کد خبر: ۳۱۰۴۱۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۲     ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
هر ساله با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات پیش بینی ها در خصوص میزان افزایش نرخ اجاره بها شدت یافته و مسئولین در این حوزه اغلب با این وعده که افزایش قیمت ها جزیی و یا تغییری نخواهد یافت ، مستاجرین را دلداری می دهند.

 

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ اما  واقعیت این است که این وعده ها هیچ گاه عملی نشده و با افزایش تقاضا در بازار اجاره بها ، قیمت ها بدون هیچ قاعده ای بر اساس خواست صاحبخانه ها و مشاورین املاک روند صعودی در پیش می گیرند.

هر چند طی این سال ها از تدوین راهکار و چارچوبی معین برای افزایش میزان نرخ اجاره بها سخن به میان آمده ولی متاسفانه تاکنون مسئولین و سیاست گذاران حوزه مسکن  برنامه مشخصی برای قاعده مند کردن قیمت ها در این بازار نداشته و این مستاجرین هستند که باید به ساز قیمت ها برقص اند.

این روز ها نیز در آستانه فصل جابجایی ها پیش بینی ها در خصوص وضعیت بازار اجاره بها گرم شده و طبق معمول مسئولینی که فقط در گفتار دغدغه مسکن دارند با در پیش گرفتن سیاست اظهارات امیدوار کننده سعی می کنند بازار را به لحاظ جو روانی کنترل کنند.

عدم افزایش قیمت اجاره بها واقعیت دارد؟


رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در تازه ترین اظهارات خود در خصوص میزان افزایش نرخ اجاره بها در سال جاری گفته است: شاخص تعیین اجاره بها ، ارزش ملک است و با توجه به رکود در بازار خرید و فروش مسکن ، افزایش اجاره بها پیش بینی نمی شود.

عقبایی با آوردن این ادله که قیمت مسکن افزایش نخواهد یافت در نتیجه قیمت اجاره بها هم نباید افزایش یابد گفته است: ظرفیت افزایش اجاره بها وجود ندارد و اجاره بها با توجه به قیمت ملک نباید افزایش یابد.
این اظهارات رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران درباره عدم افزایش قیمت مسکن درشرایط رکود در حالی است که طبق آخرین گزارش بانک مرکزی درباره وضعیت معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در 11 ماهه نخست سال گذشته  نشان می دهد؛میزان معاملات آپارتمان در تهران بیش از 50 درصد افزایش داشته ضمن این که در این بازه زمانی قیمت ها نسبت به دوره مشابه سال 92، حدود 6 درصد افزایش داشته است. از این رو با استناد به این آمار این نتیجه حاصل می شود که قیمت ها در بازار خرید و فروش بدون افزایش نبوده و نمی توان انتظار داشت در بازار اجاره بها نیز تغییری ایجاد نشود.
ضمن این که در شرایط فعلی بازار مسکن که به گفته فعالان با رکود مواجه است ، قیمت ها در سطحی است که خارج از توان متقاضیان با درآمد متوسط و رو به  پایین است ، بنابر این نمی توان گفت چون قیمت مسکن با افزایش چشمگیری روبرو نشده یعنی ارزان شده است.
همچنین به گفته عقبایی رویکرد بخشی از مالکان و موجران به موضوع اجاره بها رویکرد کسب درآمد و تامین معاش است و آنها قیمت اجاره بها را با نرخ تورم  و افزایش قیمت سایر کالا و خدمات مقایسه و تنظیم می کنند.
این گفته عقبایی واقعیت و اصلی ترین مبنای تعیین کننده در بازار اجاره بها است به طوری که بارها در برخورد موجران با مستاجرین شنیده ایم چطور انتظار دارید در حالی که قیمت فلان کالا و یا خدمات 50 درصد افزایش داشته نرخ اجاره تنها 20 درصد افزایش پیدا کند؟
یکی از مشاورین املاک درگفتگو با آریا در این باره با بیان این که چارچوب خاصی در تعیین قیمت اجاره بها وجود ندارد و این  موضوع بر اساس توافق بین موجر و مستاجر است اظهار داشت: اغلب مالکان با توجه به گرانی سایر کالا و خدمات و همچنین تورم موجود قیمت تعیین می کنند و حتی در برخی مواقع ،قیمت های تعیین شده چندین برابر نرخ تورم است.

نرخ اجاره بها در برخی نقاط تهران در واحدهای کمتر از 70 متر بدین شرح است؛

میدان گرگان - 42متر- با پارکینگ -20میلیون تومان رهن +ماهیانه 600 هزار تومان
جیحون - 47متر- 14میلیون تومان رهن + ماهیانه 550 هزار تومان اجاره
تهرانپارس- 50 متر- 50 میلیون رهن کامل
میرداماد- 52متر- یکخوابه -65 میلیون رهن+ ماهیانه500 هزار تومان اجاره
خیابان وحدت اسلامی - 60متر- 40میلیون رهن + 400هزار تومان اجاره
شهران - 60 متر- 40میلیون رهن +450 هزار تومان اجاره
خیابان استخر - 57متر- 28میلیون رهن+750 هزار تومان اجاره

بنابر این گزارش منصفانه است در شرایط فعلی اقتصاد کشور که کسب و کارها رونق چندانی ندارد و گذران معیشت اقشار کم درآمد با محدودیت هایی روبروست در فرصت کوتاه باقی مانده به افزایش تقاضا در بازار اجاره مسکن و آغاز جابجایی ها مسئولین فکری به حال دیوار کوتاه مستاجرین بکنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها