کد خبر: ۳۲۴۶۳۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۳     ۱۴ تير ۱۳۹۴
جبرائیلی: موکول شدن تعلیق تحریم‌ها به انجام تعهدات ایران شعبده‌بازی جدید است

به گزارش پایگاه 598 ، سیدیاسر جبرائیلی در گفتگو با «نسیم»، در خصوص اظهارات دیشب عراقچی با بیان اینکه اظهارات ایشان ما را نسبت توافق احتمالی نگران‌تر از گذشته کرده است، گفت: وی دیشب مواردی را بیان کردند که منتقدین در طول این مدت خواستار اصلاح آن بودند و بعضا وعده اصلاح نیز داده شده بود اما وقتی در این روزهای پایانی وی این موارد را عنوان می‌کنند یعنی دیگر موردی اصلاح نخواهد شد.

جبرائیلی با اشاره به اینکه مهمترین دغدغه‌ها در مورد بحث تحریم‌ است گفت: این موضوع که تحریم‌ها باید لغو می‌شدند و ساختارشان برچیده می‌شد نه تعلیق شود همچنان پابرجاست.

معاون پژوهشی خبرگزاری فارس افزود: در مورد قطعنامه شورای امنیت که نوعی عدم بازگشت‌پذیری تعهدات ایران و تعریف تعهدات ایران ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل دنبال می‌شود، آقای عراقچی همچنان تائید کردند که توافق تبدیل به قطعنامه شورای امنیت می‌شود این در حالی است که ما بارها گفته‌ایم این روش به صلاح کشور نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه موکول شدن تعلیق تحریم‌ها به انجام تعهدات ایران شعبده بازی جدیدی است که راه افتاده، گفت: این شعبده‌بازی به اسم مقدمه خواندن اجرای تعهدات ایران است؛ اینکه ما اجرای یک‌جانبه توافق از جانب ایران را مقدمه اجرای توافق یاد کنیم یک شعبده بازی است.

وی با بیان اینکه از اظهارات آقای عراقچی برمی‌آید که قرار است اقداماتی از سوی ایران انجام شود و بعد تحریم‌ها برداشته شود گفت: این جزو خطوط قرمز بوده که نباید به این شکل اتفاق افتد.

جبرائیلی با بیان اینکه طبق اظهارات آقای عراقچی، آژانس باید ناظر بر اجرای تعهدات ایران باشد گفت: همانگونه که آقای عراقچی هم گفتند ما تجربه خوبی از همکاری با آژانس نداریم و این یکی از خطوط قرمز است که ما قبول نداریم و پیشنهادی به تیم داشتم که کمیته‌ای متشکل از همه کشورها برتعهدات دو طرف نظارت کند و نه اینکه آژانس صرفا ناظر بر اجرای تعهدات ایران باشد در حالی که کسی بر تعهدات طرف غربی نظارت نکند و حتی آژانس باید نظر مشورتی به آن بدهد.

وی افزود: این حرف آقای عراقچی درست است که توافق پیش‌رو یک پیمان نیست؛ دلیل اینکه این توافق، یک پیمان نیست این است که در حقیقت کشورهای 1+5 و ایران کارگروهی را برای تهیه یک پیش‌نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تشکیل داده‌اند و شما وقتی یک پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت را می‌خواهید در قالب یک کار گروه آماده کنید دیگر نیازی به انعقاد پیمان و امضا نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه قرار است توافق، قطعنامه شورای امنیت شود که ما از اساس با آن مخالف هستیم گفت: امضا نشدن پیمان میان کشورها و صدور قطعنامه شورای امنیت مذاکرات ایران و 1+5 را تبدیل به یک کارگروه برای تدوین یک پیش‌نویس شورای امنیت می‌کند و این قطعنامه در حالی بار حقوقی دارد که ما معتقدیم اقدامات ما داوطلبانه است و ربطی به حقوق بین‌الملل ندارد.

وی با تاکید براینکه تحریم‌ها غیرحقوقی و سیاسی است و ربطی به حقوق بین‌الملل ندارد گفت: نباید این توافق تبدیل به قطعنامه شورای امنیت شود.

جبرائیلی افزود: استدلالی که دوستان می‌کنند این است که شورای امنیت قطعنامه‌هایی را ذیل فصل 7 و ماده 41 صادر کرده است و باید قطعنامه‌ای صادر شود تا این قطعنامه‌های قبلی ملغی شود اما چاره این کار اگر واقعا چنین قصدی هست این است که یکی از بندهای توافق صدور قطعنامه شورا و لغو قطعنامه‌های قبلی باشد نه اینکه کل توافق ذیل فصل 7 برود.

وی با اشاره به اینکه عراقچی می‌گوید هدف ما از فصل هفتمی کردن قطعنامه تضمین اجرای آن هست گفت: این تضمین با توجه به اینکه آمریکایی‌ها سابقه نقض حقوق بین‌الملل را دارند به هیچ وجه تضمین مناسبی نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطر نشان کرد: با شرایط فعلی هیچ تضمینی وجود ندارد که این تحریم‌ها تحت عناوین دیگر در سیستم آمریکا بازنگردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها