کد خبر: ۳۱۵۶۴
زمان انتشار: ۱۷:۳۷     ۳۰ آذر ۱۳۹۰
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)وقتی زمستان فرا می رسید به مردم مژده می دادند که این فصل, فصل بسیار با برکتی است که میتوان از شب های طولانی و روزهای کوتاهش بسیار استفاده کرد. الشتاء ربيع المومن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه؛ زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى ‏اش براى شب زنده‏دارى و از روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره میگيرد.) (وسائل الشيعه، ج 7 ص 302، ح 3)
سرویس دین و آئین پایگاه 598، دیر زمانی است كه مردمان ایرانی و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی‌ را برپا می‌دارند كه در میان اقوام گوناگون، نام‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد. در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند .. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق كامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یكم دی‌ماه است.

 هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند كه مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود؛ اما می‌دانیم كه در باورهای كهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است.

جشن یلدا در ایران امروز نیز با گرد هم آمدن و شب‎نشینی اعضای خانواده و اقوام در کنار یکدیگر برگزار می‎شود. آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبهٔ نمادی دارند و نشانهٔ برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی ‌هستند.

اما علاوه بر رسم های مختلفی که در این شب وجود دارد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)وقتی زمستان فرا میرسید به مردم مژده می دادند که این فصل, فصل بسیار با برکتی است که میتوان از شب های طولانی و روزهای کوتاهش بسیار استفاده کرد .

رسول خدا (صلى الله عليه و آله) فرمود:

(الشتاء ربيع المومن يطول فيه ليله فيستعين به على قيامه و يقصر فيه نهاره فيستعين به على صيامه؛ زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى ‏اش براى شب زنده‏دارى و از روزهاى كوتاهش براى روزه دارى بهره میگيرد.)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها