کد خبر: ۳۲۲۸۲
زمان انتشار: ۱۵:۳۷     ۰۵ دی ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از شبستان، آیت ‌الله مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز دوشنبه(5دی) در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم با اشاره به نیازهای انسان اظهار داشت: نیازهای انسان به دو نوع تقسیم می‌شود، یک‌سری نیازهایی که به زندگی و تداوم نسل انسان مربوط می‌شود و دسته دوم نیازهایی که مستقیما با مقوله حیات مرتبط نمی ‌شود.

وی ادامه داد: نیازهایی که مقوله حیات مرتبط نیستند، مانند حس کنجکاوری اهمیتی بیشتر از نیازهای فیزیکی و فیزیولوژیک دارند و یک نوع احساس کمبود در انسان است که به تداوم بقای یک شخص یا یک نسل ربطی ندارد و می‌توان گفت از آن مهمتر است.
 
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، تاکید کرد: فطرت انسان اقتضا می‌کند که در طول زندگی خود به دنبال پاسخ برای پرسشهایی نظیر اینکه از کجا آمده است و چگونه خلق شده باشد.

 آیت ‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: غریزه کنجکاوی که خدا در وجود ما قرار داده برای این نیست که حیات ما را تضمین کند بلکه مطلبی فراتر از این موضوع مدنظر بوده است.

 رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) آگاهی نسبت به خلقت انسان را موثر عنوان و خاطرنشان کرد: دانستن درباره خلقت انسان بر خلاف بسیاری از پرسش‌هایی که بشر امروز با آن روبه‌رو است نه تنها بی‌فایده نیست بلکه در بسیاری از موارد اگر این موضوع را ندانیم به خسارتهای بزرگی دچار خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه دیدگاههای بشری در حوزه‌ای که خدا را به عنوان خالق جهان می‌پذیرد به دوگونه تقسیم می‌شود، تصریح کرد: یکی از دیدگاه‌ها را کسانی دارند که خدا را تنها آفریننده جهان می‌دانند و جریانات موجود در جهان پس از خلقت را مستقل از اراده الهی می‌خوانند.

 آیت ‌الله مصباح یزدی ادامه داد: صاحبان ادیان و حتی بسیاری از اندیشمندان بشری، به این موضوع اذعان دارند که خداوند علاوه بر اینکه جهان را آفریده، به طور مستمر به آن احاطه دارد و یک موجود، بدون اراده او نمی‌تواند وجود داشته باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: در میان کسانی که به اراده مستمر خدا در جهان اعتقاد دارند دو نوع تفکر دیده می‌شود، عده ای این فکر را بهانه‌ای برای قبول جبر در زندگی انسان دانسته‌اند، عده‌ای نیز که همراه با تفکر اصیل اسلامی هستند، اراده کامل خداوند بر هستی را پذیرفته‌اند اما در عین حال به مسئولیت انسان در قبال تمام رفتارها و افکار خود اذعان دارند.
 
رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، با تاکید بر اینکه ایمان به اراده الهی در عین پذیرش نقش و مسئولیت انسان یکی از عمیق‌ترین و مهم‌ترین معارف الهی است، گفت: یکی از جلوه‌های اعتقاد اینگونه به معارف الهی این است که بدانیم روزی در دستان خداست و هر کسی طبق آن‌ چیزی که خداوند برای او مقرر کرده از مواهب بهره‌مند می‌شود اما در عین دانستن این موضوع انسان مومن وظیفه دارد برای کسب روزی تلاش کرده و در روایات کسی که بار زندگی‌اش را به دوش دیگران بیندازد، ملعون نامیده شده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم، تاکید کرد: شاید هیچ صفحه‌ای از صفحات قرآن نباشد که به این موضوع اشاره نکند که اراده خداوند به طور کامل در جهان ساری و جاری است و در عین حال از مسئولیت خداوند در مقابل پروردگارش سخن نگوید.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)،با اشاره به اینکه انسانهای سرکش خود را نیمه خدا می‌بینند و تمایل دارند در مقابل قدرت خداوند، سرکشی و خودنمایی داشته باشند، ابراز داشت: نهایت آرزوی اولیای خدا این است که بنده و محتاج خداوند بودن را بفهمند و خود را در نهایت احتیاج به او تصور کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی، ادامه داد: وقتی انسان به نقطه‌ای از معرفت رسید که در مقابل خداوند به خاک افتاد و فهمید که در مقابل ذات او هیچ ندارد خدا به او همه چیز داده و او را از فقر به غنا می‌رساند.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) نزد خداوند، تصریح کرد: نمونه این انسانها اهل‌بیت(ع) هستند که به وسیله اظهار فقر در درگاه خداوندی به مقامی رسیده‌اند که می‌توانند هزاران انسان را بهره‌ مند سازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در پایان اظهار داشت: اسلام و اهل‌بیت(ع) اماناتی از جانب خداوند هستند که طبق آیات قرآن انسان در برابر این امانات مسئولیت بزرگی دارد که باید از آن استفاده کرده و آن را به دیگران نیز بشناساند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها