کد خبر: ۳۲۲۰۲۴
زمان انتشار: ۱۰:۲۳     ۰۲ تير ۱۳۹۴
تاکید روانشناسان بر تاثیر شخصیت پدر و مادر بر روی تربیت فرزندان؛
مصاحبه خانم عفت مرعشی که روز گذشته در یکی از رسانه‌های خبری منتشر شد، گویای این واقعیت بود که مادر این خانواده نه تنها با ادبياتي پرخاشگرانه با مخاطبان مواجه مي‎شود، بلکه از بزرگترين اشتباهات و خطاهاي فرزندش هم حمايت مي‎کند و حاضر به تخطئه و تنبيه فرزندش بخاطر اين خطاهاي بزرگ نيست!
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رجانیوز،یکی از جلوه‌های علم روانشناسی که به تربیت افراد در خانواده می‌پردازد، توجه و نگاهی ویژه به جایگاه و تاثیرگذاری والدین بر شکل‌گیری منش و رفتار آینده فرزندان دارد. اينکه اگر فرزند اقدام درستي انجام داد تشويق شود و اشتباهات فرزند با تنبه متناسب با آن اشتباه مورد نقد قرار گيرد، يک اصل جدي و قديمي تربيتي است.

به گزارش رجانیوز، پدران و مادران از آنجایی که با فکر، شخصیت و اخلاق فرزندان خود، آشنا هستند می‌‌توانند راهنمای خوبی برای آنان باشند.‌ متاسفانه بسیاری از آسیب‌ها توسط والدین و مربیان ناآگاه، از روی دلسوزی و محبت بی‌جا برای فرزندان ایجاد می‌‌شود.،.

اگر پدر و مادر در تربیت فرزندان آمادگی نداشته باشند، تربیت اثر معکوس خواهد گذاشت. متخصصین روانشناسی معتقدند گاهي محبت بيش از حد به فرزند سبب آن مي شود که اشتباهات و خطاهاي فرزند ناديده گرفته شود و اين موجب نهادينه شدن آن منش و خطا در فرزند و در نهايت بزهکاري آن فرد خواهد شد.

روانشناسان در توصيه به والدين تاکيد دارند که سعی کنید به چیزی که می‌‌گویید عمل کنید تا فرزندان نیز به آن عمل کنند. ‌به تفاوت‌های فردی فرزندانتان توجه کنید و به آنان احترام بگذارید. به علاوه سعی کنید راهی که برای تربیت فرزندان خود به کار می‌‌برید غیر مستقیم باشد؛ زیرا اثر آن بیشتر است از دعوا کردن یا بی‌توجه بودن نسبت به فرزندان خودداری و از تنبیه بدنی آنان پرهیز کنید.‌

حال شما فرض کنيد که فرزند در مقابل خطايي که انجام داده است، تنبيه که نشود هيچ، مورد حمايت هم قرار گرفته و به صوت غير مستقيم تشويق شود! اين موضوع سبب خواهد شد که انجام خطا براي آن فرزند به عادتي غيرقابل ترک مبدل شود.

در مجموع می‌توان گفت که اگر پدر و مادری دارای ادبیات تند باشند و یک خصیصه شخصی منحصر به فرد نظیر تمامیت خواهی و دیکتاتورمسلکی را به همراه خود وارد خانواده و زندگی کنند، رفتار کودکان نیز متاثر از آن رفتار و ویژگی شخصیتی خواهد بود.

با این مقدمه، حالا شاید بهتر بتوان ریشه رفتارهاي پرخاشگرانه از يک سو و خلافکارانه و مبتني بر فساد مهدی هاشمی رفسنجانی از سوي ديگر را تحليل کرد،‌ چرا که مصاحبه خانم عفت مرعشی که روز گذشته در یکی از رسانه‌های خبری منتشر شد، گویای این واقعیت بود که مادر این خانواده نه تنها با ادبياتي پرخاشگرانه با مخاطبان مواجه مي‎شود، بلکه از بزرگترين اشتباهات و خطاهاي فرزندش هم حمايت مي‎کند و حاضر به تخطئه و تنبيه فرزندش بخاطر اين خطاهاي بزرگ نيست!

همسر اکبر هاشمی رفسنجانی در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره حکم فرزندش و محکومیت وی به ۱۰ سال حبس، این حکم را تقلب و پدرسوخته بازی می‌خواند.

نمونه دیگر این رفتار عصبی و اصطلاحا «هیستریک» را باید در توصیه خانم مرعشی برای ریختن به خیابان و آغاز آشوب‌های خیابانی در سال ۸۸ دانست.

بر همین مبنا و بر اساس توضیحاتی که متخصصین روانشناسی ارائه می‌کنند، نوع رفتار مهدی هاشمی رفسنجانی با رسانه‌ها و همچنین عملکرد مفسدانه او در زمینه‌هایی که مورد محکومیت قرار گرفته – نظیر ارتشا، فساد اقتصادی، اقدام علیه امنیت ملی و غیره – ناشی از همين حس حمايتي است که به نظر مي رسد در هر رفتار مهدي و برادران و خواهرانش از سوي مادر صادر شده است، رفتار حمايت آميزي که سبب شده تا اصولا مهدي اقدامات خود را خلاف نداند و به قول مادرش، برخورد با آنها «پدرسوخته بازي» به حساب بيايد.

شايد اگر روز اولي که مهدي هاشمي اولين سوء استفاده از جايگاه پدر را انجام داده و مرتکب اولين خلاف شد، با برخورد تنبيهي پدر و مادر روبرو مي شد، امروز شاهد بررسي پرونده وي به عنوان يکي از بزرگترين پرونده‎هاي بين‎المللي ارتشاء و اختلاس نبوديم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها