کد خبر: ۳۲۲۲۰۲
زمان انتشار: ۱۶:۰۴     ۰۲ تير ۱۳۹۴
در شرایطی که کشور با تحریم های ضالمانه غرب روبرو است و بسیاری از واحد های تولیدی کشور نیز با عدم پرداخت یارانه تولید از سوی دولت دست و پنجه نرم می کنند نقش بی بدیل اصناف و بازاریان در شرایط ویژه اقتصادی قابل چشم پوشی نیست.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از  قم فردا،اصناف همواره نقش پر رنگی در تحولات اقتصادی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا کرده اند و در سال های اخیر نیز بسیاری از کارشناسان ضرورت ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور و تحولات اقتصادی را از ضروریات می دانند  و اعتقاد دارند دولت به تنهایی نمی تواند در رسیدن به اهدافی که ترسیم کرده است موفق باشد.

اصناف و بازاریان قم در خط مقدم مبارزه با طاغوت

از آنجایی که شهر قم به عنوان خواستگاه انقلاب اسلامی شناخته می شود بر همین اساس همواره اصناف این شهر نیز به عنوان الگویی در مقابل دیگر شهرها مطرح بوده است،بسیاری از مردم جامعه قم مخصوصا علما در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بزرگی را ایفا کرده اند اما نقش بازاریان قم در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی غیر قابل انکار است.

بسیاری از مسئولان و مدیران ارشد استان قم نیز بر نقش موثر بازاریان در مبارزه با رژیم طاغوت تاکید دارند و بر این اعتقاد هستند که بازاریان استان قم شروع کنندگان مبارزه علیه استبداد بودند و باید در خصوص نقش بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی بررسی های بیشتری صورت گیرد.

با وجود اینکه در کشورهای دیگر اصناف و اتحادیه های صنفی کارآرایی کاملا اقتصادی دارند اما ما شاهد هستیم در جمهوری اسلامی ایران این وضعیت وجود ندارد و اصناف و بازاریان همواره در کارهای اجتماعی و سیاسی نیز نقش مهمی را ایفا می کنند.

این همبستگی از قدیم بوده و خواهد بود،اگر به بازارهای قدیمی در شهرهای کشور دقت کرده باشیم همواره در این بازارها مساجد بزرگی وجود دارد که نشان از پیوند اصناف با جامعه است،البته این مساجد در دوران انقلاب اسلامی نیز پایگاه مهم اجتماعی بوده اند و این مشخصه در بازارهای قدیمی قم نیز کاملا هویدا است.

اصناف حلقه اتصال قوه حاکمه با مردم است

نقش اصناف در جامعه ما به اندازه ای مهم تلقی می شود که اولین روز تیر ماه به عنوان روز ملی اصناف نامگذاری شده است، محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت  نیز کاملا به نقش تاثیر گذار اصناف در اقتصاد واقف است و  در این خصوص می گوید: اصناف حلقه اتصال قوه حاکمه با مردم است و در حالی که عنوان بازار و بازارچه یک واژه فارسی است، در اغلب شهرهای کشور آثار آن همچنان وجود دارد.

وی با بیان اینکه اولین موضوع در حوزه اصناف، توجه ویژه به مسئولیت اجتماعی و ملی در جهت توسعه اقتصاد، فرهنگ و اخلاق اجتماعی است، ادامه می دهد: ایران سه میلیون مرکز آماده در بخش صنفی دارد که این مراکز می توانند مروج اخلاق کسب و کار و تجارت و انصاف انسانی باشند.

این در حالی است که بسیاری از مسئولان عالی رتبه کشور نیز کارآفرینان بخش خصوصی را سرمایه ای بزرگ برای اقتصاد کشور می دانند که البته پیرو این موضوع باید اعتماد دولت به بخش خصوصی نیز فراهم باشد تا مشکلی از این جهت پیش نیاید.

اصناف تنها بار اقتصاد را بر دوش ندارند

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز بر ضرورت همکاری بخش خصوصی با دولت تاکید دارد و در این خصوص می گوید: دولت تردید ندارد که اگر رونق اقتصادی می خواهیم تنها در سایه تلاش بخش غیردولتی بوجود می‌آید و دولت به تنهایی نمی تواند این بار مسئولیت را به دوش گیرد.

وی همچنین نقش بارز اصناف در تحولات انقلاب را مورد توجه قرار می دهد و ادامه می دهد: در انقلاب اسلامی همه اقشار مردم حضور داشتند اما نقش اصناف نقش بارز و آشکارتری بود.وجود مسجد، مدرسه و بازار  در کنار معماری تاریخ ایران نشان از آن دارد که اصناف تنها بار اقتصاد را بر دوش نداشتند بلکه بار معنویت، ‌دین، فرهنگ و خدمات اجتماعی هم بردوش آنها بوده است.

شرایط رکود و عدم حمایت از واحد های تولید مهم ترین دغدغه های بازاریان و اصناف

اما فارغ از تمامی این موضوعات اصناف کشور ما تمامی در جایگاه خاص خود دغدغه های را با خود به همراه دارند و با وجود خدماتی که به جامعه می دهند مطمئنا در قبال آن خودشان نیز به خدمات و توجهاتی احتیاج دارند.

گزارش های میدانی خبرنگار قم فردا حاکی از آن است که بیشترین دغدغه اصناف استان قم شرایط رکود در بازار و مشکلات واحد های تولیدی است.

بسیاری از بازارها در 2 سال اخیر رکود بی سابقه ای  را تجربه می کنند و هیچ رونقی در این بازارها دیده نمی شود که مطمئنا ادامه این شرایط به سود اقتصاد کشور نخواهد بود،از سوی دیگر واحد های تولیدی نیز از عدم پرداخت یارانه تولید گله مند هستند و بسیاری بر این اعتقاد هستند که دولت تنها یارانه تولید را در حد حرف نگه داشته و تا به امروز هیچگونه کمکی با نام یارانه تولید در اختیار واحد های تولیدی و تولید کنندگان قرار نداده است.

این در حالی است که واردات بی رویه و قاچاق کالا نیز دغدغه دیگر اصناف و بازاریان است،بسیاری از بازاریان و اصناف بر این اعتقاد هستند که واردات بی رویه در حال حاضر کمر تولید داخل را شکسته است و اگر وضعیت به این صورت ادامه داشته باشد شرایط خوبی را تجربه نخواهیم کرد.

درخواست بازاریان از مسئولان اقتصادی کشور رسیدگی به مسائل کلان اقتصادی است و رفع این دغدغه ها را نیز به عنوان یکی از راه کارهای اساسی می دانند،به هر حال در شرایطی که اقتصاد کشور با تحریم های ظالمانه غرب دست و پنجه نرم می کند  و جنگ اقتصادی ایجاد شده است رسیدن به ایده آل ها مطمئنا سخت خواهد بود اما می توان در همین شرایط سخت نیز  با حمایت از اصناف که همواره نقش پر رنگی را در شرایط ویژه کشور ایفا کرده اند مشکلات را حل کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها