کد خبر: ۳۲۱۴۸۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
یک کارشناس مسائل اقتصادی یک بخش مورد تأکید سیاست ابلاغی اقتصاد مقاومتی را همکاری جمعی و روحیه تعاون دانست و گفت: بازار سرمایه به عنوان یک زیرساخت به دلیل شفافیت به تحقق تولید رقابت پذیر کمک می‌کند.

به گزارش پايگاه 598 به نقل از فارس، با اشاره به مهمترین مسائل در خصوص تولید ملی و راهکارهای خروج از رکود، اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی در خصوص تولید ملی که در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید شده است، همکاری جمعی و رقابت پذیری است.

وی افزود: این دو موضوع مهم، توجه به ابعاد اقتصادی تولید و تولید در مقیاس بزرگ را ضروری می سازد، به طوری که عدم تولید در ظرفیت اقتصادی سبب کاهش رقابت پذیری بسیاری از بنگاه های اقتصادی و تولیدی کشور شده است، با این حال، بسیاری از صنایع بزرگ توانسته به خوبی در بازار رقابت کرده و سهم خود را حفظ کنند و در چرخه‌های رونق و رکود اقتصادی بقا داشته باشند. 

حسینی در پاسخ به این سوال که  تولید در مقیاس بزرگ و کاهش هزینه با چه روش هایی امکان پذیر است، گفت: دلیل اصلی تاکید بر تولید با مقیاس بزرگ، سرشکن شدن بسیاری از هزینه های ثابت و همچنین افزایش قدرت چانه زنی و مزیت مقیاس در خریدها و تامین مواد اولیه است. 

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است یکی از مشکلات، ایجاد صنایع کوچکی است که بدون در اختیار داشتن مزیت رقابتی، سعی در رقابت با شرکت های بزرگتر یا محصولات وارداتی داشته اند که در صورت عدم وجود مزیت رقابتی مناسب، اتلاف بخشی از سرمایه های فردی و ملی است. 
وی افزود: علاوه بر اینکه حضور صنایع کوچک و متوسط برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است و بسیاری از شرکت های بزرگ امروزی، از این مسیر عبور کرده اند اما بایستی به وجود مزیت رقابتی، قبل از ورود به صنعت توجه و دقت شود.
حسینی در درباره اینکه مشارکت مردمی در تولید ملی چگونه محقق می شود، تاکید کرد: دستیابی به تولید در ابعاد اقتصادی نیازمند مشارکت سرمایه گذاران و همکاری است که در اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید ویژه شده است؛ از این منظر، باید زیرساخت لازم برای مشارکت امن آحاد مردم فراهم شود و بتواند به باز توزیع ثروت در جامعه نیز کمک کند.

راهکار مهم؛ تحقق مشارکت مردم در محیطی امن از مسیر بازار سرمایه محقق می شود
وی با ارائه راهکاری درباره مزیت های بازار سرمایه، گفت: برخی از صنایع کوچک در دهه های گذشته به منظور استفاده از رانت در محصولات پتروشیمی، فلزی و معدنی شکل گرفته بودند که با تغییر مکانیزم ها از قیمت گذاری دستوری و سهمیه بندی به مکانیزم عرضه و تقاضا و بورس کالا،  این رانت از بین رفته است. 
وی افزود: در مجموع راهکار بازار سرمایه، به عنوان یک زیرساخت می تواند به تحقق تولید رقابت پذیر از طریق مشارکت آحاد جامعه و در کنار افزایش شفافیت در فعالیت های اقتصادی کمک شایانی کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها