کد خبر: ۳۱۴۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۲۵     ۳۰ آذر ۱۳۹۰
درگیری‌های اخیر مصر که از روز جمعه با یورش نیروهای نظامی این کشور به تحصن کنندگان مقابل مقر نخست‌وزیری در خیابان قصر العینی و میدان التحریر آغاز شد، تاکنون 14 کشته و 918 مجروح درپی داشته است.
فارس: در حالی‌که هزاران زن مصری با برگزاری تظاهراتی در قاهره استفاده ارتش مصر از خشونت مفرط و به برزمین کشیدن یکی از زنان مصری توسط این نظامیان را محکوم کردند؛ شورای عالی نظامی مصر صرفا به ابراز تاسف از حوادث اخیر اکتفا کرد.

روز گذشته هزاران زن مصری در تظاهراتی در قاهره شرکت کردند که در آن استفاده و بکارگیری خشونت مفرط توسط ارتش مصر و بر زمین کشیدن یک زن مصری به شدت محکوم شده بود.

* راهپیمایی اعتراض‌آمیز زنان مصر به اقدامات شورای عالی نظامی

این راهپیمایی را فعالان زن مصری برگزار کرده و از میدان التحریر در مرکز قاهره آغاز شد و تا مقر سندیکای روزنامه‌نگاران و دادستانی مصر ادامه یافت.

جدای از زنان، بسیاری از مردان انقلابی مصری از جمله شخصیت‌های این کشور و نمایندگان آینده مجلس ملت از احزاب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جنبش اخوان المسلمون و احزاب شرکت‌کننده در ائتلاف دمکراتیک نیز در این تظاهرات مشارکت داشتند.

تظاهرات‌کنندگان مصری با سردادن شعارهایی ضمن انتقاد شدید از حوادث اخیر جاری در این کشور که عامل آن را شورای عالی نظامی مصر ملاحظه می‌کردند، خواستار سرنگونی حکومت نظامیان بر مصر شدند.

* بیانیه شورای عالی نظامی مصر و اکتفا به عذرخواهی

تظاهرات هنوز به پایان نرسیده بود که شورای عالی نظامی مصر بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن از تجاوزها و تعدی‌های روزهای اخیر علیه تظاهرات‌کنندگان میدان التحریر و مقر نخست‌وزیری ابراز تاسف و اعلام کرده بوده که این شورا احترام بسیاری برای زنان و حق آنها جهت شرکت در تظاهرات و زندگی سیاسی قائل است.

در این بیانیه شورای عالی نظامی مصر ادعا کرده بود که تمام تدابیر و اقدامات قانونی لازم برای محاکمه و مجازات حوادث اخیر را اتخاذ خواهد کرد و از شهروندان مصری خواست با کنار گذاشتن اختلافات و خشونت‌های زمینه را برای گذار کشور از این مرحله حساس و حرکت به سوی دمکراسی و آزادی و ادامه برگزاری انتخابات فراهم کنند.

* تصاویر و فیلم‌ها سند غیرقابل انکار جنایات شورای عالی نظامی

تصاویر و فیلم‌های اخیر منتشره از نظامی که زنی را از موهایش بر زمین می‌کشد و نظامی دیگر او را برهنه می‌کند، تیتر بسیاری از مطبوعات مصری و غیر مصری شده بود و درحالی که تا پیش از روز گذشته شورای عالی نظامی مصر تلاش می‌کرد، به هر طریق ممکن از برعهده گرفتن این تجاوزها شانه خالی کند،‌ اما تعدی نیروهای نظامی و امنیتی مصر که از شورای عالی نظامی این کشور دستور می‌گیرند، چنان واضح و عیان بود که جایی برای حرف باقی نمی‌گذاشت.

به هر روی اعتراض‌های اخیر مردم مصر به اقدامات شورای عالی نظامی این کشور که جرقه آن با انتصاب "کمال الجنزوری" به سمت نخست‌وزیر دولت نجات ملی توسط این شورا زده شد، امروز درحالی وارد ششمین روز خود می‌شود که میدان التحریر قاهره هنوز از وجود اعتصاب‌کنندگان خالی نشده و انقلابیون مصر قصد خود مبنی بر ادامه اعتصاب تا تحقق خواسته‌های خود که در برکناری کمال الجنزوری از نخست‌وزیری مصر و انتخاب شخصیتی انقلابی برای اداره کشور و محاکمه و مجازات عاملان حوادث و جنایات اخیر نمود پیدا می‌کند،‌ اعلام کرده‌اند.

* آخرین آمار کشته‌ها و مجروحان

درگیری‌های اخیر مصر که از روز جمعه با یورش نیروهای نظامی این کشور به تحصن کنندگان مقابل مقر نخست‌وزیری در خیابان قصر العینی و میدان التحریر آغاز شد، تاکنون 14 کشته و 918 مجروح درپی داشته است.

و اگر چه شورای عالی نظامی مصر تلاش بسیار کرده که علت فوت این شهروندان را فشار زیاد جمعیت و ماندن در زیر دست و پا اعلام کند،‌ اما گزارش‌های پزشکی تاکید می‌کنند که 10 نفر از کشته‌شدگان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها