کد خبر: ۳۱۸۰۱۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۳     ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
حسن رحيم‌پور ازغدي؛ پيشنهاد مي‌دهد كه يك كميته ويژه براي بررسي مشكلات و مسائل كودكان و نوجوانان افغانستاني تشكيل شود. رحيم‌پور مي‌گويد اجراي دستور رهبري در تحصيل مهاجرين يك وظيفهٔ مردمي است چه از لحاظ فرهنگي و چه اجتماعي وچه اخلاقي.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنيم، مطالبه رهبري مبني بر تحصيل همه دانش‌آموزان مهاجر افغانستاني، اعم از داراي كارت هويت و يا بدون مدارك اقامتي، فضاي حوزه مهاجرين در ايران را به شدت تحت تاثير قرار داده است. به محض رسانه‌اي شدن دستور صريح رهبري، فضاي افكار عمومي به شدت تحت تاثير قرار گرفت. يك روز بعد سخنگوي دولت اعلام حمايت و آغاز مسير اجرايي شدن اين مسير را اعلام كرد و بلافاصله دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم در گفتگويي اعلام كرد كه مهاجرين افغانستاني امسال مشكلي براي تحصيل نخواهند داشت.

اما ديروز صبح، دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش سرانجام از دستور ويژه وزير آموزش و پرورش براي ثبت‌نام همه كودكان مهاجر در مدارس ايراني خبر داد.

اين دستور با استقبال ويژه‌اي از سوي نخبگان و فعالان مهاجر و ايراني مواجه شده است. ديروز در اولين واكنش نامه شوراي فرهنگي افغانستاني‌هاي مقيم ايران به رهبري منتشر شد و حالا، امروز حسن رحيم‌پور ازغدي، نويسنده و پژوهشگر برجسته در يكي از معدود گفتگوهاي اين سال‌هايش، به نكات مهمي درباره مطالبه رهبري مبني بر تحصيل همه دانش‌آموزان افغانستاني و همين‌طور ديگر مسائل مربوط به مهاجرين اشاره كرده است.

متن كامل حرف‌هاي او در ادامه مي‌آيد:

تشكيل يك كميته ويژه براي بررسي مشكلات كودكان و نوجوانان و جوانان افغانستاني

در راستاي دستور رهبري دربارهٔ تحصيل كودكان و نوجوانان عزيز افغانستاني (بدون مدرك اقامتي يا با مدرك ) كه در ايران هستند و اغلب يا همهٔ آن‌ها در ايران به دنيا آمده‌اند ودر همين كشوربزرگ شده‌اند پيشنهادم اين‌ است كه بدون آن موانع قانوني دست و پاگيري كه قبلاً بود، يك كميتهٔ عالي ويژه‌اي تشكيل شود براي بررسي مشكلات به خصوص كودكان و نوجوانان و جوانان افغانستاني كه در ايران هستند.

غالب عزيزان افغانستاني، در همين كشور به دنيا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند و فرزندان ما هستند

مسئوليت اين كميته شفاف سازي مشكلات و پيدا كردن راه حل‌هاي قانوني براي آن‌ها و رفع موانع به نحوي كه هم قانون رعايت شود و هم مشكلات دو طرف لحاظ شود و هم حرمت و حقوق كودكان و جوانان مهاجر افغانستاني مقيم ايران رعايت شود. اشاره كردم كه غالب اين ها يا همهٔ اين عزيزان در همين كشور به دنيا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند و بيشتر يا كاملاً در ايران بوده‌اند تا در افغانستان. اين‌ها فرزندان ما محسوب مي‌شوند.

دستور رهبري يك وظيفهٔ مردمي است چه از لحاظ فرهنگي و چه اجتماعي وچه اخلاقي و بايد حتما اجرا شود

بچه‌هاي افغانستان بسيار با استعداد و علاقمند به فراگيري درس و دانش هستند. غالباً جوانان افغانستاني هم برادران اهل سنت و هم برادران تشيع، جزء زحمتكش ترين افراد بوده و هستند وحساب اين جمعيت (آمار چند ميليوني غير رسمي و يك ميليون يا بيشتر رسمي) را بايد از تعدادي خاص كه جرمي مرتكب مي‌شوند يا مشكلاتي به وجود مي‌آورند جدا كرد. در هرملتي اقليتي فاسد و مجرم هستند اما اكثريت بسيار شريف هستند. درست است كه امكانات كشور محدود است ولي حالا كه متاسفانه در اين چند دههٔ گذشته كشور افغانستان مدام در معرض جنگ و تجاوز و اشغال وناامني است دستور رهبري بايد حتماً اجرا شود.

در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مصوبه‌اي شد كه اين خيل عظيم استعداد پرورش داده شود

اين يك وظيفهٔ مردمي است چه از لحاظ فرهنگي و چه اجتماعي وچه اخلاقي. با اين كه موانع قانوني هم وجود دارد اما در شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم مصوبه‌اي شد كه اين خيل عظيم استعداد پرورش داده شود و براي كشور افغانستان وجهان اسلام استفاده شود. خود مهاجرين عزيز هم كمك كنند براي يك انسجام صحيح و قانونمند كه حساب اين جمعيت عظيم و شريف، هرچه بيشتر از حساب اندكي كه اعمال غير قانوني و خلاف انجام مي‌دهند جداشود. در پايان اميدوام دستگاه‌هاي اجرايي عليرغم مشكلاتي كه دارند و ما هم اطلاع داريم هرچه زود تر اين دستور رهبري را اجرا كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها