کد خبر: ۳۲۲۵۹۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۰۷ تير ۱۳۹۴
نماینده دانشجویان بورسیه در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ مطرح نمود:
این دانشجویان طرح مسئله بورسیه غیرقانونی را نوعی تسویه حساب سیاسی دولت تدبیر و امید با دولت دهم می دانند و که حتی رئیس دیوان عدالت اداری در گفتگو با رسانه ها از حق ضایع شده بورسیه ‌ها گفته و بیان داشته است که کسی به فریاد این دانشجویان نمی رسد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بعد از طرح مسئله سیاسی دانشجویان بورسیه و هیاهویی که مدیران وزارت علوم با همکاری رسانه های زنجیره ای به راه انداختند جمعی از دانشجویان بورسیه اقدام به طرح شکایت از وزارت علوم در دیوان عدالت اداری نمودند که دیوان در پاسخ به این دانشجویان با استناد بر مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام نموده که اجازه تظلم خواهی دانشحویان را ندارد.

این دانشجویان طرح مسئله بورسیه غیرقانونی را نوعی تسویه حساب سیاسی دولت تدبیر و امید با دولت دهم می دانند که حتی رئیس دیوان عدالت اداری در گفتگو با رسانه ها از حق ضایع شده بورسیه ‌ها گفته و بیان داشته است که کسی به فریاد این دانشجویان نمی رسد. در همین خصوص یکی از دانشجویان بورسیه که پیگیر پرونده حق تضییع شده دانشجویان بورسیه از وزارت علوم می باشد در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598 ابعاد جدیدی از روند بررسی این پرونده را مطرح نموده اند.

نماینده جمعی از دانشجویان بورسیه با اشاره به سبقه بورسیه ها در کشور اظهار داشت: از دوران پهلوی تا دولت دهم و همکنون نیز  بورسیه هایی وجود داشته که روند اعطای بورس در آن روندی سلیقه ای بوده است.در دولت دهم فرآیند بورسیه برای اولین بار در تاریخ جمهور اسلامی ایران به صورت رسمی از تمام افراد جامعه برای ثبت نام دعوت شد و همانند دوران کارگزارن و اصلاحات بورسیه ها در حیاط خلوت دولت ها و گزینشی صورت نگرفت و برای نخستین بار فراخوان عمومی برای ثبت نام اتفاق افتاد و در ایام دانشجوان و اساتید بسیاری ثبت نام کردند و تمامی اسناد و سوابق خود را در پورتال وزارت علوم ثبت کردند و وزارت علوم بعد از ارزیابی ها نفراتی را به عنوان واجدین شرایط مصاحبه اعلام نمود و بعد از مصاحبه با اساتید متخصص نتایج اعلام شد که چه کسانی قبول شده اند ولی مسئولین فعلی وزارت علوم خیلی راحت می آیند و ادعا می کنند که بورسیه شدگان بی سواد اند در صورتیکه  و به اعتراف خود اساتید دانشگاهها اغلب دانشجویان بورسیه شده جزء بهترین های دانشگاه هستند.

وی در خصوص شروع ماجرای سیاسی بررسی پرونده دانشجویان بورسیه می گوید: زمان سرپرستی آقای نجفی کمیته تعیین مصادیق در وزارت علوم تشکیل می شود که  این کمیته در هیچ جای قانون بورسیه چه در سال 64 چه در سال 68 بورس وجود خارجی ندارد . این کمیته برای تسویه حساب سیاسی با دولت قبل تشکیل می شود و کسی نمی پرسد که این کمیته کجای قانون بوده است و در ضمن اعضای این کمیته که قرار است کار قضاوت را انجام دهند خودشان از شاکی های پرونده و از مخالفین بچه های بورسیه هستند و این در نوع خود قابل تامل است.

این دانشجوی بورسیه اظهار می دارد: چرا فقط وزارت علوم  بورسیه های دولت دهم را بررسی می کنند و کسی نمی رود ببیند در دوران کارگزاران و اصلاحات در بورسیه های چه گذشته است؟ چرا کسی از آقای صدیقی نمی پرسد که شما در دوران اصلاحات بر چه مبنایی بورس شدید که اکنون دلسوز قانون شده اید اینها در کدام آزمون شرکت کرده اند و مثل ایشان در دوران اصلاحات بسیار بوده اند در آن دوران فردی را با سن 56 سالگی به خارج از کشور بورسیه کردند و بعد از بازگشت ایشان را بازنشسته کرده اند چرا کسی این موارد را بررسی نمی کند.

ایشان در ادامه بیان داشتند: اعضای کمیسیون بدوی وزارت علوم در کمیسیون تجدید نظر هم شرکت می کنند و هیچ کسی از مسولین قضایی کشور  به دادگاه فرمایشی وزارت علوم اعتراضی نمی کند اگر دولت واقعا می خواهد با فساد مبارزه کند. چرا تمام دوران از سال 68 تاکنون را بررسی نمی کند چرا فقط بورسیه های دولت دهم را که توسط شورای مرکزی بورسیه وزارت علوم انتخاب شده اند و طبق قانون این شورا اختیار تام دارد تهمت می زنند و اینها را بلاتکلیف می کنند.

نماینده جمعی از دانشجویان بورسیه درباره هیاهوی رسانه های زنجیره ای علیه دانشجویان بورسیه می گوید: رسانه های زنجیره ای فضایی را علیه این دانشجویان حاکم کردند و یکی از دوستان محاسبه کرده بود بیش از 11 هزار تیتر و مطلب در رسانه ها علیه دانشجویان بورسیه نقل شده است و آقای توفیقی، صدیقی و فرجی دانا پی در پی مصاحبه می کردند که در آخر تهمت به سه هزار دانشجو به 36 نفر کاهش یافت و چرا کسی از این افراد نمی پرسد با چه  حقی اذهان عمومی را بر  علیه این دانشجویان تشویش کرده اید و چرا دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم وارد نمی شود آن 36 نفر که تخلف کرده اند حسابشان از ما جداست ولی دو هزار و اندی نفر دیگر چه؟


(رای دیوان عدالت اداری در خصوص مرجع بررسی شکایت دانشجویان بورسیه)

وی اظهار می دارد: بعد از تشکیل کمیسیون بدوی و کمیسیون تجدید نظر در وزارت علوم و لغو بورسیه تعدادی از دانشجویان بورسیه که حقشان تضییع شده بود جهت شکایت از وزرارت علوم به  دیوان عدالت اداری رفتند و دیوان پاسخ داد که طبق مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 87 گفتند دیوان نمی تواند در مسائل علمی و آموزشی دخالت کند و کمیته ای در وزات علوم صلاحیت بررسی این موضوع را دارد و اینجا بحث ما شروع شد که چرا دیوان که طبق مصوبه 630 در سال 87 از دخالت منع شده است در سال 92 رئیس دانشگاه امیر کبیر را انفصال از خدمت زد و چگونه سال 91 شعبه یک دیوان به نفع یکی از دانشجویان بورسیه حکم می دهد و اسناد این موضوعات وجود دارد هم اکنون نیز دیوان به مسایل اموزشی نیز رسیدگی می نماید می توانید اخرین ارای دیوان در خصوص مسایل اموزشی را مشاهده نمایید.

ایشان در ادامه افزودند:  چرا پرونده های دانشجویان بورسیه را از نظر استخدامی بررسی نمی کنید مگر دولت تعهد استخدام به دانشجویان بورسیه نداده است و نوشته شده محل خدمت وزارت علوم چرا بررسی نمی کنند و بنده احساس می کنم که فضای سیاسی کشور بر این موضوع هم تاثیر گذاشت.

این دانشجوی بورسیه اظهار می دارد: اصلاح طلب ها به دنبال تخریب فضای حاکم بر  دانشگاه ها هستند چون احساس می کنند فضای دانشگاه ها  دست آنها و همراه انها  نیست و جایگاهی در دانشگاه ندارند و دانشجویان متعهد و مذهبی تحصیل کرده ای رشد کرده اند که دارای بیش از بیست مقاله ای ISI  هستند و کتابهای متعددی را تالیف کرده اند هراس دارند.

وی بیان می کند: بعد از موضوع دیوان به شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتیم و با تمام مسیولین شورا به جز رئیس جمهور صحبت کردیم که مصوبه سال 87 شما خلاف قوانین است و شما چگونه حق تظلم خواهی را از عده ای گرفته اید و کار شاکی و قضاوت را به دست یک گروه داده اید و حق را از دیوان گرفته اید و نامه هایی به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتیم و آقای مخبر به ما پاسخ ندادند.

نماینده جمعی از دانشجویان بورسیه اظهار داشت: بعد از مدتها پیگیری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند ما در حال آماده کردن استفساریه ای توسط همکاران جهت ارایه به دیوان عدالت اداری  هستیم و همچنین جلسات متعددی با دیوان عدالت اداری برگزار کردیم  که به دیوان اجازه ورود  به بررسی پرونده های اموزشی را بدهند و مسئولین شورا گفتند که استفساریه به دیوان عدالت رفته است و بعد مشخص شد طبق استفساریه ورود دیوان مجددا منع شده است که صحبت های اخیر آقای منتظری رئیس دیوان که در رسانه ها منتشر شد این موضوع اعلام شد و اعضای شورای انقلاب فرهنگی حق تظلم خواهی را از دانشجویان گرفتند .

ایشان در ادامه بیان نمودند: یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بپرسد که چرا استفساریه داده اید و حرف قبلی خود را در استفساریه تکرار کردید و بعد از اعتراضات به شورا و قوه قضائیه و آقای منتظری در مصاحبه هایی اعلام کرد که حق بچه های بورسیه در حال ضایع شدن هست و بعد از اینکه از شورا ناامید شدیم به کمیسیون اصل نود مجلس رفتیم چون تنها مرجع تظلم خواهی باقی مانده کمیسیون اصل نود بود و جلساتی را با آنها گذاشتیم. که نتیجه توسط کمیسون اصل 90 به وزارت علوم اعلام شده که بورسیه ها کاملا قانونی می باشند.

وی گفت: حالا طبق نامه رسمی وزارت علوم 9 نفر را به عنوان هیات عالی تجدید نظر معرفی کردند که افراد این کمیسیون عبارت اند از وزیر علوم، معاون پارلمانی وزارت علوم، معاون تحصصی بورسیه ها آقای نصیری قیدانی و سه نفر به انتخاب وزیر و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسئول نهاد نمایندگی در دانشگاه ها و یک نفر به پیشنهاد شورا که در خوش بینانه ترین حالت 6 به 3 است و خود وزارت علوم که شاکی است می خواهد قضاوت نهایی را انجام دهد که جای تاسف دارد.

نماینده جمعی از دانشجویان بورسیه در پایان اظهار نمود: شورای عالی انقلاب فرهنگی را خلع سلاح کردند دیگر توان نظارتی را ندارد و حتی حق انتخاب رئیس دانشگاه ها هم از این شورا گرفتند و این ضعف حاکم بر نظام آموزشی کشور است.


* بنابر درخواست نماینده دانشجویان بورسیه به علت مشکلات به وجود آمده متعدد آموزشی برای ایشان، نام دانشجوی بورسیه مصاحبه کننده با پایگاه 598 درج نمی گردد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها