کد خبر: ۳۱۶۵۸۸
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران خواستار تمدید آتش بس در یمن و ایجاد مناطق امن انسانی در این کشور برای کمک رسانی شد. این سخنان در حالی بیان شد که تهران از کنفرانس گفتگوهای یمن در ریاض انتقاد می کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از  واحد مرکزی خبر، عمر هواش خبرنگار شبکه روسیا الیوم در تهران گفت: در مطبوعات ایران هیچ خبری از کنفرانس نجات یمن در ریاض وجود ندارد. فقط دعوت سازمان ملل به تمدید آتش بس در یمن، تا حدودی مورد توجه مطبوعات ایران قرار گرفت. متحدان حوثی ایران در این کنفرانس حضور ندارند و تهران خواهان تمدید آتش بس و ایجاد منطقه امن در یمن است. در ادامه این گزارش پس از پخش بخشی از سخنان ظریف آمده است: تهران می گوید جامعه جهانی در یمن شکست خورد. ایران بر اساس اصل بیطرفی خود از کنفرانس ریاض انتقاد کرد.

منصور حقیقت پور معاون رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران به روسیا الیوم گفت:«عربستان کشور متجاوز و جنایتکار جنگی در یمن است و نمی توان میزان کنفرانس نجات یمن باشد. عربستان درک درستی از تحولات منطقه ندارد.»

خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: با پایان آتش بس انسانی در یمن و از سرگیری عملیات نظامی در این کشور، کشتی نجات ایران به حرکت به طرف باب المندب ادامه می دهد. تهران می گوید این کشتی حامل کمک های انسانی است و بازرسی آن از طرف ائتلاف سعودی را رد می کند. ناظران این مسئله را پنهان نمی کنند که این ماجرا می تواند منطقه را به جنگ ایرانی-سعودی بکشاند.

حسین رویوران کارشناس مسایل راهبردی در تهران به روسیا الیوم گفت:«اگر طرف مقابل بخواهد به این کشتی حمله کند، امکان بروز درگیری و جنگ بین ایران و عربستان وجود خواهد داشت. طرفی که ممکن است اقدام به آغاز جنگ کند، عربستان و نه ایران است.»
خبرنگار روسیا الیوم افزود: ایرانیها به دنبال برخورد مستقیم با دشمنان خود در منطقه نیستند و امنیت منطقه خلیج فارس را بخشی از امنیت خود می دانند. ایرانیها تاکید دارند در هر نوع جنگی در یمن یا دیگر مناطق به ضرر همه خواهد بود.

در روز پنج شنبه آینده ممکن است شاهد تحولات غیرمنتظره زیادی باشیم. کشتی ایرانی به باب المندب می رسد و کنفرانس نجات در یمن نتوانست به تمدید آتش بس در این کشور کمک کند. با ادامه درگیریها در یمن، گمانه زنی درباره نتایج آن دشوار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها