کد خبر: ۳۱۰۹۷۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۹     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
در پي سفر "جولي بيشاپ" به ايران و دستيابي به توافق اوليه در زمينه تبادل اطلاعاتي در مبارزه با داعش،"اندرو ويلكي" عضو پارلمان استراليا، دولت فدرال را متهم به رقص با شيطان كرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهنگ نيوز، حاشيه هاي سفر وزير خارجه استراليا به پوشش او محدود نشد و به دنبال دستيابي به توافقي پيرامون تبادل اطلاعات ميان استرالياو ايران در زمينه مبارزه با ترورريسم و داعش، تندروهاي داخلي استراليا سيل انتقادات خود را آغاز كردند.

 بيشاپ پيش از سفر به ايران، توصيه هاي براي عدم رعايت پوشش روسري از سوي برخي از اطرافيانش دريافت كرده بود. حاشيه‌هاي روسري پوشيدن خانم وزير خارجه، البته به پيش از سفر او به تهران ختم نشد و پس از بازگشت وي از تهران هم موضوع روسري براي برخي داغ بود و مجددا خانم وزير خارجه را برخي با چالش روسري روبه رو ساختند، اما جولي بيشاب پاسخ قانع كننده‌اي براي آنان داشت.

وزير خارجه استراليا در پاسخ به كساني كه منتقد روسري پوشيدن وي در هنگام ديدار از تهران بودند، انتقاد آنان را بي‌جا دانست‌ و‌ گفت: اين نخستين بازديد ما پس از دوازده سال از ايران بود و من نمي‌خواهم آخرين ديدار باشد؛ بنابراين، اگر فردي از من بخواهد براي ديدار مجدد رئيس جمهور ايران روسري بر سر كنم، من اين كار دو‌باره انجام مي‌دهم.

پافشاري جولي بيشاپ در توجيه سفر به تهران در حالي است كه اندرو ويلكي، تحليلگر سابق اطلاعاتي و عضو پارلمان استراليا، توافق با ايران را براي تبادل اطلاعات نظامي و امنيتي مورد انتقاد قرار داد و گفت: ايران بايد آخرين كشوري باشد كه استراليا در زمينه اطلاعاتي با آن وارد تبادل مي شود.

وزير امور خارجه، جولي بيشاپ اعلام كرد ايران كمك خواهد كرد تا درباره شهروندان استراليايي كه به عنوان نيروهاي داعش در عراق در حال جنگيدن هستند، اطلاعات جامعي به دست آيد.

خانم بيشاپ  پس از بازديد از ايران گفت: ايران اطلاعات بسيار خوبي در مبارزه با داعش دارد.

خانم بيشاپ خاطر نشان كرد: آنها در عراق در مكان هاي كه ما نيستيم حضور دارند، آنها يك شبكه اطلاعاتي بسيار پيچيده نيز دارند، بنابراين منبع بزرگي اطلاعات وجود دارد كه در حال جمع آوري است.

ويگلي در انتقاد از اين توافق به خبرنگاران در كانبرا گفت: صادقانه بگويم، ممكن است اين توافق تئاتر سياسي خوبي براي دولت باشد اما جنون كامل و مطلق از نظر امنيتي است.

وي افزود: استفاده از اين اطلاعات كه اعتمادي به آن نيست، استراليا را در معرض خطر قرار مي دهد.

اين عضو مستقل و تندرو پارلمان استراليا، تبادل اطلاعاتي با ايران را به رقص با شيطان تشبيه كرد و گفت: اين عمل دولت استراليا را به دولتي بدتر از تهران تبديل مي كند.


آقاي ويلكي گفت كه او تنها عضو  پارلمان است كه در سرويس هاي اطلاعاتي استراليا كار كرده  و به همين دليل در اين زمينه رويكردي منحصر به فرد و روشنگرانه اي دارد.

وي يادآور شد: ايراني ها، در دادن اطلاعات غلط مهارت دارند و اين را در حال و در گذشته ديده ايم.

ويلكي معتقد است كه استراليا نبايد وارد اين معامله اطلاعاتي با ايران شود و اطلاعاتي كه قرار است تهران ارائه كند نه تنها قابل استفاده نيستند بلكه گمراه كننده اند.

در همين حال رهبر حزب كار استراليا، بيل شُرتن در همين زمينه اظهار داشت كه به دنبال جزئيات دقيق تر و بيشتري از توافق نامه اطلاعاتي با ايران هستيم و موضع ما سخت و محكم خواهد بود.

وي افزود: ايران يك كشور بسيار پيچيده با رويكردي متفاوت به جهان نسبت به استراليا است و بنابراين نياز است در هر معامله اي با آنها، با چشمان كاملا باز وارد شويم.


انتقادات داخلي در حالي از سفر وزير خارجه اين كشور به ايران ادامه دارد كه وي اولين وزير استراليايي است كه بعد از 12 سال در ايران حضور پيدا مي كند.

در ملاقاتي كه بيشاپ از ايران داشت، وي از تفاهم به دست آمده با گروه 1+5 در زمينه مذاكرات هسته اي در لوزان نيز استقبال كرد كه اين موضع گيري نيز با انتقاد راست گراها  و حاميان اسرائيل در استراليا مواجه شد.

حاميان اسرائيل در استراليا خاطر نشان كرده اند كه هنوز زود است درباره برداشتن تحريم‌هاي تجاري عليه ايران صحبت شود و مدعي شدند: درحالي‌كه پيرامون تسليحات هسته‌اي، دسترسي به سايت‌هاي نظامي ايران صحبتي نشده، برداشتن تحريم‌هاي تجاري عليه ايران زود است.

"كولين روبين‌استين" مديركل شوراي روابط يهوديان، اسرائيل و استراليا به شدت از اين سفر انتقاد كرد و گفت: خانم بيشاپ از اصول و قواعد حاميان اسرائيل آگاه است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها