کد خبر: ۳۱۶۱۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۳۰     ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
خبرگزاری لبنانی آسیا در گزارشی تحلیلی، به هدف قرار گرفتن زندان ها در مناطق مختلف یمن اشاره کرد و در پی پاسخ به این سئوال بر آمد که چرا ائتلاف زیر نظر عربستان زندان های یمن را هدف قرار می دهد؟
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبر گزاری صدا و سیما ،در این گزارش آمده است، منابع یمنی می گویند از زمان آغاز حملات ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان علیه یمن، شهرهای مختلف یمنی مورد حمله قرار گرفته است اما در اقدامی که به نظر می رسد اقدامی برنامه ریزی شده باشد زندان های مرکزی در بسیاری از استان های یمن هدف این حملات بوده اند.

این حملات به طور واضح و آشکار با حملات مشابه گروه تروریستی القاعده و کمیته های مسلح مرتبط با عبد ربه منصور هادی به زندانها هماهنگ بوده است. حملاتی که هدف اساسی آنها، آزاد سازی صدها زندانی خطرناک و هدف از آزاد سازی این زندانیان هم گسترش ناامنی در کشور است.

آخرین حمله عربستان به زندان ها در یمن در تاریخ بیست و یکم آوریل 2015 بود که در آن زندان مرکزی شهر حرض در شمال غرب یمن هدف قرار گرفت تا 70 زندانی متواری شوند.

باندهای مرتبط با القاعده در یمن که از حمایت گروههای مسلح قبیله ای بهره مند بودند در اواخر روز چهارشنبه هشتم آوریل 2015 به زندان مرکزی در شهر عتق مرکز استان شبوه در شرق یمن حمله کردند، با ماموران حراست زندان درگیر شدند و در نزدیک زندان مستقر شدند تا در ادامه نگهبانان زندان برای حفظ جانشان مواضع خود را ترک کنند و القاعده با ورود به این زندان، 85 زندانی را فراری دهد که در میان فراریان جنایتکارانی حرفه ای و محکوم به اعدام دیده می شوند.
عربستان روز پنجشنبه نهم آوریل 2015 به زندان مرکزی در استان عمران حمله کرد که در این حمله 197 نفر از زندانیان فرار کردند. در این حمله چندین راکت به اداره امنیت استان عمران و زندان این اداره برخورد کرد تا یک نفر از زندانیان کشته شود و 10 نفر ماموران امنیتی مجروح شوند.
روز شنبه چهارم آوریل 2015 ، در استان ضالع و در درگیری میان نیروهای ارتش و امنیتی بهره مند از حمایت های انصار الله، با نیروهای مسلح هوادار عبد ربه منصور هادی و گروههای موسوم به مقاومت مردمی، زندان مرکزی شهر قعطبه هدف قرار گرفت تا در ادامه 400 زندانی از زندان فرار کنند و یک زندانی نیز کشته شود.

افراد مسلح وابسته به القاعده نیمه شب پنجشنبه دوم آوریل 2015 به زندان مرکزی مکلا مرکز استان حضر موت حمله کردند که این حمله به فرار 300 زندانی از جمله عناصری از القاعده که خالد باطرفی یکی از آنهاست منجر شده بود.

البته در ژوئن سال 2011 نیز 63 زندانی وابسته به القاعده، از یکی از زندان های استان حضر موت، فراری داده شده بودند.

سی ام مارس 2015 نیز دستگاه امنیتی در صعده اعلام کرد زندان مرکزی این استان هدف جنگنده های مهاجم قرار گرفت که در این حمله پنج نظامی آسیب دیدند، ساختمان زندان آسیب دید و 130 زندانی متواری شدند.

نوزدهم مارس نیز کمیته های مردمی وابسته به عبدربه منصور هادی به زندان مرکزی شهر منصوره در عدن حمله کردند و 87 زندانی را آزاد کردند. در آن حمله نگهبانان زندان مجبور به عقب نشینی شدند تا مهاجمان دهها زندانی نزدیک به خود را فراری دهند. در میان آنانکه از این زندان فرار کردند عناصری از القاعده نیز دیده می شوند. مهاجمان به این زندان وقتی با اعتراض دیگر زندانیان مواجه شدند با شلیک گلوله سه نفر از زندانیان را از پای در آوردند.

منابعی در یمن گفته اند:« عناصر کمیته های مردمی که به این زندان حمله کرده بودند از عناصر القاعده بوده اند. آنان با ورود به آرشیو زندان بسیاری از پرونده ها را به آتش کشیدند تا اطلاعات زندانیان از بین برود.»

این منبع افزود:« در این حمله از مجموع 650 زندانی فقط 72 نفر در زندان باقی ماندند و دیگر زندانیان موفق شدند متواری شوند. در میان زندانیانی که متواری شده بودند عناصری از القاعده و جنایتکاران محکوم به اعدام از عدن، لحج، ضالع و تعز دیده می شدند.»

این وضع در جمعه شب ، بیستم مارس 2015 در زندان امنیت سیاسی و زندان مرکزی«صبر» در شهر حوطه مرکز استان لحج تکرار شده بود. مهاجمان به این زندان ،کمیته های مردمی وابسته به عبد ربه منصور هادی و عناصر القاعده بودند و نتیجه حمله نیز فراری دادن دهها تروریست و تبهکار از زندان بوده است.

سیزدهم فوریه 2014 نیز به زندان مرکزی شهر صنعا حمله شده بود که در این حمله 10 نفر از جمله هفت نظامی،یک افسر و دو غیر نظامی کشته و 29 نفر نیز متواری شده بودند. از میان افرادی که از این زندان متواری شده بودند 19 نفر عضو القاعده بودند. این افراد به دلیل دست داشتن در عملیات تروریستی مختلف به اعدام محکوم شده بودند.

این حمله پس از آن صورت پذیرفته بود که شبکه های اطلاع رسانی مختلف از جمله پایگاه اینترنتی حزب اصلاح( حزب وابسته به اخوان المسلمین یمن) خواستار آزادسازی افرادی شده بودند که از آنها با عنوان «بازداشت شدگان وابسته به جوانان انقلابی »یاد کرده بودند. آن زمان فعالان یمنی، عبدالقادر قحطان ، وزیر کشور وقت در دولت محمد سالم باسندوه نخست وزیر وقت یمن را، که خود عضوی از حزب اصلاح است، متهم کرده بودند در این حادثه نقش داشته است و نقش خود را با بی توجهی به تقویت نیروهای حراست از زندان ایفا کرده بود.

آنانکه پیگیر حوادث یمن هستند معتقدند هدف قرار گرفتن زندانها از طرف القاعده و کمیته های مردمی وابسته به عبد ربه منصور هادی و همچنین پیگیری این ماموریت از طرف جنگنده های عربستانی، چیزی جز تلاش برای اجرای سناریوی عراق، لیبی و مصر در یمن نبوده است، یعنی مهاجمان برای افزایش تنش و ناامنی در یمن در پی فراری دادن زندانیان بوده اند.

آنچه خطرناک تر از این اقدامات به شمار می آید سکوت جهان در برابر چنین اقدامات و حتی تشویق به ارتکاب آن است گویا تلاش این است تا عناصر القاعده به عنوان مهره ای برای آغاز نبرد زمینی در یمن به کار گرفته شوند. اتفاقی که پیش از این در افغانستان و عراق تجربه شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها