کد خبر: ۳۱۴۶۱۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق/ روزنامه آلماني زبان فرانکفورتر آلگماينه تسايتونگ با اشاره به سفر هيئتي از وزارت نفت ايران به آلمان نوشت: ايران در صورت خاتمه يافتن مناقشه هسته‌اي و لغو تحريم‌ها هم قصد ايجاد خط لوله گاز به اروپا را ندارد و بدين ترتيب در زمينه تامين انرژي اروپا با روسيه به رقابت نخواهد پرداخت. اين نکته را وزير نفت ايران بيژن نامدار زنگنه در يک کنفرانس انرژي که از سوي اين روزنامه و کنفرانس امنيتي مونيخ ترتيب داده شده بود، مطرح کرده است. وي در تشريح اين موضوع گفت: مشکلات بسياري در زمينه ترانزيت و انتقال گاز و نيز پرداخت عوارض وجود دارد که در درجه اول بهتر است که از اين تصميم صرفنظر کرد.

لازم به ذکر است پس از توافق اصولي اوليه در منازعة اتمي ابراز اميدواري شده بود که ايران ممکن است به عنوان کشوري با ذخاير عظيم گاز وارد بازار اروپا شود و از وابستگي به گاز روسيه بکاهد. وزير نفت ايران گفت قيمت گاز مايع LNG در بازار آسيا جذاب تر از اروپا است. او نيز افزود علاوه بر اين مسئله کشورش ترجيحاً به گاز براي مصرف داخلي نياز بيشتري دارد. سهم آن براي تامين انرژي بايد از 70 درصد فعلي تا سال 2018 به 97 درصد افزايش يابد. بدين ترتيب مي‌توان از تصاعد گازهاي مضر براي آب و هوا نيز جلوگيري کرد.

زنگنه در خصوص موضوع تحريم ها تصريح کرد تحريم‌هاي اقتصادي بايد سريعاً لغو شوند. او اين سئوال را مطرح کرد که: «اگر ما همه چيز را بپذيريم اما تحريم‌هاي مالي و نفتي به قوت خود باقي بمانند، پس اين چه نفعي به حال ما خواهد داشت؟ او گفت کشورش قصد دارد سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي را طي شش سال آينده سه برابر کند و به 75 ميليارد دلار برساند. مضاف بر آن نيز در اين مدت بايد صادرات نفت و گاز هم به نحو چشمگيري افزايش يابد. آن طور که در اين نشست آشکار شد اين امر براي ساير کشورهاي توليدکنندة نفت موجب نگراني شده است. محمد بن حماد الرومي، وزير گاز و نفت عمان بدين نکته اشاره کرد که قيمت نفت به اين دليل در حول و حوش 70 دلار مانده است که عربستان سعودي با کاهش توليد اوپک مخالفت مي ورزد. او گفت: خداوند به سعودي‌ها اين حق را نداده است که بگويند در اوپک چه بايد بکنيم. او افزود: ما بايد براي مقابله با آن تدبيري بينديشيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها