کد خبر: ۳۲۰۸۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۲۶ خرداد ۱۳۹۴
پس از اظهارنظر جنجالي رئيس‌جمهور در مرتبط كردن آب خوردن با تحريم‌ها كه به واكنش‌هاي جالبي در جامعه منجر شد، حالا حسن روحاني در جديدترين اظهارنظر خود درباره آثار تحريم گفته است حتي اقلام «خوراكي» نيز به خاطر تحريم‌ها افزايش قيمت داشته‌اند!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از «وطن امروز»، آقاي روحاني طي ماه‌هاي اخير در اظهارنظرهاي خود تلاش كرده است درباره دامنه اثرگذاري تحريم سخن بگويد. پس از آب خوردن و محيط‌زيست، او حتي قيمت خوراكي‌ها را نيز وابسته به تحريم مي‌داند. روحاني روز گذشته البته درباره ميزان اثرگذاري تحريم، آمار و رقم نيز ارائه كرد. او گفته است اجناس وارداتي به خاطر تحريم «15 درصد» گران‌تر به مردم فروخته مي‌شود! آقاي روحاني البته درباره ميزان اثرگذاري تحريم‌ها، موضوعات ديگري را نيز به دامنه شمول اثرگذاري تحريم‌ها كشانده است. او روز شنبه، 23 خرداد در نشست خبري خود، افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و عدم واريز مابه‌التفاوت آن به حساب‌هاي سرپرست خانوار را به خاطر تحريم‌ها دانست. او در اين‌باره گفت دولت بيشتر از 10 هزار ميليارد تومان كسري بودجه دارد و اين كسري به خاطر «تحريم» است و به همين دليل مابه‌التفاوت افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي از جمله بنزين و گازوئيل به حساب دولت واريز مي‌شود تا اين كسري را جبران كند. بر اين اساس، توجيه دولت براي عدم واريز مابه‌التفاوت افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به حساب‌هاي مردم، «تحريم» است! آنگونه كه آقاي روحاني گفته است، برخي مشكلات در تامين آب مردم نيز به خاطر «تحريم» است. روز گذشته نيز رئيس‌جمهور تصريح كرد مردم اجناس وارداتي را 15 درصد گران‌تر مي‌خرند و اين به خاطر «تحريم» است. او همچنين گفت گراني خوراكي‌ها نيز به خاطر «تحريم» است! او اين حرف‌ها را ديروز، 24 خرداد، در دومين سالگرد پيروزي خود در انتخابات رياست جمهوري سال 1392 گفت. انتخاباتي كه در آن وعده 100 روزه براي حل مشكلات اقتصادي داده بود اما اكنون 22 ماه پس از آغاز به كار دولت، مردم در حال شنيدن روايتي دولتي از ميزان اثرگذاري تحريم‌ها هستند. به عبارت ديگر، 2 سال پس از 24 خرداد 1392، حالا دامنه اثرگذاري تحريم‌ها به آب شرب و خوراكي نيز رسيده است. واكنش‌هاي مردمي به اين رفتار البته قابل تامل است. راه افتادن كمپين‌هاي طنز در شبكه‌هاي اجتماعي و شبكه‌هاي موبايلي تا حدود زيادي مفهوم اين ماجرا را شرح مي‌دهد. پس از اظهارنظر آقاي روحاني مبني بر وابسته بودن آب خوردن مردم به تحريم‌ها، كمپيني با هشتگ «تحريميم مي‌فهمي» در شبكه‌هاي اجتماعي و موبايلي ايجاد شد و به سرعت توانست موج وسيعي در اين شبكه‌ها ايجاد كند. كمپيني كه ماهيت آن انتقاد از بزرگنمايي تحريم‌ها و عدم انجام تكاليف بديهي است.

حسن روحاني روز گذشته و در سفر استاني به خراسان شمالي، در جمع مردم بجنورد سخنراني كرد. به گزارش خبرگزاري‌ها، روحاني در جمع مردم بجنورد با بيان اينكه ما مي‌خواهيم از رقبا‌، همسايگان و ديگر كشورهاي در حال توسعه پيشي ‌بگيريم، گفت: ما براي دستيابي به اين هدف بايد متحد بوده، اختلافات را كنار بگذاريم و به يكديگر كمك كنيم تا رونق اقتصادي آغاز شود. شما مي‌دانيد روزي كه دولت كار خود را آغاز كرد از رشد و رونق اقتصادي خبري نبود‌ و آمارهاي اقتصادي نشان مي‌داد در سال 91 نزديك به منفي 7 درصد رشد داشتيم و اين آمار يعني ركود عميق حتي در سال 92 هم رشد ما منفي بود. شما مي‌دانيد در شرايط ركود روز به روز از توليد كاسته شده و به بيگانگان بيشتر وابسته مي‌شويم. اگر توليد كاسته شود حتي براي نان شب هم بايد گندم وارد كنيم. وي در ادامه با اشاره به اينكه در سال 92 ميليون‌ها تن گندم وارد كرديم،

خاطرنشان كرد: سال گذشته 2 يا 3 ميليون تن گندم كمتر وارد كرديم و امسال هم گندم كمتري وارد خواهيم كرد. وابستگي و نيازمندي‌هاي كشاورزي ما به بيگانه كاهش پيدا كرده و ما روي پاي خود ايستاده‌ايم. ما 8 ميليارد دلار مواد غذايي كمتري وارد كرديم. افزايش روز به روز تراكتورها،كمباين‌ها و ماشين‌هاي راهسازي و كشاورزي نشان مي‌دهد ما در مسير رشد توليد و توسعه قرار گرفته‌ايم. در اين ميان بزرگ‌ترين مشكل اجتماعي ما بيكاري است. چرا ايران با اين همه منابع طبيعي و سرمايه انساني بايد با اين مشكل مواجه شود. روحاني تاكيد كرد: ما بايد حركتي از نو آغاز كنيم. ما مي‌توانيم و قادر هستيم كشور را در مسير توسعه قرار دهيم. ديگران آمدند در مسير مسابقه بر پاي ملت ايران زنجير نابجاي تحريم انداختند اما ما نمي‌گذاريم زنجير ادامه پيدا كند. ما با كمك ملت به جلو حركت كرده و با يگانگي، وحدت، انسجام ملي‌ و با حمايت رهبري‌ و اتكال به خداوند و توجهات امام هشتم پيش مي‌رويم. دولت، ملت و رهبري تنها نيستند بلكه ما يك ملت منسجم و يكپارچه داريم. ما نمي‌گذاريم بيگانه ظلم و جنايت تحريم را ادامه دهد. ما نمي‌گذاريم حقوق ملت پايمال شود. ما نمي‌گذاريم مواد خوراكي مردم گران‌تر به دست مردم برسد.

دولت شيب، حامي جيب!
روحاني روز گذشته درباره جيب مردم نيز اظهارنظر كرد. او كه چند روز پس از پيروزي در انتخابات 24 خرداد 92 گفته بود تورم با جيب مردم بايد محاسبه شود؛ در نشست خبري خود در روز شنبه، با اعتراض روزنامه قدس مواجه شد. خبرنگار اين روزنامه پس از آنكه روحاني درباره رابطه گراني و تورم توضيح داد در سوالي اعتراض‌گونه اين جمله معروف روحاني را به او يادآوري كرد كه مطابق اظهارنظر خود رئيس‌جمهور، به جاي ارائه آمار بهتر است با توجه به گراني‌هاي اخير، با معيار جيب، با مردم سخن گفته شود. روحاني يك روز پس از اين ماجرا در خراسان شمالي باز هم از جيب مردم گفت اما اين بار به جاي ارائه آمار با معيار قرار گرفتن جيب مردم، ديگران را متهم به بي‌خبري از جيب مردم كرد! او منتقدان هسته‌اي را متهم كرد كه چون از جيب مردم خبر ندارند، شعار مي‌دهند!  روحاني در اين‌باره گفت: به خاطر تحريم‌ها هرجنسي كه از خارج به دست شما مي‌رسد حداقل 10 تا 15 درصد گران‌تر است. يعني اين پول از جيب شما داده شده است. آنها كه مي‌گويند تحريم مهم نيست‌، گويي از جيب مردم بي‌خبر هستند. آنهايي كه مي‌گويند ما در برابر بيگانگان نبايد حرف بزنيم و مذاكره كنيم گويي از زندگي مردم بي‌خبرند اما ما با هدايت‌هاي رهبري و حمايت مردم، هم در داخل كشور غني‌سازي مي‌كنيم و هم چرخ اقتصاد را به حركت در مي‌آوريم. البته آقاي روحاني توضيح نداد او كه به عنوان رئيس‌جمهور متولي امور اجرايي جامعه است، چه اقدامي براي جيب مردم انجام داده است! آيا شيب ملايم افزايش قيمت‌ها، با توجه به جيب مردم صورت گرفت؟

حتي تالاب‌ها!
البته آقاي روحاني در ادامه سخنان خود توضيح داد كه در دولت او اقدامات ويژه‌اي آن هم در شرايط تحريم صورت گرفته است. او گفت: اين دولت ننشسته‌ است تا ديگران در مذاكرات هسته‌اي در برابر حرف حق ما تسليم شوند يا تسليم نشوند و تحريم‌ها برطرف شود يا نشود؛ ما از روز اول و در شرايط تحريم براي رفاه مردم قدم برداشته‌ايم. ما در شرايط تحريم به فكر درياچه‌هاي خشك شده، رودخانه‌هاي بزرگ‌، تالاب‌ها و هامون‌ها‌، فاضلاب‌ها‌، اصلاح كيفيت بنزين و گازوئيل و آغاز پروژه قطار سريع‌السير افتاده‌ايم. ما از تحريم نمي‌ترسيم ولي با آن مبارزه مي‌كنيم. ما با كمك مردم به سازمان ملل و شوراي امنيت يعني همانجا كه تحريم‌هاي ظالمانه عليه ما وضع شد، رفته و همانجا تحريم‌ها را لغو مي‌كنيم. ما در تهران نمي‌نشينيم و شعار دهيم.

حالا فرهنگي!
روحاني در جمع مردم بجنورد تنها درباره مسائل اقتصادي و تحريم سخن نگفت. او به مسائل فرهنگي نيز پرداخت. او با بيان اينكه ما ملتي مي‌خواهيم كه به ارزش‌هاي اسلامي، ايماني و اخلاق احترام مي‌گذارد‌، افزود: ما چنين ملتي شاد و مردمي زنده مي‌خواهيم. در اين استاديوم ورزشي وقتي نام امام هشتم برده مي‌شود روحتان پرواز مي‌كند و احساسات خود را نشان مي‌دهيد و اينجا سراسر معنويت و اخلاق مي‌شود. همينجا اگر قطعه موسيقي نواخته شود و شما شاد شويد اشكالي دارد؟ مگر ما با شادي مردم مخالفيم. ما در روزش خوشحالي مي‌كنيم و به روزش هم اشك مي‌ريزيم. ما در 19 و 21 رمضان اشك مي‌ريزيم و 15 رمضان شادي مي‌كنيم. ما ملتي رشيد و شاد مي‌خواهيم. موسيقي، ادب‌، فرهنگ و شعر از سرزمين ايران و خراسان شمالي‌ به كل آسياي مركزي‌، قفقاز و ساير مناطق رسوخ كرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها