کد خبر: ۳۱۰۶۵۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
در گفتگوی خبرنگار پایگاه ۵۹۸ با رييس انجمن منتقدان سينمايي:
عوامل «روباه» در شكل و ارائه و تبليغ فيلم ضعف بودند كه همين در عدم فروش خوب روباه تاثير داشت از طرفي حواشي سياسي باعث شد تا افرادي هم كه فيلم را نديده‌اند دچار پيش فرض نسبت به آن شوند/شما اگر مي‌خواهيد فيلم سياسي با اقبال خوبي مواجه شود بايد فضاي جامعه به سمتي برود كه آرامش خاطر بيشتري داشته باشد و سياست نه همه چيز بلكه دركنار ساير امور در جامعه باشد.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، چند سالي است كه درايام نوروز سينما بهترين اوضاع خود را مي‌گذراند اماامسال اين وضعيت چندان درخشان نبود وعجيب‌تر آن‌كه در ميان فيلم‌هاي اكران نوروزي يك فيلم خاص با حال وهواي اين روزها نيزبه اكران درآمد فيلمي كه با وجود پسند برخي منتقدان، ‌ازسوي مردم ديده نشد. « روباه» آخرين اثر افخمي كه به موضوع انرژي هسته‌اي و جاسوسي دشمنان مي‌پردازد موضوعي شد براي گفت‌وگو با كيوان كثيريان رييس انجمن منتقدان سينمايي تا درباره پیام فیلم روباه و علت عدم اقبال عمومي از آن بيشتر بدانيم.



به نظر شما چرا فيلم« روباه» با وجود داشتن تم قوي و جالب توفيق چنداني در جدول فروش نداشت؟

افخمي فيلم ساز با تجربه و قابلي است كه كارهاي خوبي هم تاكنون داشته اما متاسفانه فيلم «‌روباه» همانطور كه گفتيد با وجود داشتن موضوع خوب و ديدني توفيق چندان زيادي حاصل نكرد كه دلايل مختلفي مي‌تواند داشته باشد؛ يكي از آن سفارشي بودن فيلم است؛ يعني وقتي بوي سفارش از يك اثر هنري بلند مي‌شود به نوعي مخاطبان را پس مي‌زند فرقي هم نمي‌كند اين فيلم چه باشد و اثر چه كسي، همان كه احساس شود كار سفارشي است رغبت كمتر مي‌شود و مخاطب قبل از ديدن آن را رد مي‌كند.

خود شما به عنوان منتقد و كارشناس سينمايي فيلم را چطور ديديد؟

معتقدم فيلم «‌روباه»‌ قابليت سينمايي زيادي داشت كه بتواند فروش خوبي هم داشته باشد يك فيلم اكش، امنيتي، ماجراجويانه و ديدني قطعا مي‌توانست مخاطبان از طيف‌هاي مختلف را به دنبال خود بكشاند ولي اين عدم اقبال مخاطب به نظرم به بوي فيلم بستگي دارد بويي كه از فيلم بلند مي‌شود اين است كه فيلم سفارشي است و مردم قبل از اين‌ كه آن را ببينند دچار پيش‌فرض و پيش داوري مي‌شوند در صورتي‌ كه قطعا توي فيلم بهتر از بوي آن است و محتواي خوبي براي جذب دارد.

به نظر شما نبود تبليغات  مناسب و خوب هم در اين عدم توفيق موثر بود؟

بله قطعا تبليغات خوب و اين‌كه موضوع فيلم چگونه براي مخاطبان مطرح شود تا آنها را راغب براي ديدن كند همه اينها مي‌تواند در جذب تاثير داشته باشد، ولي  عوامل «روباه» در شكل و ارائه و تبليغ فيلم ضعف بودند كه همين در عدم فروش خوب «روباه» تاثير داشت از طرفي حواشي سياسي باعث شد تا افرادي هم كه فيلم را نديده‌اند دچار پيش فرض نسبت به آن شوند كه اين مسايل سياسي حداقل در فضاي سينمايي دنبال نشود زيرا مي‌خواهند ساعتي سرگرم باشند نه دوباره دغدغه سياسي و از اين دست پيش داوري‌هايي كه با نديدن فيلم برايشان ايجاد شده است مخاطبان معتقدند به قدر كافي در اخبار و روزنامه ها و گفت‌وگوهاي روزانه مدام اخبار سياسي مي‌شنوند.

اسم فيلم چطور آيا در اين مسئله تاثير داشت؟

اتفاقا اسم فيلم به خوبي انتخاب شده بود به گونه‌اي اشاره به مسايل روزانه  داشته باشد فيلمي پليسي و جاسوسي و حادثه‌اي. افخمي اسم مناسبي براي يك فيلمي با چنين موضوعاتي انتخاب كرده بود زيرا با روباه تناسب داشت مشكلي در اسم و عنوان فيلم نبود؛ وقتي پرزنت فيلم اين است كه درباره مسايل هسته‌اي ساخته شده  و مباحث روز خبري و سياسي در قالب فيلم درآمده به نوعي جذابيت براي جذب مخاطب ندارد زيرا اين مسايل روز را كامل‌تر و بيشتر در اخبار و رسانه‌هاي مختلف مي‌بينند و دنبال مي‌كنند.

در تمام دنيا فيلم‌هايي با ژانر سياسي و جاسوسي هواداران زيادي دارند پس چرا در كشورما اين اتفاق نيفتاد؟

بله در همه دنيا فيلم‌هاي جاسوسي و پليسي ساخته مي‌شود و خيلي‌ هم علاقه‌مند دارد اما يادمان باشد درهمه دنيا انواع فيلم‌ها وجود دارد اين نوع ژانر هم در كنارش ساخته مي‌شود و مخاطبان خودش را دارد اما دركشور ما كه حتي دو فيلم كمدي قوي نداريم  نمي‌توانيم با دنيا خودمان را مقايسه كنيم  در همه جا انواع فيلم‌ها براي سلايق مختلف ساخته واكران مي‌شود تا همه فرصت ديدن داشته باشند. ضمن اين‌كه شايد يكي از كشورهاي بالاي جدول هستيم كه سياست درهمه جاي زندگي ما موثراست براي همين مخاطبان كمي از اين مسايل سياسي اشباع شده‌اند چنان‌چه با پيش‌فرض سياسي بودن زياد فيلم ان را انتخاب نكردند؛ درحالي‌كه گفتم اگر آن را بدون توجه به اين حواشي مي‌ديدند متوجه مي‌شدند فيلم خوبي بوده است.

 پيشنهاد شما براي ارايه چنين مضامين درسينما چيست چون در هرحال هم جنبه آموزش و انتقال اين حقايق در رسانه وجود دارد و هم  اين‌كه به قول شما دچار اشباع و دلزدگي نشوند؟

بايد ويترين سينما را به گونه‌اي بچينيم  كه همه نوع فيلم خوب براي انتخاب مخاطبان وجود داشته باشد البته زمان مي‌برد. سينما و به‌ خصوص سينماي سياسي چيز جدايي از وضعيت جامعه نيست شما اگر مي‌خواهيد فيلم سياسي با اقبال خوبي مواجه شود بايد فضاي جامعه به سمتي برود كه آرامش خاطر بيشتري داشته باشد و سياست نه همه چيز بلكه دركنار ساير امور در جامعه باشد زيرا درشرابطي كه همه چيز به سياست ارتباط دارد  و بالا و پايين مي‌رود  و به نوعي جامعه سياست‌زده شده رغبت چنداني با فيلم سينمايي كه مستقيما هم به آن اشاره دارد ايجاد نمي‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها