کد خبر: ۳۱۱۴۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۳۱     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
«محسن کيايي»:
بازيگر و فيلمنامه نويس سينماي ايران گفت: دليل فقدان فيلمنامه در سينماي ايران، ساندويچي شدن فيلمنامه نويسي و پايين بودن درآمد است که باعث چند کاره شدن نويسنده‌ها و حذف کارگروهي شده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، بازيگر و فيلمنامه نويس سينماي ايران گفت: دليل فقدان فيلمنامه در سينماي ايران، ساندويچي شدن فيلمنامه نويسي و پايين بودن درآمد است که باعث چند کاره شدن نويسنده‌ها و حذف کارگروهي شده است.

محسن کيايي، بازيگر و فيلم نامه نويس سينما در خصوص کپي فيلمنامه گفت: کتاب‌ها و نويسندگان خوب زيادي در کشور داريم که توانايي استفاده از آن‌ها نيز وجود دارد، اما ما به فيلمنامه نويسان‌مان بها نمي‌دهيم و ضعف سينماي ايران از همين‌جاست.

وي در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در ساخت يک فيلم کمترين پول و زمان به فيلمنامه اختصاص داده مي‌شود، در حاليکه ذاتاً اصلي ترين بخش کار است.

کيايي با اشاره به بحث زمان در فيلمنامه نويسي عنوان کرد: بارها اتفاق افتاده که در مدتي کمتر از يک ماه تقاضاي فيلمنامه از بنده نموده‌اند که به اين شکل طبيعتا نتيجه خوبي نخواهد داشت.

بازيگر "پرده نشين" در ادامه افزود: بايد براي نوشتن يک فيلمنامه زمان و پول خوب در نظر گرفته شود، چرا که اگر فيلمنامه نويس از نظر مالي تامين نشود، به نوشتن تله فيلم‌هاي مختلف در طول زمان نگارش يک فيلمنامه مي‌پردازد و همين موضوع بر کيفيت آن اثر مي‌گذارد.

کيايي در خصوص تاثير کيفيت پايين فيلمنامه بر سينما بيان کرد: اين موضوع تاثير زيادي بر روي سينما خواهد داشت، به نحوي که فيلمنامه بدون فکر و صرف وقت بر همه بخش‌هاي فيلم تاثير گذار خواهد بود. ريشه يک اثر سينمايي فيلمنامه است و در صورت داشتن مشکل، همه انرژي و وقت افراد در يک کار را مي‌گيرد که وقت زيادي نير صرف آن‌ها کرده است.

کيايي تصريح کرد: ما در سينما از فقدان فيلمنامه رنج مي‌بريم و آن‌هم به دليل بها ندادن به زمان و به عبارتي ساندويچي شدن فيلمنامه نويسي است. به عبارتي ديگر فيلم‌هاي سينماي ايران فست فودي شده‌اند.

وي درباره فيلمنامه نويسان بيان کرد: به دليل پايين بودن درآمد فيلمنامه نويسي، نويسندگان ما چند کاره‌ شده‌اند و کارگروهي آن‌ها حذف شده است. البته برخي فيلمنامه نويسان در حال حاضر در سينماي ايران براي فيلمنامه وقت گذاشته و زحمت مي‌کشند که در نهايت موفق هم هستند.

بازيگر "عصر يخبندان" در خصوص کارگروهي در فيلمنامه نويسي گفت: کارگروهي و استفاده از چند فکر، بهتر از يک فکر و کار فردي است که طبيعتا نتيجه بهتري داشته و تبعات کمتري از جمله حرف‌هاي ديگران را در نقد آن به همراه خواهد داشت.

اين هنرپيشه با اشاره به نمونه‌اي از کار فيلمنامه نويس به شکل گروهي بيان کرد: من و برادرم مصطفي معمولا در يک اثر، ايده‌ها و ذهنيات خودمان را توسط همديگر نقد و بررسي مي‌کنيم و به يک فيلمنامه خوب مي‌رسيم که از نظر بيروني هم موفق مي‌شوند.

کيايي در ادامه به کپي کردن از فيلم‌هاي ايراني بروي پرده اشاره کرد: کپي کردن در همه دنيا رايج بوده که اشکالي ندارد. مهم اين است که اين امر در اثر ذکر شود و مخاطب از کپي بودن آن آگاه باشد.

وي در ادامه افزود: اقتباس بن مايه و طرح اوليه از يک نمونه خارجي اشکالي نداشته ولي بايد شکل ايراني بگيرد و کپي کامل از اثر خارجي درست نيست.

نويسنده "مهمانان ويژه" تصريح کرد: در سينماي ايران خلاقيت وجود نداشته و افراد با تماشاي فيلم خارجي فيلم‌شان را مو به مو و سکانس به سکانس کپي مي‌کنند و اين کار درستي نيست.

اين بازيگر سينما با اشاره به نقش شوراي عالي داوري در صيانت از فيلمنامه‌ها گفت: فيلمنامه نويس چون اثر خود را براي کار به افراد و سازمان‌هاي مختلف ارائه مي‌دهد، اثر او از سوي اين شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي با تغيير روبرو شده و يافته مي شود؛ بنابراين علاوه بر انتظار فيلم نامه نويس از حمايت خود، حمايت شوراي عالي داوري به جا است.

اين بازيگر در پايان گفت: تهيه کنندگان و کارگردانان که در عرصه سينما فعاليت مي‌کنند، بايد از سفارش ساندويچي فيلمنامه دست کشيده و زمان و هزينه بيشتري را در اختيار فيلمنامه نويس قرار بدهند تا نتيجه و اثر ارزشمندي داشته باشيم.

گفتني است؛ محسن کيايي که در نوروز امسال سريال "سربه راه" را روي آنتن داشته، در حال حاضر در عرصه فيلمنامه نويسي در حال بازنويسي اثري با نام موقت "جابه جا" است و در عرصه بازيگري نيز بازي در آخر شب را به پايان رسانده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها