کد خبر: ۳۲۴۴۲۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۸     ۱۳ تير ۱۳۹۴
سخنانی که امروز آمانو در وین اظهار داشت، سؤالی جدی را ایجاد می‌کند: وی در برابر کدام امتیازات تا این حد مثبت‌اندیش شده است؟

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در میان شلوغی هتل کوبورگ وین حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی پس از آن به کوبورگ می‌آمد که در تهران، با رئیس دولت یازدهم و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرده بود.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن اشاره به حصول «پیشرفت»، اظهار داشت: «با همکاری ایران فکر می‌کنم بتوانیم تا پایان امسال گزارشی را درباره پی‌ام‌دی صادر کنیم.»

پی‌ام‌دی یعنی مجموعه ادعاهایی که آژانس در خصوص رخ‌داد فعالیت‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران پیش از سال 2003 مطرح کرده است، ادعاهایی که دروغ است و دروغ بودن آنها در دوران محمد البرادعی، مدیر کل سابق آژانس ثابت شده بود. اما آمانو که بنابر اسناد ویکی‌لیکس، خود را هم‌گام واشنگتن می‌پندارد و البته به خوبی نیز این را ثابت کرده است، در بدو ورود خود به آژانس بار دیگر این ادعاها را زنده کرد.

اینکه دقیقا در تهران بین آمانو و مقامات ایرانی چه توافقاتی صورت گرفته، اصلا معلوم نیست. اما اینکه آمانو برای اولین بار از گزارش‌دهی در خصوص پی‌ام‌دی سخن می‌گوید، نشان‌گر آن است که قول همکاری‌هایی را در این خصوص گرفته است. به‌عبارت دیگر، احتمالا ایران پذیرفته تا بار دیگر ثابت کند که در گذشته هیچ فعالیت نظامی نداشته است.

سوالاتی در این خصوص به‌وجود می‌آید: آیا دسترسی‌هایی به برخی مراکز به آژانس داده شده است؟ آیا اجازه مصاحبه – یا بهتر است بگوییم بازجویی – با برخی افراد به آژانس اعطا شده؟ این سوالات را تنها مقاماتی که با آمانو توافق کرده‌اند، می‌توانند پاسخ دهند.

به هر روی، آژانس دست از سوالات متعدد خود برنخواهد کشید، البته تا روزی که برایش روشن شود که برنامه هسته‌ای ایران به یک برنامه بی‌اثر ویترینی تبدیل شده و از توان‌مندی صنعتی در آن خبری نیست. مثبت‌اندیش شدن آمانو قطعا بدون هزینه نبوده است، تنها باید نشست و دید هزینه‌ای که تهران پرداخته است چقدر بوده؟ توافق ژنو و بیانیه لوزان پیش از این ثابت کرده است که عموما در توافقات دولت یازدهم و 1+5، چیزی به نام توازن داده‌ها و ستانده‌ها وجود ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها