کد خبر: ۳۱۷۰۱۳
زمان انتشار: ۱۵:۱۱     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
کی از مراجع تقلید شیعیان گفت: ما معتقدیم محال است خداوند حکیم و علیم بی دلیل دستور به انجام کاری داده باشد بنابراین تمام دستورات دین دارای فلسفه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ظهر پنج شنبه در دیدار جمعی از آمران به معروف که در مدرسه امیرالمومنین(ع) برگزار شد طی سخنانی با تأکید بر اینکه تمام احکام اسلام دارای فلسفه است، بیان کرد: ما معتقدیم محال است خداوند حکیم و علیم بی دلیل دستور به انجام کاری داده باشد.

وی بیان کرد: گروهی از مسلمانان هستند که اعتقادی به فلسفه احکام ندارند اما شیعیان معتقد به فلسفه احکام هستند و قرآن نیز در آیات متعددی درباره نماز، روزه، قصاص، زکات و ... بیان فلسفه کرده است لذا هیچ حکمی در اسلام بدون فلسفه، بی فایده و بدون حکمت نیست.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه درباره فلسفه حجاب و عفاف نیز در قرآن و روایات سخن به میان آمده است، ابراز داشت: تعجب می‌کنم از کسانی که در فلسفه حجاب شک می‌کنند و این همه مظاهر و پرونده‌ها را می‌بینند ولی باز هم در بحث حجاب شک و تردید دارند.

وی ادامه داد: علل بسیاری از نابسامانی‌ها در جامعه اختلاط و ارتباط نامشروع و بی بندو باری‌ها و نیمه عریان بودن‌ها است.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه به مبحث امر به معروف و نهی از منکر اشاره و گفت: یکی از شرایط استجابت دعا امر به معروف و نهی از منکر است.

امر به معروف و نهی از منکر به معنای خشونت نیست

وی با بیان اینکه برخی دشمنان می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر را نوعی خشونت جلوه دهند، ابراز داشت: این در حالی است که تأکید شده امر به معروف و نهی از منکر با ادب و احترام باشد و در مورد مسئله حجاب نیز اینگونه است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه برخی اینگونه سئوال می‌کنند که چرا ما حجاب را واجب کرده‌ایم، ادامه داد: جواب این سئوال روشن است حجاب واجب بوده و از ضروریات دین است و حتی در غرب نیز اسلام با حجاب شناخته می‌شود وقتی در خیابان می‌بینند که زنی حجاب دارد می‌دانند که وی مسلمان است.

وی با بیان اینکه هر فرد و گروهی در برابر ترک حجاب وظیفه دارد، گفت: وظیفه هر نهاد و ارگانی به شکل خاص خود است مثلا دولت یک وظیفه دارد محافل علمی به گونه‌ای دیگر و افراد نیز به شکل دیگر.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برخی می‌گویند حجاب را آزاد بگذارید، بیان داشت: چطور ما حجاب را که از واجبات است آزاد بگذاریم ولی جلوی سایر محرمات را بگیریم پس اگر قرار باشد حجاب را آزاد کنیم باید مواد مخدر و برخی از مشاغل ممنوع و حتی قوانین راهنمایی رانندگی را نیز آزاد بگذاریم که این قطعا موجب هرج و مرج می‌شود.

وی درباره اینکه چرا با توجه به این همه فعالیت که برای حجاب شده است جواب اندک بوده است، گفت: دشمنان خارجی و برخی از ایادی داخل می‌دانند که اگر حجاب را آزاد کنند نظام جمهوری اسلامی افت پیدا می‌کند زیرا می‌دانند که حجاب با نظام پیوند دارد و حجاب سمبل نظام است و به همین دلیل بر روی آن سرمایه گذاری می‌کنند و با تمام تلاش خود و حتی برخی از دوستان ناآگاه نیز ابزار آنها می‌شوند.

استاد سطوح عالی حوزه خطاب به حاضران در جلسه، با بیان اینکه اگر فعالیت شما نبود اوضاع خیلی بدتر می‌شد، گفت: مطمئن باشید اقدامات شما موثر است و همین که اوضاع بدتر نشود خود دست آورد خوبی است و نباید از منفی بافی برخی افراد حالت انفعالی پیدا کرده و از کار خود مأیوس شوید.

وی با بیان اینکه معتقدم مسئله حجاب تنها کار شما و مراجع تقلید نیست، گفت: آموزش و پرورش با تدوین کتاب‌های مناسب ویژه دانش آموزان، دانشگاه‌ها، ادارات و سازمان‌ها با تأکید بر حجاب کارمندان خود و صدا و سیما با پخش برنامه‌هایی که در آن حجاب رعایت شود می‌توانند در این زمینه تأثیرگذار باشند و در این زمینه حوزه علمیه نیز مسئولیت دارد.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: ریشه بسیاری از مفاسد و طلاق‌ها و متلاشی شدن خانواده‌ها در بی حجابی است و این امر موجب می‌شود تا خانواده‌ها متلاشی شده و فرزندان این خانواده‌ها نیز در دام راه‌های انحراف گرفتار شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها