کد خبر: ۳۱۴۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۳۰ آذر ۱۳۹۰
نادر طالب‌زاده دبیر دومین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به برخی فیلم‌های حاضر در این جشنواره با بیان اینکه پیشنهاد کردم که حتما برخی از آنها برای جشنواره مستند الجزیره ارسال شود، گفت: برگزیدگان جشنواره عمار را به جشنواره‌های بین‌المللی می‌بریم.
نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره مردمی عمار در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی فارس با بیان اینکه در سال‌های گذشته تلاش‌های خوبی برای تبیین تاریخ انقلاب شده است، گفت: البته این اقدامات در شان انقلاب و در حد آن نبوده است.
وی افزود: در حوزه بین‌الملل که من کار می‌کنم ما کار مستندی داشتیم که در درباره تسخیر لانه جاسوسی آن هم 4 ماه پس از گروگانگیری در نیویورک و نیوجرسی و تهران فیلمبرداری شد و با خبرنگاران خارجی و مردم آمریکا و دانشجویان پیرو خط امام صحبت شده است اما پس از آن هیچ چیزی ساخته نشد.
طالب‌زاده با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب الگوسازی و نیروسازی نشده است، پرسید: آیا ما نیرو تربیت کردیم که از نگاه ایرانی که در خارج بوده و در میان مردم غرب ببینند که آنها درباره دفاع مقدس و جنگ ایران و عراق چه می‌دانند؟
وی افزود: ما درست برای نیروسازی وقت نگذاشتیم و برنامه‌ریزی نکردیم و همه‌اش در فرمالیته‌های اداری بودیم و کار تنها مدتی دست آدم‌های پر جرأت بود که الان دیگر نیستند و یا کتاب فروش هستند و یا خاطره می‌نویسند در صورتی که کشوری که چنین تحولی در آن رخ داده باید بیشتر کار می‌شد.

* جهش فیلمسازی در میان نیروهای انقلابی من را متعجب کرد

دبیر جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه جشنواره عمار جهشی در این زمینه است، گفت: این جهش خیلی خوشحال‌کننده است و به ما می‌گوید که یک اتفاق افتاده است.
وی افزود: شما نیاز دارید که یک الگو بدهید و وقتی این الگو بیرون بیاید به فاصله نزدیک چند الگو دیگر نیز می‌آید یعنی اعتماد به نفس سریع به همراه تکنیک بالا می‌رود.
طالب‌زاده با اشاره به ظهور نیروهای جدید در عرصه سینما، تاکید کرد: بچه‌های جدید نگاهشان دکوراتیو نیست بلکه دغدغه‌ای برای اصلاح کشور و رسیدگی به مسایل مردم دارند.
وی افزود: من از این جهش تعجب کردم و این نشان می‌دهد که چقدر استعداد هست و این استعدادها گره خورده و حجیم شده است و آماده رها شدن است و من در همین چند وقت اخیر چند اثر مستند بلند مؤثر دیدم که الان به عمار آمده‌اند.

* دورخیز عمار در بخش داستانی 

دبیر جشنواره عمار همچنین در پاسخ به حرکت به سمت تولید فیلم داستانی گفت: در بخش داستانی هم داریم دورخیز می‌کنیم که در مرحله بعدی داشته باشیم.
وی افزود: البته فیلمساز همینطوری فیلمساز نمی‌شود و باید آموزش ببیند و الگوهایی را داشته باشد و این عرصه، عرصه بسیار مهمی است که باید به آن وارد شویم و سرمایه‌گذاری کنیم.
طالب‌زاده ادامه داد: خیلی از فیلمسازان امروز آموزش سینمایی ندیده‌اند و بیشتر با تجربه کارهایشان جمع می‌شود و آموزش دیده کم داریم در حالی که آموزش دیدن خیلی کمک می‌کند.

* اکران روستایی موجب شناسایی استعدادهای متراکم می‌شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا جشنواره عمار امکان و فضایی برای ارائه استعداد متراکم فشرده شده ایجاد کرده است، با اشاره به اکران روستایی در جشنواره عمار، تصریح کرد: بسیاری از هنرمندان و کارگردانان ما از روستا می‌آیند و وقتی جشنواره عمار به روستایی می‌رود و آثار در آنجا دیده می‌شود، از همانجا مشتاق می‌شوند که جایی هست و می‌آیند در یکی از این دوره‌های ما نام‌نویسی می‌کند لذا برای شناخت استعدادهای بیشتر است که عمار به روستاها می‌رود و به نظر من این در مراحل بعدی بیشتر بروز خواهد کرد.
طالب‌زاده با بیان اینکه بیشتر استعدادها امروز در شهرهای کلان نیستند، افزود: این استعدادها با یک تربیت می‌توانند کار کنند به علاوه اینکه آنها دغدغه‌هایی دارند مثلا شما چقدر فیلم درباره کشاورزی و یا دامداری در ایران دارید من که تاکنون چیزی ندیده‌ام.
وی ادامه داد: کردستان با این همه وسعت و عظمت و سرسبزی چقدر در فیلم‌ها دیده شده و دغدغه‌های آن‌ها چقدر در میدان و میان مردم و در یک فیلم کار شده است؟؛ این کاری است که رسانه و جوان‌های آموزش دیده با دغدغه باید بکنند و آنها بیش از مسئولان می‌توانند اینکار را انجام دهند.

* جشنواره عمار می‌تواند فاصله بین «آماتورهای خوش دغدغه» و حرفه‌ای‌ها را کم کند

این کارگردان سینمای ایران در ادامه این گفت‌وگو درباره آماتوری بودن جشنواره عمار گفت: خیلی‌ها هستند که آماتور هستند اما مردم به دنبال گرفتن آثارشان هستند و برخی حرفه‌ای هستند اما کسی به دنبال آثار آنها نیست.
وی افزود: البته این برای ما فرق نمی‌کنند اما خیلی‌ها از این حرکت‌های آماتوری خبر ندارند.
طالب‌زاده ادامه داد: نکته دیگر این است که چرا یک فیلمساز داستانی نباید یک مستند بسازد؛ در جهان اینطور است که بزرگانی به یکباره ساخت فیلم بلند را رها می‌کنند و چند مستند می‌سازند چون انگیزه آنها اصلاح بوده است و می‌خواستند چیزی را تغییر دهند لذا وقتی بزرگان در غرب مستند می‌سازند چرا ما اینکار را نکنیم.
وی با بیان اینکه جشنواره عمار می‌تواند این فضا را بکشند و فاصله بین «آماتورهای خوش دغدغه» و حرفه‌ای‌ها کم کند، تاکید کرد: البته شاید کسانی که حرفه‌ای هستند و کار داستانی می‌سازند نتوانند یک مستند 30 دقیقه‌ای بسازند و ما می‌گوییم داستانی خوب عین مستند است و مستند خوش ساخت عین داستانی است و باید در آینده این فاصله را کم کنیم و آماتورها و حرفه‌ای‌ها باید به هم نزدیک شوند؛ آماتور جوان کاری از دستش برمی‌آید که از برخی که  30 سال است دارند کار می‌کنند و حرفه‌ای شده‌اند بر نمی‌آید چراکه آنها اعتماد به نفسشان را از دست داده‌اند.

* جنگ رسانه‌ای امروز نیازمند تکنیک و سرعت بالای جوانان است

طالب‌زاده با اینکه ایران یکی از سخت‌ترین جاها برای فیلمسازی مستند است، افزود: آنهایی که باید جلوشان را بگیرند می‌آیند فیلم می‌سازند و سم‌پاشی عظیمی را در جهان به پا می‌کنند اما کسی که با دغدغه یک فیلم می‌خواهد بسازد ناگهان یک گروهبان می‌آید دوربینش را می‌گیرد و نمی‌تواند به دنبال آن برود که البته امیدواریم با حرکتی که شروع شده این امر اصلاح شود و مزاحم جوان‌ها نشوند.
دبیر جشنواره عمار یکی از خوبی‌های جشنواره عمار را شکار نیروهای جوان و مستعد دانست و گفت: معتقدم موضوعات جشنواره‌ عمار و فیلم‌های برگزیده شده برای هیئت داوران باید بیاید و دیده شود و با آنها صحبت شود که اغلب این فیلم‌ها گروهی ساخته شده است؛ مثلا یکی رفته شمال آفریقا در یکی از کشورهای آزاد شده و 2 ساعت فیلم مستند ساخته که باید با او صحبت شود و آن وقت اعتماد به نفس این جمع را بالا برد.
وی افزود: امروز جنگ است و نیاز به کسانی با تکنیک بالا و سرعت بالا داریم و این جوانان هستند.

* فیلم‌های برگزیده جشنواره عمار در رسانه ملی پخش شود

طالب‌زاده درباره پخش آثار جشنواره عمار از رسانه ملی نیز گفت: صحبتهایی شده و  دارد می‌شود که هر شب در رسانه ملی بخشی از جشنواره را بتوان دید.
وی افزود: 5 تا 10 اثر برتر جشنواره را نیز می‌توان در چند شبکه نمایش داد و باید این بشود و برخی آثاری که آمده قابلیت پخش در پرس‌تی‌وی و العالم را دارد و باید این آثار را به این شبکه‌ها پیشنهاد داد چرا که این آثار برای مخاطب غربی خیلی جذاب است.
این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه برخی آثار عرضه شده به به جشنواره عمار بین‌‌المللی است، تاکید کرد: پیشنهاد کردم که حتما برخی از آنها برای جشنواره مستند الجزیره ارسال شود و سعی داریم سال‌های بعد از کشورهای دیگر فیلم بپذیریم و به نظر من فیلم خوب باید بین‌المللی باشد و بین‌المللی هست چراکه دارای یک نگاه رو به جلوست و بیان کننده یک حقیقت است و خود به خود ما به آن سمت خواهیم رفت.
وی افزود: من به سهم خودم دنبال هستم که کارهای برگزیده جشنواره عمار را به جشنواره مختلف ببریم و با مسئولان جشنواره‌های مختلف صحبت می‌کنیم که به این جشنواره‌ها دعوت بشوند.
طالب زاده ادامه داد: سازندگان این آثار باید به کشورهای مختلف بروند و از فضای ایران خارج شوند و آنجا فیلم ببینند و فضای هنری و مستند دنیا را ببینند و ما باید قطعا این تلاش را بکنیم چراکه شما وقتی دارید نیرو تربیت می‌کنید باید هوای او را داشته باشید؛ او که ارتباطی ندارد این مائیم که باید معرفی بکنیم و این برعهده ماست.

* ترس از بی‌اخلاقی در سینما درست نیست

این کارگردان سینمای ایران همچنین در پاسخ به این سوال که برخی پس از سخنان فرج‌اله سلحشور نگران حضور در سینمای ایران به دلایل اخلاقی هستند، گفت: این ترس و شبهه درست نیست و انقلاب سینما را متحول کرد؛ یادم هست یک فیلمبردار قبل از انقلاب، نزدیک پیروزی انقلاب گفت که سینما مرد اما بعد از انقلاب یکی از پرکارترین افراد سینما بود.
وی افزود: به طور کلی سینمای ایران سالم است مگر نه این همه آدم در آن کار نمی‌کردند و همین سینماگران هستند که در تلویزیون سریال‌سازی می‌کنند البته شما دائم باید این را پالایش کنید مثل یک آکواریوم که باید دائما تمیزش کنید لذا باید فضای سینما را تمیز نگهداشت و ما خیلی‌ جا داریم تا به آن سینما که باید رسید، برسیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها