کد خبر: ۳۲۰۷۸۷
زمان انتشار: ۰۸:۵۱     ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
زیباکلام در همایش «روحانی تنها نیست»:
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: برخی انقلاب را به خواست‌ خود تحریف می‌کنند‌.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از مشهد، صادق زیباکلام عصر دوشنبه در همایش «روحانی تنها نیست» در تالار ابن سینای مشهد اظهار داشت: این روز‌ها به مناسبت 24 خرداد و همزمان با سالروز آغاز به کار دولت یازدهم، سخنرانی‌های متعددی در مکان‌های مختلف داشتم.

این پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی ادامه داد: نسل دوم و سوم انقلاب در حال حاضر آینده کشور را شکل می‌دهند و از منظر دیگری به وقایع کشور نگاه می‌کنند.

زیباکلام با بیان اینکه می‌توانیم برای جوانان از منظر انقلاب 24 خرداد را تشریح کنیم تا بتوانیم به صورت بهتری انقلاب را برای جوانان تفسیر کنیم، خاطرنشان کرد: باید ببینیم که انقلاب اسلامی برای چه بود؟

* در این 36 سال پس از پیروزی انقلاب ادبیات مسئولان در حد خواسته‌های مردم نبوده است

وی تصریح کرد: جدا از هر‌نوع نگرشی، مردم ایران در زمان انقلاب خواسته‌هایی داشتند که باید آن‌ها را شناخت؛ متأسفانه طی 36 سالی که از انقلاب می‌گذرد، ادبیات مسئولان در حد خواسته‌های مردم نبوده است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان کرد: می‌توانیم دهه فجر 93 را با دهه فجر 92 و با سال‌های گذشته مقایسه کنیم و شاید سال‌های بعد دهه فجری که از صدا و سیما پخش می‌شود با آن چیزی که در کشور ما می‌گذرد فرق کند؛ در صورتی که این دهه بیانگر خواسته‌های مردم در بهمن 57 بود.

زیباکلام اضافه کرد: برای درک راحت‌تر می‌توانیم به کتابخانه یا محلی برای مطالعه تاریخ مراجعه کنیم تا خودمان بفهمیم مردم از انقلاب اسلامی چه می‌خواستند، چراکه داوری خودمان از هر سخنرانی و صدا و سیما بهتر است.

وی توضیح داد: خواسته‌های مردم در زمان انقلاب با بسیاری از انقلاب‌ها متفاوت بود و برای شناخت آن می‌توانیم به سخنرانی‌ها و سخنان امام راحل مراجعه کنیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران یادآور شد: امام خمینی (ره) از مهر 57 تا بهمن 57 مصاحبه‌های بسیاری انجام دادند که می‌توانیم برای شناخت درخواست مردم به آنها مراجعه کنیم و پرتکرارترین سئوال در این زمان از سوی خبرنگاران این بوده که چرا با رژیم شاه مخالف هستید.

زیباکلام متذکر شد: همواره خبرنگاران از امام راحل سئوال می‌پرسیدند که نظام شما به چه شکلی است؟ با مخالفان چگونه برخورد می‌کنید؟ با قومیت‌ها، زنان، دانشجویان، منتقد، مخالف و دیگر اقشار چگونه برخورد می‌کنید؟

وی عنوان داشت: حرف‌های برخی را که امروز سخنرانی می‌کنند نباید در مورد انقلاب باور کرد؛ کسانی که انقلاب را به خواست‌ خود تحریف می‌کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد: در دوران پس از انقلاب اسلامی مردمی که راهپیمایی می‌کردند، نخستین درخواست‌شان آزادی زندانیان سیاسی، مبارزه با شکنجه، برپایی دادگاه برای کسانی که به دلیل امنیتی بازداشت شده بودند، بود.

زیباکلام با تأکید بر اینکه ما می‌دانستیم از انقلاب اسلامی چه می‌خواهیم، گفت: آزادی نخستین درخواستی بود که ما داشتیم.

* گفتمان آمریکاستیزی جای خواسته‌های انقلاب را گرفت

وی خاطرنشان کرد: تحقیق نکردیم که چه بلایی به سرخواسته‌های انقلاب آمد و خواسته‌ها چه شد، می‌توان گفت گفتمانی بر انقلاب تحمیل شد که بخش‌هایی از خواسته‌ها را کنار زد و من نام این گفتمان را آمریکاستیزی گذاشته‌ام.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: این گفتمان سازمان‌یافته برای جایگزین کردن آمریکاستیزی به جای درخواست‌های انقلاب شکل گرفت و ما دیگر اثری از نبود زندانی سیاسی، آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد نمی‌بینیم و به جای آن «مرگ بر آمریکا» مشاهده می‌شود.

زیباکلام اضافه کرد: انقلاب حرکتی آزادی‌بخش و برای صلح و دوستی بود و سخنان امام خمینی (ره) بر همین اساس بود، چراکه ما برای داشتن آزادی چیزی از دیگر کشور‌ها کم نداشتیم.

وی با بیان اینکه تغییر درخواست‌های انقلاب از ابتدا تا حال حاضر ادامه داشته، عنوان کرد: نخستین‌بار که در برابر این تغییر، مقاومت شد دوم خرداد سال 76 بود که ما خودمان هم فکر نمی‌کردیم چنین موجی شکل بگیرد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، عامل اصلی خلق دوم خرداد 76 را این طور عنوان کرد: همواره در زمان انتخابات فضا باز می‌شود و ما به همین دلیل توانستیم در جامعه صحبت کنیم که مردم هم از این سخنان استقبال کردند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: پس از شکل‌گیری دوم خرداد، اصلاحات به وجود آمد و در حوزه‌های مختلف مطرح شد و در بطن این اصلاحات، همان خواسته‌های انقلاب است که سبب زنده ماندن آن شعار‌ها پس از انقلاب شده است.

زیباکلام با تأکید بر اینکه خواسته‌های انقلاب همان خواسته‌های اصلاحات شد، اظهار کرد: اصلاحات نتوانست آن طور که باید موفق شود و در تیر 84 اصولگرایان به پیروزی رسیدند که دلیل این اتفاق سازماندهی اصولگرایان و یا سرخوردگی از اصلاحات و بروز اختلاف بین اصلاح‌طلبان بود.

وی با بیان اینکه علوم انسانی در کشور ما بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: 24 خرداد ادامه بهمن 57، مشروطه و دوم خرداد 76 است.

زیباکلام با بیان اینکه باید ببینیم در این دو سال دولت چقدر در تحقق دموکراسی موفق بوده است، گفت: دموکراسی یعنی اینکه با سیاست هسته‌ای هشت سال زندگی را بر مردم سخت نکنیم، هر روز قطعنامه‌ای جدید علیه کشور صادر نشود، پس از 6 سال از دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان رئیس‌جمهور سابق نتوانیم سئوالی در خصوص مذاکرات بپرسیم و هشت سال به نام اصولگرایی هرکار خواستیم بکنیم و طلبکار هم باشیم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: بخش دیگر دموکراسی این است که حق این را داشته باشیم تا بپرسیم که ببینیم برای آب چه کرده‌ایم، برای آبی که عاملی برای زنده ماندن است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان یادآور شد: من به دولت تا به اینجا نمره مثبت می‌دهم؛ عملکرد دولت در داخل دانشگاه‌ها مناسب بوده، اما در بیرون از دانشگاه‌ها نه؛ برای این دولت از حضرت ثامن‌الحجج تقاضای کمک می‌کنیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها