کد خبر: ۳۱۵۰۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آنا، روزنامه‌اي آمريکايي در آستانه برگزاري نشست کمپ‌ديويد و با توجه به نگراني اعراب از توافق احتمالي غرب با ايران به‌ نقل از مقام‌ سعودي نوشت که اگر ايران اعلام کند فصد دستيابي به سلاح هسته‌اي دارد، عربستان تنها ظرف مدت يک هفته نسبت به در اختيار داشتن سلاح هسته‌اي اقدام خواهد کرد.

روزنامه «وال‌استريت ژورنال» در گزارشي نوشت: توافق هسته‌اي که آمريکا و قدرت‌هاي جهاني انتظار دارند با ايران به آن دست يابند، محدوديت‌هاي 10 ساله‌اي براي برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران ايجاد خواهد کرد. اين در حالي است که محدوديت ايجادشده براي برخي رقباي منطقه‌اي ايران فرصتي است تا زمينه‌هاي توسعه سلاح هسته‌اي خود را فراهم کنند.

بر اساس اين گزارش، «وال استريت ژورنال» مي‌نويسد: در پادشاهي عربستان گروه‌هاي مختلف مردمي خواستار تقليد سعودي‌ها از ايران در تلاش براي دستيابي به توان هسته‌اي شده‌اند و اين هشدار را به مقام‌هاي غربي و عربي داده‌اند که امکان دارند ترکيه و مصر در اين موضوع، گوي سبقت را از عربستان بربايند.

به‌ نوشته اين روزنامه آمريکايي، اين مسابقه تسليحاتي امنيت بيشتر مناطق بي‌ثبات جهان را به خطر مي‌اندازد و ممکن است خطر وقوع جنگ هسته‌اي به‌وسيله تهديد نشست مواد پرتوزايي که در اختيار گروه هاي تروريستي قرار دارد، تا دو برابر افزايش يابد.

باوجود اينکه پادشاهي عربستان از مدت‌ها پيش تاکنون همواره به‌ دنبال تحقق خاورميانه‌اي بدون سلاح هسته‌اي بوده است، ولي برخي رهبران عرب در اين‌باره ترديد دارند که توافق بر سر برنامه هسته‌اي ايران مانع از تبديل شدن جمهوري اسلامي به قدرتي هسته‌اي شود و اين در حالي است که تحريم‌هاي فرضشده عليه ايران لغو مي‌شود. آن‌ها بر اين باورند که تهران بسيار استوارتر خواهد شد و با پايبندي به تعهداتش با غرب، پس از محدوديت 10 ساله مي‌تواند به قدرتي منطقه‌اي و جهاني تبديل شود.

در پادشاهي عربستان گروه‌هاي مختلف مردمي خواستار تقليد سعودي‌ها از ايران در تلاش براي دستيابي به توان هسته‌اي شده‌اند.

«عبدالله عسکر» عضو و رئيس سابق کميته امور خارجه شوراي قانون‌گذاري مشورتي عربستان در اين باره مي‌گويد: ما خواستار منطقه‌اي خالي از سلاح هسته‌اي هستيم، ولي اگر ايران به سلاح هسته‌اي دست يابد، هيچ چيز حتي درخواست مجامع بين‌المللي نمي‌تواند ما را از اقدام مشابه باز دارد.
همچنين «ابراهيم مرعي» سرهنگ سعودي و کارشناس امور امنيتي عربستان گفت: اگر ايران اعلام کند که فصد دستيابي به سلاح هسته‌اي دارد، ما منتظر نمي‌مانيم تا 30 سال ديگر به اين سلاح دست يابيم و تنها ظرف مدت يک هفته نسبت به در اختيار داشتن آن اقدام خواهيم کرد.
به‌ نوشته «وال استريت ژورنال»، بخشي از اين احساس فوريت در آن است که پادشاهي عربستان و هم‌پيمانان عربش به‌طور فزاينده‌اي در سراسر منطقه خاورميانه از جمله در سوريه و يمن، در حال دست و پنجه نرم کردن با ايران هستند. علاوه بر اين، اعراب از هيمنه ايران هسته‌اي در خاورميانه مي‌هراسند و نگران هستند که توافق هسته‌اي در آينده‌اي نزديک توازن قواي منطقه‌اي را به سود تهران تغيير دهد. اين در حالي است که انتظار مي‌رود پس از لغو تحريم‌ها فعاليت‌هاي اقتصادي ايران در خارج از منطقه گسترش يابد و حتي به بيش از 100 ميليارد دلار برسد.
«فيصل بن‌سعود بن عبدالمحسن» تحليلگر «مرکز تحقيقات اسلامي ملک فيصل» رياض گفت: هم‌پيمانان ما حرف‌هاي ما را نمي‌شنوند و اين موضوع ما را بسيار عصباني مي‌کند.
«وال استريت ژورنال» نوشت: در ميان ديگر قدرت‌هاي جهاني که در حال مذاکره با ايران هستند، روسيه تعامل و هم‌پوشاني بيشتري با ايران دارد. در عين حال، فرانسه موضع عربستان را دنبال مي‌کند و اين، خود بيانگر عواملي است که زمينه برگزاري ميهماني «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهوري فرانسه از سران کشورهاي عرب را در هفته جاري فراهم مي‌کند. ملک «سلمان» در نشستي که هفته جاري در رياض برگزار شد، خطاب به سران عرب هشدار داد که توافق هسته‌اي بدون دادن ضمانت‌هاي کافي بي‌اغراق منطقه را وارد رقابت تسليحاتي خواهد کرد.
مقام سعودي: اگر ايران اعلام کند که فصد دستيابي به سلاح هسته‌اي دارد، ما منتظر نمي‌مانيم تا 30 سال ديگر به اين سلاح دست يابيم و تنها ظرف مدت يک هفته نسبت به در اختيار داشتن آن اقدام خواهيم کرد.

همين واهمه و ترديدها باعث شد تا پادشاه عربستان و ديگر پادشاهان حاشيه خليج‌فارس در اواخر هقته جاري راهي واشنگتن شوند تا در ديدار با «باراک اوباما» رئيس‌جمهوري آمريکا در کاخ سفيد و «کمپ‌ديويد» درخواست‌هاي خود را مطرح و ضمانت‌هاي مدنظر خود را دريافت کنند. در اين ميان، «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا هفته گذشته به رياض رفت تا با برخي مقام‌هاي سعودي ديدار و در راستاي نزديکي مواضع آمريکا و عربستان تلاش کند.

در عين حال، «نيکلاس برنز» مذاکره‌کننده ارشد آمريکا در پرونده هسته‌اي ايران و ديپلمات برجسته وزارت امورخارجه آمريکا گفت: احتمال اين وجود دارد که توافق هسته‌اي با ايران منجر به رقابت تسليحاتي در منطقه شود که اين موضوع، موجب نگراني آمريکاست.
وي افزود: در هر صورت، اين احتمال بستگي به نحوه مذاکره با ايران دارد که يا توافق محکمي شکل بگيرد يا اينکه کشورهاي عربي و ترکيه بتوانند از اين توافق براي ممانعت از تبديل شدن ايران به قدرت هسته‌اي سود جويند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها