کد خبر: ۳۲۴۱۲۵
زمان انتشار: ۱۵:۰۹     ۱۱ تير ۱۳۹۴
«ماه عسل» یک جریان جدید در برنامه‌سازی تلویزیون به شمار می‌رود با پشتوانه 10 ساله خود می‌تواند هنوز در مدار موفقیت باقی بماند و مردم آن را دوست داشته باشند. به شرط آنکه سازندگان آن بیشتر احتیاط و دقت داشته باشند.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، ماه عسل، ویژه‌ برنامه‌ای است که با اجرای «احسان علیخانی» هفت سال است که مهمان واپسین لحظات خانواده های ایرانی است. علیخانی مجری این برنامه تلاش کرد با نوآوری در برنامه گفت‌وگو محور و ساده خود، دور ستارگان سینما و تلویزیون و ورزش و ... را خط بزند و ستاره‌هایی را کشف کند که در کنار مردمان همین جامعه زندگی کرده و می‌درخشند. ماجراهایی که شنیدن آنها روی آنتن زنده تلویزیون و آن هم از زبان کسی که خود در دل ماجرا بوده، شگفتی‌های بسیاری با خود به همراه داشت و هر کدام از این قصه‌ها خود ماجرایی می‌شدند برای بازخوانی در تاکسی، اتوبوس، صف نانوایی و ...

اما یک برنامه که حواشی زیادی در محتوا داشت، از حواشی بیرون از قاب تلویزیون نیز مصون نماند. در همین روزها بود که نکو، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی از حمایت موسسه غیرمجاز از برنامه تلویزیونی ماه عسل انتقاد کرد.

 ابراهیم نکو در تذکر شفاهی گفت: برنامه ماه عسل از سوی موسسه غیرمجاز حمایت می شود، چرا از این موسسه نام نمی برند تا منابع مالی این برنامه مشخص شود.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه ای که به دنبال ترویج موضوعات اسلامی است، چگونه مورد حمایت موسسه ای قرار می گیرد که در معرض اتهام است. این همه حامی در کشور وجود دارد که می توانند این گونه برنامه ها را حمایت کنند. حمایت این گونه موسسات از برنامه های تلویزیونی آثار مخربی دارد، اگر این موضوع صحت دارد تکلیف را معلوم کنید.

بعد از این تذکر شفاهی بود که اخبار ضد و نقیض بیشتری درباره این برنامه مطرح شد. شنیده هایی که گفتن علیخانی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان را برای یک ماه طلب کرده است، که علاوه بر این مبلغ ١٠٪ از دریافتی سازمان به عنوان حق آورندگی اسپانسر به آورنده حامی مالی تعلق میگیرد.

گفته می شود احسان علیخانی که تهییه کنندگی ویژه برنامه نوروز را نیز بر عهده داشت علاوه بر مبالغ دریافتی برای تهیه و مجری گری، ٢٠٠ میلیون تومان نیز به عنوان حق آورندگی دریافت کرد.

آنطور که شنیده ها حکایت میکند در نهایت سازمان صدا و سیما مبلغ هشت صد میلیون تومان را برای برنامه ماه عسل تصویب کرده که طبق محاسباتی که صورت پذیرفت نزدیک به چهار برابر بودجه برنامه های ویژه و مناسبتی و نزدیک به هشت برابر برنامه های روتین و متداول در تلویزیون ملی است.

اما این اخبار غیررسمی با واکنش علیخانی روبه رو شد. وی در یکی از قسمت های این برنامه در واکنش به این اخبار گفت: صدا و سیما این روزها بودجه ندارد، اما کارشناس زیاد پیدا کرده است. جهت اطلاع آنهایی که فکر می‌کنند سازمان صدا و سیما، خانه پدرم است و ما را متهم به استفاده از بیت‌المال می‌کنند می‌گویم که برنامه حامی مالی دارد و ما به هیچ وجه بدون نظارت مسئولین شبکه، مجاز به انجام کاری نیستیم. تمام گروه و عوامل با زبان روزه و در اوج گرما تلاش می‌کنند تا یک ساعت برنامه روی آنتن برود و مزد کارشان را دریافت می‌کنند؛ اما این حجم از اتهام‌ها و توهین‌ها دل عوامل ماه عسل را می‌شکند. حداقل این یک ماه تهمت نزنید، توهین نکنید و به ناحق قضاوت نکنید.

محمد دلاوری خبرنگار صداوسیما نیز در واکنش به این اخبار گفت: «وقتی خندوانه و ماه عسل وجود دارد و کنترل تلویزیون هم دست ماست که هر کدام را دوست داریم انتخاب کنیم ، این همه حمله به احسان علیخانی بی انصافی است ، ماه عسل و رادیو هفت و پایتخت و برنامه هایی از این دست حاصل سالها تلاش آدمهایی است که برای بیننده احترام قائل بوده اند خوب است به عنوان سازنده ، مدیر و حتی مخاطب از این سرمایه ها مراقبت کنیم.»

نکته مهم این است که علیخانی به جای موضع گیری علیه موضوعات حاشیه ای می توانست با شفاف سازی خط بطلانی بر ادعاهای افراد خبرساز بکشد. اما عدم صراحت وی برخلاف منش این برنامه باعث شد همچنان مخالفان و موافقان دلایل محکمی برای تثبیت ادعای خود داشته باشند.

اما در محتوای این برنامه نیز اینکه از یک جوان دعوت می‌شود تا درباره پریدن از تراس به خاطر کسی که دوستش دارد سخن بگوید، باید هدف مشخصی داشته باشد و قطعا احسان علیخانی به عنوان یک مجری باید بتواند آنچه در ذهن خود درباره دعوت از این مهمان دارد را به مخاطب برنامه هم منتقل کند تا تفسیر به رأی‌های گوناگون آفت این برنامه نشوند. یا جایی که قصد دارد از مشاغل خاص برای حضور در برنامه‌اش دعوت کند، اینکه یک خانم رئیس معدن را انتخاب می‌کند، نقطه قوت ماجراست و بی‌توجهی به انتخاب یک پوزر(مدلینگ) آن هم با تصاویر نامناسب، از نقاط منفی است که گریبانگیر این برنامه می‌شود. سوژه هایی که باعث می شوند، جوانی به ظاهر عاشق‌پیشه در شهر بابل، با الگوبرداری غلط از مهمان برنامه ماه عسل، سعی دارد با نمایش خودکشی از بالای یک ساختمان، خود را در مقابل چشمان دختری که قصد ازدواج با او را داشت نشان دهد!

در پایان باید گفت با این همه «ماه عسل» یک جریان جدید در برنامه‌سازی تلویزیون به شمار می‌رود با پشتوانه 10 ساله خود می‌تواند هنوز در مدار موفقیت باقی بماند و مردم آن را دوست داشته باشند. به شرط آنکه سازندگان آن بیشتر احتیاط و دقت داشته باشند. این برنامه با این سطح مخاطب وسیع از پشتوانه‌ای عظیم برخوردار است که نباید آن را نادیده بگیرد و در پیامی که قصد انتقال آن را به مخاطب دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشد.

منبع: سراج 24
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها