، بعد از این صحبت‌ها فضا عوض شد اما من متوجه شدم راهی که رفتیم اشتباه بود چرا که جمع کردن یک اثر هنری وظیفه هنرمند نیست و سعی کردم مسیر درست را انتخاب کنم.

کارگردان تولید یک پروانه تصریح کرد: به هر حال خودم دارم حس می‌کنم که هر سال جای ما تنگ‌تر می‌شود و شرایط مدیریت فرهنگی در سال‌های گذشته به سمتی رفت که جای امثال من تنگ شد اما سعی کردم همیشه با خودم صادق  باشم و چون دغدغه‌ام را ساختم خیلی وقت‌ها تنها ماندم چرا که هیچ وقت نگفتم الان با توجه به شرایط، چه چیزی را بسازم که فروش کند و یا چه چیزی را بسازم که در جشنواره‌ها دیده شود و چون دغدغه خودم را ساختم همیشه تنها ماندم اما راه را ادامه دادم و تا جایی هم که بتوانم ادامه خواهم داد.

راعی در خاتمه اظهار داشت: مدیران باید توجه کنند که اگر در این سالها ما به عنوان هنرمند پخته شده‌ایم و چیزهایی را یاد گرفتیم الان وقت ثمردادن است و چند سال دیگر که پیر می‌شویم و نمی‌توانیم کار کنیم دیگر فایده ندارد که آن وقت بخواهند به ما بگویند استاد چرا که هنوز برای چنین القابی زود است. هنرمند باید از کاستی‌ها بگوید اما یک عده خیلی زرنگ گفتند که این مسائل سیاه‌نمایی است و امیدوارم سینما به مسیر اصلی خود برگردد و بچه‌های یکه عمرشان را در سینما با عشق گذاشتند بتوانند کار کنند.

 

* همه به احترام «سعید» ایستادند

بخش دیگر آئین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه «سما» به تجلیل از جانباز سرافراز 8 سال دفاع مقدس «سعید خلیلی» اختصاص داشت که همه حاضران در سالن به احترام او ایستادند و مجتبی راعی و محمدعلی شعبانی از او تقدیر کردند.

براساس این گزارش در این مراسم مدیران و سینماگرانی نظیر علیرضا رضاداد، مهدی فرجی، محمد خزائی، محمدرضا عباسیان، فرید فرخنده‌کیش، داریوش ارجمند، امیریل ارجمند، بهرام عظیمی، بهروز شعیبی، دانش اقباشاوی، محمد علی شعبانی، رضا ناجی،مهرداد غفارزاده، پرویز شیخ طادی و محمد علی فارسی حضور داشتند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها