کد خبر: ۳۱۸۶۸۴
زمان انتشار: ۰۰:۱۴     ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
از نظر افکار عمومی این پذیرفتنی نیست که دولت با توجیه جبران کسری بودجه، هزینه‌ها را از جیب مردم تامین کند و به اصطلاح دست مردم را در حنا گذاشته و از دور نظاره‌گر دست و پا زدن خانواده‌های کم‌درآمد، ضعیف و مستضعف باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، رئیس‌جمهور محترم در جریان سفر اخیر به آذربایجان شرقی برای تبیین و جا انداختن شعارهای خود به عنوان یک حقوقدان که در منشور حقوق شهروندی عینیت یافته است طی سخنانی، مردم را صاحبان اصلی کشور و ولی نعمت خواند و همه مسئولان را خادمان مردم توصیف کرد؛ آقای روحانی این را هم تاکید کرد" ما حق نداریم از جیب مردم در جامعه افراط و شعارزدگی ایجاد کنیم".

مرور کلی منشور حقوق شهروندی موردنظر رئیس جمهور بیانگر آن است که آقای روحانی برای حفظ کرامت انسان‌ها این مهم را در صدر برنامه های خود داده است تا مردم بر اساس اصولی مترقی چون شفافیت اطلاعات، حق مشارکت در سرنوشت کشور، رفاه و آسایش و امنیت روانی و ... محترم شمرده شوند.

سوءمدیریت در توزیع سبد کالا، رفتارهای ناشایست و غیرمحترمانه در حذف یارانه نقدی شهروندان(تائید و تکذیب های مکرر دولتی ها)، پنهان‌کاری در زمینه ارائه فکت شیت(گزاره‌برگ) توافقات لوزان و سرانجام حذف ناگهانی سهمیه بنزین خودروها آن هم بدون اطلاع رسانی قبلی و ده‌ها مورد مشابه دیگر، فهرست بلندی از رفتار متناقض با منشوری است که شخص رئیس‌جمهور آن را از افتخارات دولت تدبیر و امید می داند، کارنامه‌ای مغایر با شعار دولت که جز ناراحتی مردم، چیزی را به ارمغان نیاورده است.

آقای رئیس جمهور به عنوان منتخب مردم مستحضرند که قطع ناگهانی و خلق الساعه بنزین یارانه ای که اوج بی احترامی به مردم است هیچ تناسبی با اصول اسلامی، شرعی و اخلاقی ندارد؛ اساساً از نظر افکار عمومی این پذیرفتنی نیست که دولت با توجیه جبران کسری بودجه و به خاطر ضعف ‌مدیریت، هزینه ها را از جیب مردم تامین کند و به اصطلاح دست مردم را در حنا بگذارد و از دور نظاره‌گر دست و پا زدن خانواده های کم درآمد، ضعیف و مستضعف باشد که گناهشان دریافت ماهیانه 45 هزار تومان یارانه نقدی و تحمل چندبرابری هزینه های ناشی از تورم و سیاست های غلط اقتصادی است.

آنچه که مردم را ناراحت می کند، رفتارهای توهین آمیز و غیرصادقانه دولتمردانی است که مدعی احیای عزت و احترام  از دست رفته شهروندان به خاطر اجرای برخی سیاست های عدالت محور دولت گذشته هستند؛ بی تعارف باید گفت که مردم در این مدت به این احساس یقینی رسیده اند که حرف و عمل برخی دولتمردان کنونی حداقل در موارد پیش گفته سند محکمی بر تناقض گویی است که نه تنها عزت نیافته اند بلکه مورد بی احترامی مکرر واقع می شوند.

پرسش اینجاست حالا که دولت خود را محبوب مردم می داند و معتقد است که به دنبال برچیدن سیاست های گداپروری است چرا از صحبت و مواجهه رو در رو و صادقانه با مردم هراس دارد و سعی می کند تصمیمات خود را در پستو بگیرد و غافلگیرانه، غیرمحترمانه و بی هیچ اعتنایی به افکار عمومی برنامه های خود را در پوشش طرح های مصوب مجلس عملیاتی کند؟ آیا غیر از این است که این قبیل رفتارها ببشتر از کسانی سر می زند که خود را در موضع قدرت فرض کرده و خود را "بالاسر" بدانند؟

این که انتظار داشته باشیم مردم در مقابل چنین "رویه زشت" عکس العمل آنی داشته باشند نشان از شناخت ضعیف از مردم ایران است؛ تجربه ثابت کرده که مردم هر موقع تحقیری  از جانب دولتمردان نسبت به خود احساس کنند جواب آن را در مقاطع حساس می دهند و لذا چشم دوختن جریان سیاسی حاکم و نزدیک به دولت برای گرفتن رای از مردم و شکل گیری مجلس همسو با سیاست های دولت، خوابی بیش نیست!

گرانی کالا و خدمات هر چند حتماً مردم را آزرده می کند اما بی تدبیری و بی‌احترامی و حیران و سرگردان‌کردن مردم، دردناک‌تر است؛ باید تاسف خورد که برخی سیاست‌های ناآگاهانه دولت در زمینه اطلاع رسانی به مردم در تناقض با اهداف مدنظر در شعار سال"دولت و ملت، همدلی و همزبانی" بوده و خدشه به افکار عمومی است.

علی‌اکبر روح‌نواز

عضو هیئت‌مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
۱
۰
واقعاحرف ماراگفتی ماگرسنه هستیم اقای روحانی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها