کد خبر: ۳۲۳۶۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۸     ۱۰ تير ۱۳۹۴
ادامه گفت‌وگوهای ایران و ۱+۵ تا هفته آینده
بر اساس آنچه منابع خبری منتشر کرده‌اند؛ گفت‌وگوکنندگان درباره برنامه هسته‌ای ایران یک هفته دیگر به خود وقت دادند تا درباره رسیدن به توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان گفت‌وگو و مذاکره داشته باشند.
به گزارش پایگاه 598، روز گذشته قرار بود بزرگ‌ترین روز در تاریخ مذاکرات هسته‌ای با ایران باشد و مهلت زمانی تعیین شده در این باره به پایان رسید اما همان‌گونه که تاکنون مهلت‌های تعیین‌شده برای گفت‌وگوها سپری شده و دوباره زمان برای رسیدن به توافق نهایی تمدید شده است، به نظر می‌رسد قرار است اتفاقات تعیین‌کننده‌ای در این مسیر بیفتد و احتمالا این دور از گفت‌وگوها نیز برای یک تا 2 هفته تمدید خواهد شد. به گزارش «وطن امروز»، آنطور که آسوشیتد‌پرس گزارش داده است، مذاکرات هسته‌ای تا 7جولای(16تیرماه) تمدید شده است. همچنین گاردین در گزارشی آورده است: مذاکره‌کنندگان مهلت بیشتری برای مذاکرات خود دارند و این مدت زمان از یک هفته شروع شده و مشخص نیست تا چه زمانی به پایان برسد. تا روز سی‌ام ژوئن مذاکره‌کنندگان می‌دانستند باید در حدود یک یا 2 هفته برای ادامه مذاکرات وقت بگذارند اما پیچیدگی و سخت بودن گفت‌وگوها و همچنین موضعی که کنگره در برابر این مذاکرات گرفت و پاسخ مجلس ایران به این اقدامات، این برنامه را با تأخیری چند روزه مواجه کرد. به نظر می‌رسد هنوز هم کارهای زیادی برای انجام دادن مانده باشد. حتی اگر روی تمام مسائل نیز توافق حاصل شود، منابع آگاه اعلام کرده‌اند که برای پیاده کردن متن توافق روی کاغذ و بررسی آن توسط حقوقدانان چند روزی زمان لازم است و این مساله در حالی است که هنوز هم مسائل حل نشده و باقی‌مانده در داخل پرانتزها در متن توافق به وفور مشاهده می‌شوند.  گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: مذاکرات به سخت‌ترین و جدی‌ترین مراحل خود رسیده است. شواهد این مساله را می‌توان در بازگشت ظریف از تهران به وین، همراه بودن حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور ایران با او و همچنین حضور علی‌اکبر صالحی دید که با وجود اینکه در دوران بهبود خود از عمل روده بود، دوباره به مذاکرات بازگشته است. با وجود اینکه صالحی وضعیت سلامتی شکننده‌ای داشت بسیاری از منابع دیپلماتیک اعلام کردند حضور او در اتاق مذاکرات برای حل یکسری از مسائل فنی بسیار مفید بوده است.  روزنامه گاردین در این گزارش به مزاحی که در بین گفت‌وگوکنندگان وجود دارد اشاره کرده و آورده است: جان کری با لگن شکسته به میدان آمده، ظریف نیز همیشه از درد کمر شکایت دارد و علی‌اکبر صالحی هم به تازگی از بیمارستان مرخص شده است، به نظر می‌رسد قرار است این مذاکرات هر دور با حوادث دیگری برای مذاکره‌کنندگان همراه باشد!



کنگره تکلیف زمان توافق را معین می‌کند

گاردین در ادامه خبر افزایش یافتن مدت زمان رسیدن به توافق هسته‌ای، این مدت زمان را منوط به تصمیم کنگره آمریکا دانسته و آورده است: مشخص شدن روز سی‌ام جولای به‌عنوان روز نهایی رسیدن به توافق با ایران از روز نهم ماه ژوئن مطرح شد و نقش اصلی در این زمینه را کنگره داشت که به اوباما گفته بود یا باید در این مدت با ایران به توافق برسد یا کنگره براساس «طرح بررسی توافق هسته‌ای ایران» خود وارد میدان تصمیم‌گیری خواهد شد. کنگره براساس این طرح، یک ماه زمان دارد تا به بررسی چگونگی توافق هسته‌ای با ایران بپردازد. براساس این طرح اگر دولت اوباما از اولتیماتوم کنگره برای رسیدن به توافق گذر کند، باید به کنگره 60 روز زمان داده شود تا به بررسی طرح بپردازد. این به معنی این است که کنگره بر این اساس وقت بیشتری برای تمسخر دولت اوباما و همچنین نظارت بر توافق با ایران دارد و بیشتر از پیش می‌تواند خواسته جمهوری‌خواهان را در طرح وارد کند. در این مدت پول زیادی توسط لابی‌های صهیونیستی و کسانی چون شلدون ادلسون، سرمایه‌دار بزرگ صهیونیست آمریکایی هزینه شده و خواهد شد که جلوی توافق بد با ایران را بگیرد.

اجرای پروتکل الحاقی یعنی بازدید از سایت‌های نظامی
به گزارش گاردین، بزرگ‌ترین مانع رودر‌روی مذاکره‌کنندگان در رسیدن به توافق نهایی نظر و تفسیر آنها درباره اجرای پروتکل الحاقی است. دولت ایران در زمان توافق لوزان بیان کرده بود به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرایی می‌کند اما این پروتکل با تفسیرهای گوناگونی مواجه است. آمریکا بر این باور است که براساس متن پروتکل الحاقی، بازرسان آژانس انرژی اتمی این توانایی و مجوز را دارند که در هر زمان که خواستند از مکان‌های مشکوک نظامی ایران بازرسی انجام دهند. یکی از مقام‌های دولت آمریکا در گفت‌وگو با گاردین تفسیر آمریکا از این پروتکل را بیان کرده و گفته است: «از نظر ایالات متحده این برای هر کشوری قابل قبول است که سایت‌های نظامی‌اش را از دید سایر کشورهای دیگر دور نگه دارد اما قبول اجرای پروتکل الحاقی به این معنی است که بازرسان آژانس انرژی اتمی می‌توانند در صورتی که دلایل کافی برای بازرسی داشتند و معتقد بودند که حتماً باید دسترسی به این سایت‌ها وجود داشته باشد، ما باید پروسه‌ای را در اختیار آنها قرار دهیم که بتوانند براساس آن از سایت‌های نظامی ایران نیز بازدید داشته باشند. با این حال حتی اگر چنین مساله‌ای هم مورد توافق ایران با غرب قرار گیرد، باز هم راه‌های متفاوتی برای اجرای آن وجود دارد و هیچ کس نمی‌خواهد طرح توافقی را برای امضای کنگره به مجلس سنا بدهد که در آن موضوعی مغفول مانده یا گافی ایجاد شده باشد.»  رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز روز گذشته در ادامه این مواضع آمریکایی‌ها گفت: بازرسی‌های سخت «از هر کجا و در هر زمانی» از جمله از مراکز نظامی که مقامات ایران علناً رد کرده‌اند جزو خطوط قرمز کنگره محسوب می‌شود. سناتور جمهوری‌خواه،‌ باب کورکر تأکید کرد: ایران باید ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته خود را افشا کند تا کمکی به عدم تکرار چنین فعالیت‌هایی در آینده باشد.

کری دلگرم است
همه این مسائل در حالی مطرح شده است که روز گذشته ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری دیدار داشتند. محصول این دیدار البته دلگرمی کری به رسیدن به توافق با ایران بود. وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران دیدار با همتای ایرانی خود را خوب توصیف کرد و گفت از مذاکره با ظریف دلگرم شدم. هنوز مشخص نیست دلیل این دلگرمی چیست! اما به نظر می‌رسد آمریکا برای دوران پساتوافق با ایران آماده می‌شود و کشورهای اروپایی هم سعی دارند از این مسابقه عقب نمانند به همین دلیل هم در حالی که فرانسه سخت‌ترین موضع را در مذاکرات داشت و عملاً به نیابت از صهیونیست‌ها و برخی کشورهای عربی منطقه سخن می‌گفت، روز گذشته اعلام کرد بعد از توافق اولین کشوری خواهد بود که با یک هیات 100 نفره از شرکت‌های اقتصادی به بازدید از ایران می‌رود!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها