کد خبر: ۳۲۲۵۰۰
زمان انتشار: ۱۱:۵۱     ۰۴ تير ۱۳۹۴
مشکل این است که تا حد زیادی تجزیه کردن تحریم هایی که تاکنون علیه ایران اعمال شده، به هیچ وجه ساده نیست و تفکیک تحریم هایی که مرتبط با برنامه هسته ای ایران هستند از دیگر تحریم ها بسیار سخت است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، با ادامه مذاکرات ایران و غرب و طرح "لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران" بسیاری از ناظران، رفع تحریم ها را آزمونی برای صداقت غرب و چالشی برای ادامه گفتگوها دانستند.

اما از همان آغاز اظهارنظرها در خصوص این موضوع کلیدی، بهانه های غرب برای عمل نکردن به تعهدات خود، در قالب تحریم های ایران به سبب آنچه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر خوانده شده، آینده مذاکرات را بیش از پیش مبهم نشان داد و از سوی دیگر زیاده خواهی طرف غربی مذاکره کننده، ایران را بیشتر از گذشته در خصوص تاکید بر مواضع خود مصمم کرد.

در همین زمینه پایگاه آمریکایی "یو اس نیوز" (Usnews) در گزارشی با عنوان "معمای توافق هسته‌ای" به مشکل و گره گفتگوهای اتمی میان ایران و ۱+۵ پرداخته است. یو اس نیوز در زمینه چگونگی رفع تحریم های ایران می نویسد: «برنامه دولت اوباما برای برداشتن بخشی از تحریم های ایران بسیار مساله ساز است.»

این پایگاه آمریکایی در گزارش خود می نویسد: «در حالی که به سرعت به ضرب الاجل هسته ای ۳۰ ژوئن نزدیک می شویم، سوال اصلی اکنون در مورد رفع تحریم های ایران و چگونگی آن است. کاخ سفید نیز قول داده است تا در صورت انجام توافق، تنها از تحریم هایی که به خاطر برنامه هسته ای ایران علیه این کشور اعمال شده است، بکاهد و دیگر تحریم ها که به سبب موضوعاتی مانند تروریسم و حقوق بشر وضع شده، باقی می ماند.

به نظر می رسد این مساله به این سادگی نباشد وایران زیر بار چنین رویه ای نرود و یا بر سر میز مذاکرات، توافق نامه را امضا نکند.»

یو اس نیوز در ادامه می افزاید: «اصل مشکل این است که تا حد زیادی تجزیه کردن تحریم هایی که تاکنون علیه ایران اعمال شده، به هیچ وجه ساده نیست و تفکیک تحریم هایی که مرتبط با برنامه هسته ای ایران هستند از دیگر تحریم ها بسیار سخت است.

تازه ترین تحقیقات موسسات علمی مرتبط با کنگره آمریکا اعلام کرده اند که در صورت انجام توافق، تنها تحریم های آمریکایی که از سال ۲۰۱۰ علیه ایران اعمال شده اند، رفع خواهند شد. موارد زیادی بوده است که ایران به خاطر بحث نقض حقوق بشر هم در داخل و هم در خارج مانند موضوع سوریه تحت تحریم قرار گفته است.»

یو اس نیوز در ادامه به بخشی از رفع تحریم های ایران اشاره کرده و می نویسد: «در صورت انجام توافق، تحریم های فشرده علیه ایران در مورد مسائل مالی و بخش های نفتی که در سال ۲۰۱۲ علیه ایران اعمال شد، باید برداشته شوند، اما از طرفی همین تحریم ها ابتدا به خاطر فعالیت های مالی ایران و بحث های شتسشوی پولی که می تواند سیستم مالی جهان را به خطر بیندازد اعمال شده است، بنابراین این نوع تحریم ها، موضوع تفکیک تحریم های ایران را بسیار سخت کرده است.»

این پایگاه آمریکایی می افزاید: «دولت آمریکا به خاطر انواع مختلف تحریم هایی که علیه ایران اعمال کرده، واضح تر از گذشته باید توضیح دهد که چه نوع تحریمی هایی در صورت توافق از ایران برداشته خواهند شد و فضای منطقی را در این زمینه ایجاد کند.»

یو اس نیوز در پایان حل این معمای بزرگ در مذاکرات هسته ای را آسان می کند و با تکرار ادعاها و دشمنی ها علیه ایران می نویسد: «در نهایت باید بگوییم که ایران از تلاش های خود برای حمایت از تروریست دست برنداشته و در نتیجه راه حل این مشکل این است که نباید هیچ تحریمی از ایران کاسته شود.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها