کد خبر: ۳۱۳۳۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
گزارشی از شائبه دخالت دولتی ها در انتخابات آتی مجلس:
همانگونه که از خلال اظهارات معاون اول رئیس جمهور و نیز شخص روحانی مشهود است، دولت در صدد است تا میوه توافقات باصطلاح هسته ای را در انتخابات آتی مجلس بچیند. اینکه معاون اول رئیس دولت، مجلسی شبیه مجلس فعلی را باعث ناتمام ماندن اقدامات دولت ارزیابی می کند و رئیس دولت نیز در همین زمینه بلافاصله پس از اعلام توافق لوزان، جهت پیکان سخنانش را به سال انتخابات و مجلس و خبرگان آتی می کشاند در همین راستا قابل تحلیل است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دولتی که خود را فراجناحی و مدعی قانونگرایی لقب داده است در حالی دومین سال از عمر خود را به انتها می رساند که هیچ گونه اقدام قابل ملاحظه ای در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای سفره روز به روز تنگ شده مردم انجام نداده و این در حالی است که سراسیمه از مدت ها پیش وارد بحث های انتخاباتی هم شده است.

دولت با ادعای در دست داشتن نسخه های یک ماهه، دو ماهه و صد روزه مشکلات روزمره اقتصادی مردم و در شرایطی که خود را برخوردار از ژنرال هایی می نامید که با یک چرخش دست، همه معضلات را می تواند برآورده ساخته، تورم را مهار کرده، بیکاری را سامان داده و معیشت مردم را به گونه ای بهبود بخشد که دیگر مردم خود احتیاجی به گرفتن یارانه نداشته و با افتخار و خودجوش از یارانه شان صرف نظر کنند، در حالی امروز « خانه ملت» را هدف گذاری کرده و تسخیر آن را نقشه چینی می کند که به هیچیک از اهداف اعلام شده خود تاکنون نایل نشده است.



اما به واقع دولت را با «خانه ملت» چه کار؟ آیا دولت مسکن مهر مردم را سامان داده یا سفره از نان هم تهی شده مردم را بهبود بخشیده که امروز برای فراخ کردن دست و بال خود و تصاحب خانه ملت هم طمع ورزی می کند؟

اما بد نیست که در این مجال، گوشه ای از اشتهای عجیب و آشکار دولت به تغییر ترکیب مجلس را مرور کرده و از میان برخی از اخبار به تحلیلی دست یافته و هدف های نهانی دولت را شناسایی کنیم.

علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور، نخستین کسی بود که رسماً از تلاش‌های دولت برای کسب کرسی‌های مجلس دهم پرده برداشت. وی در سفر به سیستان و بلوچستان در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود که: «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری راکد شده و این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نه تنها باید منسجم باشند بلکه از هم اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند.» ضمن آنکه خبرهایی نیز از توزیع پول حتما تمیز و حلال و پاک توسط ع. ی میان ائمه جماعات مساجد شهری و روستایی اهل سنت چند استان کشور منتشر شده و البته همه این اقدامات، اساسا انتخاباتی و با هدف بهره چینی در سر موعد صندوق های رای نبوده و نیست.

یونسی و جهانگیری تنها کسانی نبوده و نیستند که در دولت به فکر انتخابات آخر سال 94 اند که نوبخت نیز بنا بر اخبار رسیده، فعالیت چشم گیری در این عرصه دارد. اظهارات حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در مورد فعالیت‌های انتخاباتی سخنگوی دولت که چندی پیش صورت گرفت و پرده از فعالیت آشکارای این عضو حزب سالار دولت برداشت باعث شد که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی وارد شود و از نوبخت دعوت کند تا با حضور در کمیسیون به ارائه توضیحات خود بپردازد.

مرعشی عضو حزب کارگزاران سازندگی طی مصاحبه‌ای در مورد فعالیت دولت برای انتخابات مجلس گفت: قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب ‌اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند.

اواخر بهمن ماه ۹۳ در حالی که هنوز یکسال به برگزاری انتخابات مجلس دهم باقی مانده و اساسا دولت براساس قانون و توصیه امام و رهبری نباید و نمی تواند برای مهندسی رای مردم وارد صحنه شده و فعالیت انتخاباتی به نفع قوه مجریه و ساختن مجلسی مطیع و بله قربان گوی دولت انجام دهد، همایش سراسری جوانان عضو و هواداران حزب اعتدال و توسعه در دانشگاه امیر کبیر برگزار شد. همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه صبح روز پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه ۹۳ با حضور محمدباقر نوبخت دبیر کل این حزب که اتفاقا سخنگوی دولت و معاون رئیس جمهور است، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب و سایر دولتی های حزب سالار برگزار شد.

علاوه بر این هفته گذشته قاضی زاده نماینده مشهد در مجلس نیز از ماموریت ویژه یونسی و جهانگیری برای انتخابات آینده سخن گفت. وی گفت: «شخص رئیس جمهور و مدیران رده بالای دولت نه تنها غیر مستقیم بلکه کاملا مستقیم و واضح به موضوع انتخابات ورود پیدا کرده‌ و بارها روحانی در صحبت‌های خود بر کیفیت برگزاری انتخابات تاکید کرده است. از منابع موثق شنیده‌ایم که شخص جهانگیری و یونسی از سوی دولتی‌ها در حوزه انتخابات ورود یافته و مسئولیت دارند، با سازماندهی و تشکیل جلسات میان احزاب، اقوام و اقلیت‌ها، شهر به شهر و روستا به روستا به دنبال تشکیل مجلسی وابسته به دولت هستند».

با ورود جهانگیری به عرصه آشکار ساماندهی مجلس هماهنگ و مطیع با دولت مشخص شد که اشتهای ورود به انتخابات در دولت قانون مداران تنها در سطح وزرا و معاونین و مشاورین رئیس دولت نیست بلکه حتی معاون اول رئیس جمهور که از لحاظ قانونی نباید جزو حزب باشد، با بودجه بیت المال در کاخ سعد آباد که در دو.لت قبل تبدیل به موزه شده و در این دولت دوباره برای دولتی ها غرق شده است جلسه حزبی تشکیل داده و از لزوم تشکیل مجلس دولت ساخته سخن می راند. 

در ابتدای این جلسه غلامحسین کرباسچی، گزارشی از عملکرد یک سال گذشته حزب کارگزاران سازندگی ارایه کرد و پس از او اسحاق جهانگیری به اهمیت انتخابات سال جاری اشاره و دراقدامی فرار آمیز به جلو به جای آنکه پاسخ دهد به چه دلیل یک مقام بلند پایه دولتی اینگونه متجاهرانه وارد میدان انتخابات شده و در عالی ترین سطح یک حزب قدرت مدار عضویت داشته و با حضور در جلسه این حزب در کاخ سعد آباد که متعلق به بیت المال است سخنان انتخاباتی بر زبان جاری می کند بدون اشاره به فعالیتهای یاس پراکنانه دولت ادعا کرد که در سال انتخابات، مخالفان دولت درصدد ناامیدی مردم برآمده‌اند. او از احزاب و گروه‌های اصلاح طلب و از جمله اعضای کارگزاران خواست موضوع انتخابات را جدی بگیرند.

معاون اول رییس جمهور در این دیدار در ابتدای سخنان خود با اشاره به این که حزب کارگزاران سازندگی کارهای خوبی انجام داده است، گفت: در این پروسه حزب کارگزاران به جهت سابقه می تواند نقش بیشتری را در جامعه ایفا کند. ما به دوری از ا افراط گرایی نیاز داریم. راهکار این امر هم وجود احزاب و کار حزبی قوی در کشور است تا به جامعه قدرتمند برسیم.

رئیس شورای مرکزی حزب قدرت مدار و رانت سالار و فساد خیز کارگزاران در ادامه سخنان خود با تاکید بر این که ارتباط و نزدیکی کارگزاران به دولت است از ویژگی های این حزب فساد خیز است ادامه داد: کارگزاران تا پیش از این تلاش می کرد که نقش میانجی را در معادلات سیاسی ایفا کند. به نظر می رسد کارگزاران امسال باید این نقش را بیش از پیش ایفا کند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود.

جهانگیری در ادامه به سیاه نمایی های کاندیداهای اصولگرا در انتخابات سال 92 از وضعیت کشور هم اشاره کرد وگفت: من فقط جهت یادآوری شما را ارجاع می دهم به سخنان کاندیداهای ریاست جمهوری که عمدتا از میان اصولگرایان بودند. سخنان آنان را درباره وضعیت کشور یکبار دیگر مرور کنید که چه تصویر ناامید کننده ای از سالهای گذشته و عملکرد دولت پیشین ارایه می دادند.

جهانگیری در ادامه در ادعایی واهی اعلام کرد : مخالفان دولت به صورت جدی به دنبال ایجاد نگرانی در بین نیروهای معتدل هستند. تهدیدات مختلفی صورت می گیرد. تلاش می شود نیروهای مردمی و معتدل شهرستان ها از کاندیداتوری روی گردان شوند. به آنها القا می شود که اگر در انتخابات کاندیدا شوند یا فعالیت های خود را آغاز کنند با آنها برخورد می شود. اصلاح طلبان و نیروهای معتدل و حامیان دولت توجه داشته باشند که نباید فریب این جوسازی ها را بخورند. باید مقاومت کرد.برخی نیز به مدیریت انتخابات هم اشاره می کنند و نگران رد صلاحیت ها و مدیریت انتخابات هستند. امیدوارم این مسایل با مذاکرات حل شود.

بدیهی است که تشکیل مجلس خوب و مورد پسند حزب سالاران کارگزارانی ، پول خوب هم می خواهد پس برای تامین پول تمیز و نه خدای ناکرده پول کثیف، باید از منابعی همچون شرکت های بزرگ خودرو سازی و هلدینگ های تجاری و صنعتی بهره برد. لذاست که امثال سعید لیلاز از اعضای حزب کارگزاران سازندگی به بخش خودروسازی و سایر هلدینگ ها بروند تا هزینه ای سرسام آور تشکیل مجلس دلخواه دولت را فراهم آورند.

علاوه بر جهانگیری شخص حسن روحانی رئیس دولت هم بارها تاکنون به صورت تلویحی و در این اواخر به صورت تصریحی به بحث انتخابات آخر سال ورود پیدا کرده و تلویحا اهداف دولت خود در این عرصه را عیان ساخته است.

روحانی در همین زمینه در پیام نوروزی خود امسال را سال انتخابات دانست. اما اگر اظهارات رئیس دولت در پیامش به مناسبت آغاز سال ۹۴ که گفت «دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته‌ این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.» را در کنار اظهارت روحانی پس از توافق هسته ای لوزان قرار دهیم، اهداف پشت پرده روشن تر خواهد شد. آنجایی که روحانی گفت: «این تفاهم نامه گام دوم برای حصول به توافق برداشته شده و گام سوم توافق نهایی است. گام چهارم نیز که اجرای توافق نهایی است از هفته های بعد از توافق نهایی آغاز خواهد شد.....مذاکرات هسته ای پله اول برای تعامل سازنده با جهان است . بحث ما فقط هسته ای نیست .

این چنین نیست که ما امروز موضوعی به نام هسته ای داریم و می خواهیم با جهان مذاکره کنیم و بعد از آن تعامل ما با جهان تمام شود. این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است.....نکته آخرم خطاب به مردم عزیز این است ؛ مردم خوب ، ما برای برداشتن موانع کشور یک گام مهم برداشتیم . باید در همه زمینه ها موانع را از سر راه کشور برداریم...... امسال سال انتخابات است. امیدوارم در شرایط امسالی که بهتر از سال گذشته خواهد بود برای سربلندی کشورمان بیش از پیش تلاش کنیم. در پایان من لازم می دانم از همه آنهایی که تلاش کردند ،تا این اتفاق بیفتد از جمله وزیر محترم امور خارجه ، تیم مذاکره کننده ، رئیس سازمان انرژی اتمی خودمان و همکاران شان ، تیم حقوقی همراه با مذاکره کنندگان وهمه آنهایی که تلاش کردند بخصوص در روزهای اخیر و از آغاز دولت تا امروز از طرف خودم و مردم ایران تشکر کنم. امیدوارم حمایت ملت و رهبری عزیز همیشه به همراه ما در این مسیر باشد».

اما در پایان با ذکر دو نکته این مقال را به انتها می بریم:

اول آنکه علیرغم آنکه انتخابات در کشور ما همواره با درصد بالایی از سلامت و صحت انجام می گیرد اما ورود اینچنینی دولت به بحث انتخابات بحث سلامت و صحت زمینه های برگزاری انتخابات سالم را در افکار عمومی مخدوش می سازد. وقتی رهبری فرزانه انقلاب اسلامی دام ظله به صراحت از لزوم عدم ورود کانون های ثروت و قدرت به انتخابات و نیز عدم ورود روسای قوا به انتخابات سخن می گویند، ورود اینچنینی دولت و توزیع پول های نامشخص، برگزاری نشست های سیاسی و انتخاباتی  با هزینه های سرسام آور و بیت المال و ... قطعا و یقینا اقدامی بر خلاف مصالح مردم و بینات فرامین رهبری و صدمه زننده به اعتماد عمومی به نظام و دولت خواهد بود. از این روست که ناظرین انتخاباتی از جمله شورای محترم نگهبان باید از این ابتدا نسبت به صیانت از رای مردم بیش از گذشته همت گمارده و جلوی تاثیر گذاری تبلیغات و هزینه کردهای سرسام آور دولتی در انتخابات را سد نمایند.

دوم آنکه همانگونه که از خلال اظهارات معاون اول رئیس جمهور و نیز شخص روحانی مشهود است، دولت در صدد است تا میوه توافقات باصطلاح هسته ای را در انتخابات آتی مجلس چیده و از طریق مجلس اهداف دیگر خود را در عرصه ... بین المللی دنبال نماید. اینکه معاون اول رئیس دولت، مجلسی شبیه مجلس فعلی را باعث ناتمام ماندن اقدامات دولت ارزیابی می کند و رئیس دولت قانون مداران نیز در همین زمینه بلافاصله پس از اعلام توافق لوزان، جهت پیکان سخنانش را به سال انتخابات و مجلس و خبرگان آتی می کشاند در همین راستا قابل تحلیل است. این در حالی است که در عرصه واقعی آنچه برای مردمی که می بایست در انتخابات رای دهنده باشند قابل لمس عینی است، ناکارآمدی و کاهلی دولت نسبت به رسیدگی به مشکلات عمومی و دل بستن آنها به دستان دشمنان تابلو دار ملی است. مردم خود قضاوت خواهند کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها