کد خبر: ۳۱۱۵۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن (1359ش)، تصرف قلعه اَلَموت توسط «حسن صباح»(483 ق)، آغاز سلطنت "محمدمیرزا" سومین شاه قاجار(1250 ق) از رویداد‌های امروزاند.

امروز 5 اردیبهشت 1394 خورشیدی برابر با 6 رجب 1436 هجری و 25 آوریل 2015 میلادی است و رویداد‌های زیر رخ داده‌اند.

*شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس به علت طوفان شن (1359ش)

آمریکا پس از سرخوردگی در جریان گروگان‏گیری جاسوسانش در سفارت این کشور از سوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام و ناامیدی از پیروزی در این جریان به وسیله فشار سیاسی و تحریم اقتصادی، درصدد حل این قضیه از طریق نظامی برآمد. دولت کارتر بر اساس نقش‌ه‏ای بسیار محرمانه جهت آزادی گروگان‏ها، در 5 اردیبهشت سال 1359 شمسی با تعدادی هواپیمای نظامی و 20 هلی‏کوپتر، حمله خویش را به ایرانِ تازه از بند رها شده، آغاز کرد. این هواپیماها و هلی‏کوپترها که حامل موتورسیکلت، جیپ نظامی، توپ، مسلسل و مهمات لازم بودند، در صحرای طبس فرود آمدند تا از آن مکان، عملیات آزادسازی گروگان‏‌ها را آغاز کنند. با وجود تجهیزات فراوان، کماندوهای ماهر و آموزش دیده، برنامه‏ ریزی دقیق حمله، عدم وجود مانع و غفلت نیروهای اطلاعاتی ایران، این بار دست غیبی امداد الهی از آستین شن‏‌های صحرای طبس بیرون آمد و شکستی سخت و مفتضحانه را نصیب ابرهه ‏صفتان آمریکایی کرد. ماجرای طبس یکی از رسواترین شکست‏‌های توطئه‏‌های امپریالیسم آمریکا علیه انقلاب اسلامی ایران است. بدون شک حادثه طبس و شکست مزدوران آمریکایی علی رغم مجهز بودن به پیشرفته‏ترین وسایل و تجهیزات روز، یکی از معجزات بزرگ قرن به شمار می‏‌آید. واقعه این روز، نه تنها یک اتفاق ساده، زودگذر و فراموش شدنی نبود، بلکه تمثیلی است ماندگار و همیشگی برای کسانی که با چشم دل خویش، جز آنچه هست می‏‌بینند و تذکری است برای اثبات قدرت تامه الهی و سستی کید دشمنان خدا.

*ارسال اولین نامه رییس جمهور عراق برای مسؤولان جمهوری اسلامی ایران پس از پایان جنگ (1369 ش)

دو سال پس از پایان جنگ ایران و عراق، در حالی که فضای بین‏ المللی به شدت علیه عراق شکل می‏‌گرفت و تهدیدهای موجود و طمع رژیم بعث عراق به کویت احتمال وقوع درگیری مجدد در منطقه را افزایش داده بود، در پنجم اردیبهشت 1369، نامه سربسته‏‌ای از رییس جمهور عراق و یاسر عرفات برای مقام معظم رهبری و رییس جمهور وقت، آیت‏ اللَّه هاشمی رفسنجانی ارسال شد. به منظور بررسی مضامین نامه و همچنین تهیه جواب و برخورد مناسب با این موضوع، در هشتم اردیبهشت 1369، جلسه‏ ای با حضور مسؤولان عالی نظام تشکیل گردید. در این نامه از مسؤولان عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران خواسته شده بود تا دیدار و مذاکره‏ای مستقیم داشته باشند. بی ‏اعتبار ساختن قطعنامه 598 شورای امنیت و حذف نقش دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان مذاکرات دو کشور و نیز چشمداشت عراق به کویت از انگیزه‏‌ها و اهداف اصلی دیکتاتور عراق از ارسال این نامه بود. از پنجم اردیبهشت 1369 تا 27 مرداد آن سال جمعاً، شش نامه از عراق و چهار نامه از ایران ارسال شد که در نهایت، این روند با وقوع حادثه اشغال کویت توسط عراق پایان یافت.

*درگذشت امیر حسین فردی ، نویسنده و فعال عرصه ادبیات داستانی (1392ش) امیرحسین فردی (1328 روستای قره‌تپهٔ اردبیل-5 اردیبهشت 1392 تهران)، نویسنده و فعال عرصه ادبیات داستانی.
عضویت در حوزه اندیشه و هنر اسلامی(حوزه هنری)، سردبیری و مدیر مسئولی«کیهان بچه‌ها» (به مدت 28 سال)ـ این مسئولیت همچنان ادامه داردـ مؤسس و مدیر مسئول کیهان علمی، عضویت در شورای داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای داستان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، مسئولیت جشنواره انتخاب کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، مسئولیت شورای ادبیات داستانی نیروی مقاومت بسیج و مدیریت کارگاه قصه و رمان حوزه هنری از سوابق مسئولیت‌های اجرایی وی است.
چندین بار داوری برای کتاب سال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور، جشنواره ادبیات داستانی بسیج، جشنواره راهیان نور، انجمن قلم ایران، جشنواره قصه‌های قرآنی از تجربه‌های دیگر وی است.
وی از مؤسسین کتابخانه مسجد جوادالائمه(ع) در سال 1353 و تشکیل شورای نویسندگان آن مسجد است که در ادامه به حوزهٔ هنری پیوستند و از ستون‌های اولیهٔ این نهاد بودند.
امیرحسین فردی عصر پنجشنبه ، پنجم اردیبهشت 1392 ، دچار مشکل تنفسی شد و در راه انتقال به بیمارستان لقمان درگذشت.
از میان آثار فردی، می‌توان به اسماعیل، آشیانه درمه، سیاه چمن، یک دنیا پروانه و کوچک جنگلی اشاره کرد.


**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 6 رجب 1436 )

*تصرف قلعه اَلَموت توسط "حسن صباح"(483 ق)

حسن صباح که در ابتدا در خدمت سلطان مَلِکشاه سلجوقی بود بعدها به شام و مصر مسافرت کرد و به سلک اسماعیلیان - که به امامت اسماعیل فرزند امام جعفر صادق(ع) معتقد بودند و هفت امامی به شمار می‏‌روند - درآمد. وی از اواخر سال 473 ق به دعوت مردم ایران به مذهب اسماعیلی پرداخت و عده‏ زیادی را به دور خود جمع کرد. حسن صبّاح در رجب 483 ق بر قلعه‏ الموت در قزوین استیلا یافت و آن جا را مرکز دعوت و تربیت سرّی خود قرار داد. پس از تصرف اَلَموت، حَسن، دایره‏ی دعوت خود را توسعه داد. هرچند حسن، تا آن هنگام، بسیاری از مردم را در نواحی مختلف به مذهب خویش درآورده بود، ولی اهمیّت واقعی کار او در حقیقت پس از تصرّف قلعه‏ اَلَموت آغاز شد. پس از مدتی، کار حسن صباح چنان بالا گرفت که سپاهیان سلجوقی از رویارویى با او و قلعه‏ مستحکم اَلَموت، ناکام باز می‏‌گشتند. او یارانی در این منطقه و مناطق گوناگون شمال و شرق کشور فرستاد و پناهگاه ‏هایى بسیار در دست گرفت. حسن صباح یاران فداکاری را تربیت کرد که مردم از کار آن‏ها در وحشت و دِهشت می‏‌افتادند و هرکار پرخطری به دست ایشان انجام می‏‌شد. از جمله کارهای این فدائیان، قتل مخالفان این فرقه بود که قتل نظام المُلک، وزیر کهنه‏ کار سلجوقی و دو پسر او و بسیاری از دیگر افراد می‏‌باشد. سلطان سنجر سلجوقی نیز بر اثر تهدیدی که از جانب حَسن دیده بود، از تعقیب او باز ایستاد. گویند، حسن، یکی از فداییان را مامور کرد تا شب هنگام، کاردی نزدیک وی در زمین فرو کند. او سپس به شاه پیغام داد که "آن کس که کارد به زمینِ دُرشت فرو می‏‌کند، در سینه‏ نرم سلطان هم توانَد نشانَد" سلطان ترسید و با صبّاحیان آشتی کرد و قدرت ایشان، بیش از قبل فزونی گرفت.

*آغاز سلطنت "محمدمیرزا" سومین شاه قاجار(1250 ق)

وقتی که فتحعلی شاه قاجار در اصفهان درگذشت، محمد میرزا نوه‏ او و فرزند عباس میرزای ولیعهد، فرمانروای آذربایجان بود. او می‏‌دانست که به زودی با مخالفت عموهای فراوانِ خود مواجه خواهد شد. بنابراین به دستیاری پیشکارِ باتدبیر و فاضل خود، میرزاابوالقاسم فراهانی ملقب به قائم مقام به تخت پادشاهی نشست و در تبریز تاج‏گذاری کرد. دوران سلطنت محمدشاه مقارن با آشکار شدن نتایج شوم عهدنامه‏‌های گلستان و ترکمانچای و عوارض جنگ‏های ایران و روس بود. در همین دوره، رقابت‌‏های گسترده‏ی دول استعماری برای نفوذ در ایران گسترش یافت. از جمله اقدامات این شاه قاجار، لشکرکشی به هرات بود که بدون نتیجه پایان یافت. هم‏چنین محمدشاه پس از مدتی دستور قتل قائم مقام فراهانی، صدراعظم دانشمند و با کفایت را صادر کرد.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 25 آوریل 2015 )

*سقوط آخرین دولت اسلامی اروپا در "غرناطه" توسط سپاهیان پادشاه اسپانیا (1492م)

پس از ظهور دین مبین اسلام و در پی گسترش آن در نواحی غرب آسیا و شمال افریقا، سپاهیان اسلام از طریق تنگه جبل‏الطّارق وارد منطقه جنوب غربی اروپا شدند و این ناحیه به مدت هشت قرن تحت نظر خلفای اسلامی قرار داشت. این ناحیه که امروزه اسپانیا می‌‏باشد در آن زمان اندلس نامیده می‏‌شد. با گذشت زمان، مسیحیان اسپانیا به کمک دیگران زمینه ترویج فساد را در بین مسلمانان به وجود آوردند و سرزمین اندلس را از دست مسلمانان خارج ساختند. در این هنگام عده بسیاری از مسلمانان از شهرهای اسپانیا به غرناطه آمدند و این شهر مدتی دراختیار آنان بود. در نهایت، این شهر به عنوان آخرین پایگاه دولت اسلامی در اروپا، در 25 آوریل در سال 1492م به تصرف مسیحیان درآمد و به حکومت هشت‏صد ساله مسلمانان در این منطقه پایان داده شد. دوران حاکمیت اسلام در این منطقه با شکوفایى علم و دانش همراه بود؛ علوم قرآنی و حدیث، فقه، علوم طبیعی و پزشکی، نجوم و ریاضیات، فلسفه و ادبیات جلوه‌‏هایى از بُعد علمی و فرهنگی مسلمانان در این منطقه به حساب می‏‌آمد. گرچه در کنار علوم فوق، باید از معماری اسلامی یاد کرد که بقایای آن در اسپانیای امروز نشانه‌‏هایى از فکر بدیع و تلاش مسلمانان در نمایش دین اسلام در تمامی جهات زندگی است. سقوط دولت اسلامی در اندلس ناشی از عواملی چند می‌‏باشد که می‌‏توان از غفلت امرا و حکام جامعه اسلامی، عدم وحدت و یگانگی میان مسلمانان، تأثیرات گسترده تهاجم فرهنگی و برنامه‏ریزی و تلاش دشمنان اسلامی در باز پس‏گیری این قطعه از دنیای اسلام یاد کرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها