کد خبر: ۳۱۳۲۴۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
عربستان منتظر عزل و نصب‌های دیگر ملک سلمان بویژه برکناری متعب بن عبدالله، وزیر گارد ملی است ولی ناظران می‌گویند ملک سلمان به این حد بسنده نمی‌کند و قربانی کودتای سوم محمد بن نایف است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم، با گذشت ۵ روز از دومین توفان تغییرات دربار سعودی در صدمین روز پادشاهی سلمان بن‌عبدالعزیز، بسیاری بر این باورند که نظامی سیاسی- قبیله‌ای تحت عنوان عربستان سعودی دیگر شباهتی به گذشته ۹ دهه‌ای خود ندارد و از این پس این کشور در مسیری تاریک با شتاب به سوی حوادث و بحران‌های پیش‌بینی نشده حرکت خواهد کرد. حتی می‌توان گفت با شکاف بزرگ پدید آمده میان شاه و ولیعهد‌هایش از طایفه سدیری و بقیه شاهزادگان سعودی این عنوان دیگر پسوندی مطمئن برای نام کشور عربستان نخواهد بود.

اگرچه مقرن بن‌عبدالعزیز، ولیعهد و آخرین پسر داعیه‌دار سلطنت بنیانگذار آل‌سعود پس از احکام کودتاگونه بامداد چهارشنبه گذشته به کاخ سلطنتی روضه الخریم رفت و در حضور شاه با ولیعهد جدید محمد بن‌نایف و نایب او محمد بن‌سلمان پسر شاه بیعت کرد، اما طبق اخباری که از منابع نزدیک به آل‌سعود به رسانه‌ها درز می‌کند قاطبه چهره‌های شاخص و شاهزادگان اصلی سعودی با تغییرات جدید مخالفند.

آن‌ها نه تنها به بدعت‌های تازه و عزل و نصب‌های خلاف عرف نظام خاندانی معترض هستند بلکه روز به روز زمزمه‌ها درباره اینکه سلمان عملا مترسکی است که توسط پسر جاه‌طلبش اداره می‌شود، قوت می‌گیرد. آنچنان که موسسه اطلاعاتی آمریکایی «استراتفور» فردای کودتای دوم سلمان تحلیل کرده است که اگرچه تا پیش از این دربار و شاهزادگان در ظاهر خود را با حرکات و تغییراتی که در اصل توسط پسر شاه انجام می‌گیرد از جمله حمله بیهوده به یمن همراه نشان می‌دادند اما اخیرا به انتقاد گسترده از محمد بن‌سلمان بویژه مدیریت فاجعه‌بارش در جنگ یمن روی آورده‌اند.

قرار است امروز مراسم بیعت بزرگان آل‌سعود با ولیعهد جدید و جانشینش در کاخ پادشاهی برگزار شود آن هم در حالی که به حکم ملک سلمان و احتمالا برای پیشگیری از بیعت نکردن مخالفان، دربار شاه و ولیعهد درهم ادغام شدند بدین معنی که از این پس مخالفت با محمد بن‌نایف و محمد بن‌سلمان حکم مخالفت با شخص شاه را خواهد داشت که جرم سنگینی در نظام قبیله‌ای سعودی‌ها محسوب می‌شود.

این حکم تصریح می‌کند که کمیته‌ای به ریاست دیوان پادشاهی جهت تکمیل مراحل و مقدمات سازمانی و اجرایی لازم برای این اقدام، تشکیل شود. این حکم در چارچوب افزایش اختیارات پادشاه و با هدف محدود کردن اختیارات محمد بن‌نایف، ولیعهد جدید عربستان سعودی صورت می‌گیرد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها