کد خبر: ۳۱۳۰۵۰
زمان انتشار: ۰۸:۵۰     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
شبكه اسكاي نيوز آمريكا فاش كرد واشنگتن با مقامات سابق يمن براي برملا نشدن اين راز بزرگ، يعني وجود بزرگ ترين چاه نفت جهان در يمن توافق كرده بودند. بر اساس اين گزارش بزرگ ترين چاه نفت جهان در امتداد چاه هاي نفت عربستان و بخشي از عراق قرار دارد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از شبكه ي خبر، يمن بزرگ ترين چاه نفت جهان را دارد و آمريكا و دولت (سابق يمن) به عمد اين مسئله را پنهان كرده اند.

شبكه اسكاي نيوز گزارش داد كه بزرگترين منبع نفت جهان به ذخاير نفتي در يمن مي رسد كه بخش كوچكي از آن در عمق هزار و هشتصد متري در عربستان در منطقه مرزي به نام الجوف واقع است اما ذخاير بزرگ در زير زمين يمن است و از نظر ذخاير، اولين در جهان به شمار مي رود.

بر اساس اين گزارش، اين چاه در امتداد چاههاي نفت عربستان و بخشي از عراق قرار دارد و آمريكا همه تلاش خود را براي پنهان كردن اين خبر، به كار گرفته است.

بنابر اين گزارش، اگر عربستان سي و چهار درصد ذخاير نفت جهان را در اختيار دارد، كشف اين چاههاي نفت در يمن، باعث مي شود اين كشور سي و چهار درصد ذخاير جهان را داشته باشد.

در همين زمينه شارل ايوب در مقاله اي در روزنامه الديار لبنان نوشت به نظر مي رسد جنگي كه در يمن صورت گرفته و آمريكا و عربستان طرفي در آن هستند، درباره چاههاي نفت بوده است به طوري كه دولت سابق يمن قصد داشت شركت هاي روسي در كنار شركت هاي انگليسي و آمريكايي وارد شوند اما اختلافي به وجود آمد و اعلام اين اكتشاف جديد در يمن منع شد.

اكنون اين سوال مطرح مي شود كه يمن در شرايط كنوني چه آينده اي دارد؟ زيرا ثروتمندتر از عربستان و بلكه ثروتمندترين كشور منطقه خواهد شد و راه تسلط بر اين ذخاير بزرگ جهان كه اولين در جهان است، چگونه خواهد بود در حالي كه نظام يمن ثبات ندارد.

خبرهاي تائيد نشده حاكيست كه عربستان به يمن پيشنهاد كرده است كه ساليانه ده ميليارد دلار به آن در ازاي دادن امتياز استخراج نفت از يمن به مدت پنجاه سال بپردازد اما يمن با اين پيشنهاد موافقت نكرده است. همچنين شركت هاي آمريكايي و فرانسوي پيشنهادهاي وسوسه انگيزي ارائه كرده اند اما مشكل اصلي اين است كه چاهها در مناطق الجوف و مارب واقع است كه آمريكايي ها و عربستان سعي دارند از طريق عناصر القاعده كنترل آن ها را در اختيار بگيرند.

به همين علت ممكن است در بيست سال آينده درگيري بزرگي درباره انرژي يمن رخ دهد و همچنين درگيري ميان مسكو و واشنگتن بر سر بهره برداري از نفت در يمن ايجاد شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها