کد خبر: ۳۱۶۴۷۲
زمان انتشار: ۰۹:۲۴     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
توهم سران عرب درمورد نقش ايران در عراق/
با توجه به قوت تمايلات ملي‌گرايانه در تمام سطوح و مذاهب عراق و مقبوليت گسترده [آيت الله] سيستاني به عنوان قوه اتحاد ملي، تشکيل يک شبه‌دولت به صورت موازي با دولت عراق در پي انهدام داعش به سختي قابل تصور است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، همزمان با تحولات منطقه اي و تلاش هاي ايران براي مبارزه با تروريسم که به سبب سياست هاي مداخله جويانه غرب و آمريکا روزبه روز در حال گسترش است، برخي رسانه هاي غربي-عربي به پروزه ايران هراسي خود ادامه مي دهند.

در همين زمينه، روزنامه انگليسي "گاردين" (Guardian) در مطلبي با عنوان "آيا ايران کشوري متعلق به خود، درون خاک عراق ايجاد مي کند؟" به ادعا و توهم هراس کشورهاي عربي در خصوص سلطه‌جويي ايران در عراق پاسخ گفته است.



گاردين مي نويسد: «عراق و امنيت اين کشور نقش اصلي در بحث هاي مربوط به توافق هسته اي ايران و قدرت هاي جهاني دارد. کشورهاي عرب خليج [فارس] هراسانند ايران به سبب رفع تحريم هاي اقتصادي، توسعه طلبي و سلطه‌جويي خود بر خاورميانه را گسترش دهد.

پيش از اين "ديويد پتراؤوس" فرمانده نيروهاي آمريکايي در عراق در خلال سال هاي 2007 و 2008 ميلادي در مصاحبه اي با روزنامه "واشينگتن پست" (WashingtonPost) گفته است: «در صورت رانده شدن داعش از عراق و در نتيجه ظهور نيروهاي مورد حمايت ايران به عنوان قدرتمندترين نيروي کشور عراق و بالاتر از نيروهاي امنيتي اين کشور که نيرويي مانند حزب الله در لبنان را تشکيل خواهند داد، چنين نتيجه اي براي ثبات و استقلال عراق بسيار زيانبار خواهد بود، و همچنين براي منافع ملي ما در منطقه.»
"جان برنان" رئيس سازمان سيا اظهارات مشابهي درباره نقش "بسيار تجاوزکارانه و فعال" ايران در عراق داشته است.»

گاردين در ادامه با يادآوري ديدگاههاي ديگر در همين زمينه اضافه مي کند: «بر اساس اين ديدگاه، سلطه ايران بيش از همه، عراق را تحت تاثير قرار خواهد داد، کشوري که ايران در آن به دنبال استقرار دولتي به مثابه "دولتي مطيع" براي خود است و به اين وسيله مي خواهد از تشکيل يک نظام دموکراتيک بادوام در همسايگي غربي خود جلوگيري کند.

طرفداران داخلي و خارجي اين ديدگاه در تأييد نظريه خود به قدرت روزافزون گروه هاي شيعي مورد حمايت ايران در حال جنگ با داعش اشاره مي کنند و ادعا مي کنند مانند حزب الله در لبنان، ايران در تلاش است کشوري ايراني در عمق خاک عراق تأسيس دهد.»

گاردين در پاسخي به ديدگاه يادشده مي نويسد: «نگراني هايي از اين دست هرچند مشروع باشند، اما بسيار اغراق آميز و بيجا هستند. نفوذ ايران بعيد است کشوري (دولت) ديگر درون عراق ايجاد کند؛ هرچند بعضي عناصر ايراني به آن بي ميل نباشند. موفقيت يا عدم توفيق مذاکرات هسته اي هيچ تفاوتي در اين موضوع ايجاد نمي کند.»

گاردين مي افزايد: «چنين ديدگاهي نماينده تصوير کاملي از ماجرا نيست و تصوّري منحرف از واقعيت خارجي ارائه مي کند. گرچه اکثريت شهروندان شيعه عراق علاقمند به ايراني پيشرو و موفق در همسايگي خود هستند، اما ادعاي تمايل آن ها به تبديل سرزمين خود به کشوري تحت کنترل ايران ناشي از يک خيالبافي خارق العاده است.

تازه ترين انفجار ملي گرايي در عراق در مقابل ايران، پاسخي به اظهارات جنجال برانگيز "علي يونسي" مشاور حسن روحاني رئيس جمهور ايران در امور اقليت ها و وزير سابق اطلاعات ايران بود.
يونسي گفته بود: "در حال حاضر عراق نه تنها بخشي از نفوذ تمدني ايران بلکه هويت، فرهنگ، مرکز و پايتخت ماست... زيرا جغرافيا و فرهنگ ايران و عراق جدايي ناپذيرند، چه با يکديگر بجنگيم يا يکي شويم."

اظهارات يونسي با تندترين انتقادات از سوي نمايندگان مجلس ايران مواجه شد و 109 نماينده با امضاي نامه اي خواستار برکناري او شدند. يونسي به دادگاه روحانيت فراخوانده شد و در مورد "اظهارات خلاف امنيت ملي" از او بازخواست شد و سپس با قرار وثيقه ازاد شد.» [البته خبر احضار يونسي به دادگاه ويژه که از سوي خبرگزاري ها مخابره شده بود، از سوي معاون وي تکذيب شد.]

گاردين در بيان واکنش ها به اظهارات يونسي در عراق نيز آورده است: «اما اين اظهارات يونسي با ارائه برداشتي امپراتورمآبانه از کشاندن عراق به مدار تمدني ايران، عکس العمل شديدي را در عراق در ميان سني و شيعه برانگيخت. آيت الله العظمي علي سيستاني مورد احترام ترين روحاني شيعه در عراق، کسي بود که در دفاع از استقلال و حق حاکميت عراق قدم به ميدان گذاشت.

احمد الصافي نماينده [آيت الله] سيستاني در پاسخي آشکار به اظهارات يونسي گفت: "ما به کشور و هويت و استقلال و حاکميت ملي خود افتخار مي کنيم. هرچند از هرگونه کمک از ناحيه برادران و دوستان ما در مبارزه با تروريست ها استقبال مي کنيم و از آن ها به خاطر آن سپاسگزاريم، اين به هيچ وجه به معناي آن نيست که از هويت و استقلال خود چشم پوشي مي کنيم.»

گاردين در رد توهمات کشورهاي حاشيه خليج فارس در مورد سلطه جويي ايران در منطقه به ويژه در عراق مي افزايد: «نيروهاي شبه نظامي شيعه مشروعيت ديني خود را به طور عمده از [آيت الله] سيستاني به عنوان "مرجع تقليد" خود مي گيرند و [خصوصا] از فتواي او پس از سقوط موصل در ژوئن 2014 که تمام عراقي ها را به برداشتن اسلحه فراخواند. از آن لحظه تاکنون، [آيت الله] سيستاني به طور پيوسته بر فعاليت گروه هاي داوطلب، تحت فرمان دولت عراق تأکيد کرده است.

بر همين اساس نيروهاي بسيج مردمي عراق (PMUs) در حال حاضر تحت سازماندهي شورايي زيرنظر شوراي امنيت ملي عراق (NSA) فعاليت مي کنند که به نوبه خود ملزم به پاسخگويي حيدر العبادي نخست وزير عراق است و بر اساس اعلام خالد العبيدي وزير دفاع عراق، حقوق و تجهيزات جنگي آن ها را تأمين مي کند.

با توجه به قوت تمايلات ملي گرايانه در تمام سطوح و مذاهب عراق و مقبوليت گسترده [آيت الله] سيستاني به عنوان قوه اتحاد ملي، تشکيل يک شبه‌دولت به صورت موازي با دولت عراق در پي انهدام داعش، مشکلي قابل تصور است. در آخر الامر چنين تحول سياسي، بسيج مردمي، پشتيباني [آيت الله] سيستاني را از دست خواهند داد و همراه با آن، مشروعيت اين گروهها در انظار ميليون ها شيعه عراقي که هم اکنون حامي آن ها هستند از دست خواهد رفت.»

گاردين اضافه مي کند: «بعلاوه رهبران بسيج مردمي و فرماندهان نظامي آن تاکنون تمايل اندکي براي پيمودن چنين مسيري از خود نشان داده اند. "هادي العامري" رهبر سپاه بدر چشم اندازي از آينده عراق را متصور است که براساس آن دولت عراق حرف آخر را خواهد زد. او در مصاحبه با شبکه تلويزيوني السومريه عراق گفت: "پس از فتواي سيد سيستاني، هيچ گزينه اي جز برداشتن اسلحه و مبارزه براي ما باقي نماند. اما اين ها اسلحه هاي دولت است. سازمان بدر هيچ سلاحي در اختيار ندارد."

در اظهاراتي مشابه، "قيس الخزعلي" رهبر گروه عصائب اهل الحق در گفتگويي با aبکه تلويزيوني العهد مي گويد: "گروه هاي بسيج مردمي قطع به يقين نيروهاي ملي هستند و زيرمجموعه نهادهاي دولتي عراق، و متعهد به تصميمات فرمانده کل قوا [نخست وزير عراق]».

مقاله گاردين در پايان تأکيد مي کند: «حس ملي‌گرايي قويي در هر دو گروه شيعه و سني عراق در جريان است و هر دو با توجه به موقعيت راهبردي، ميراث فرهنگي و منابع طبيعي عراق، به اوجگيري کشورشان به عنوان قدرت منطقه اي برابر با ايران و عربستان اميد دارند. اين عنصر اميدبخشي است که يک سياست مذهبي آرام و بالغ را به دنبال خواهد داشت.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها