کد خبر: ۳۲۴۶۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۱۴ تير ۱۳۹۴
ربودن دیپلمات‏‌های ایرانی در لبنان توسط صهیونیست ‏ها (1361 ش)، درگذشت دکتر "کریم سنجابی" وزیر امور خارجه دولت موقت (1374 ش) و درگذشت "ژوزف نی‏پس" مخترع دوربین عکاسی (1833م) از رویداد‌های امروز‌اند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، امروز 14 تیر 1394 خورشیدی برابر با 18 رمضان 1436 هجری و 5 جولای 2015 میلادی است و رویداد‌های زیر رخ داده‌اند.

*ربودن دیپلمات‏ های ایرانی در لبنان توسط صهیونیست ‏ها (1361 ش)

در چهاردهم تیرماه 1361 ش، سه دیپلمات و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در چهل کیلومتری شمال این شهر در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، توسط نیروهای حزب فالانژ لبنان ربوده شدند.

در آن زمان، ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم اشغالگر داشت.

اگرچه ابتدا گفته می‌‏شد که سیدمحسن موسوی کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‌اند؛ اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آنها در اسارت رژیم صهیونیستی است. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی، برای آزادسازی دیپلمات‌‏ها و اتباع خود از چنگال رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز تن به این کار نداده است. برادر پاسدار حاج احمد متوسلیان از فرماندهان سپاه نیز جزو دیپلمات‏‌ها بوده است.

*درگذشت خطاط شهیر، استاد "میرزا طاهر خوشنویس تبریزی" (1355 ش)

میرزا طاهر خوشنویس فرزند عبدالرحمان، خطاط برجسته معاصر، در سال 1267 ش در خانواده‏ای روحانی در تبریز به دنیا آمد.

وی تحصیلات خود را از هفت سالگی نزد پدر آغاز کرد و در محضر او به قرائت قرآن پرداخت.

میرزا طاهر سپس صرف و نحو و فقه را فرا گرفت و چون علاقه وافری به هنر خوشنویسی داشت در اثر پشتکار و تمرین بسیار توانست در اصول و قواعد هنر خط به استادی برسد.

مرتبه میرزا طاهر خوشنویس در هنر خوشنویسی به درجه ‏ای است که استادان این فن به مهارت او در خط نسخ معترفند. این استاد گران پایه در طول حیات خود کتب فراوانی را خوشنویسی کرد که نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاتیح الجنان، منتهی الآمال و قرآن‏های متعدد از آن جمله ‏اند. میرزا طاهر خوشنویس سرانجام در هشتاد و هشت سالگی در سال 1355 شمسی درگذشت و به دیدار معبود شتافت.


*درگذشت دکتر "کریم سنجابی" وزیر امور خارجه دولت موقت (1374 ش)

کریم سنجابی در سال 1283 ش در کرمانشاه به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، در ایران و اروپا به استادی دانشگاه رسید و در سال 1325 به ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دست یافت.

سنجابی پس از موضوع ملی شدن صنعت نفت و شکل‏گیری جبهه ملی، وارد این حزب شد و در دولت دکتر مصدق به وزارت فرهنگ رسید.

وی در طول یک سال وزارت فرهنگ، نه تنها قدمی برای اصلاح فرهنگ برنداشت، بلکه اوضاع آشفته آن وزارتخانه را آشفته‏ تر کرد.

دکتر سنجابی پس از کودتای 28 مرداد 32، مدت‏ها به حالت اختفا زندگی می‏‌کرد تا اینکه با وساطت یکی از متنفذین، بار دیگر کرسی استادی گرفت. او پس از پانزده خرداد 42، بار دیگر وارد مبارزات سیاسی شد و چندین بار به زندان افتاد تا اینکه در سال 1357 رهبر جبهه ملی ایران شد و به طور علنی علیه شاه و رژیم مبارزه کرد. کریم سنجابی در آبان 1357 به دیدار شاه رفت ولی به دلیل شرایط زمان، پیشنهاد نخست ‏وزیری محمدرضا پهلوی را نپذیرفت.

وی پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهندس بازرگان به وزارت امور خارجه منصوب شد و پس از چند ماه فعالیت، در اعتراض به اشغال لانه جاسوسی آمریکا به همراه سایر اعضای کابینه استعفا داد. سرانجام دکتر سنجابی پس از سال‏ها اقامت در اروپا و آمریکا در سال 1374 ش در 91 سالگی درگذشت.

*درگذشت دکتر "کریم سنجابی" وزیر امور خارجه دولت موقت (1374 ش)

کریم سنجابی در سال 1283 ش در کرمانشاه به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، در ایران و اروپا به استادی دانشگاه رسید و در سال 1325 به ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی دست یافت.

سنجابی پس از موضوع ملی شدن صنعت نفت و شکل‏ گیری جبهه ملی، وارد این حزب شد و در دولت دکتر مصدق به وزارت فرهنگ رسید.

وی در طول یک سال وزارت فرهنگ، نه تنها قدمی برای اصلاح فرهنگ برنداشت، بلکه اوضاع آشفته آن وزارتخانه را آشفته ‏تر کرد.

دکتر سنجابی پس از کودتای 28 مرداد 32، مدت‏ها به حالت اختفا زندگی می‏‌کرد تا اینکه با وساطت یکی از متنفذین، بار دیگر کرسی استادی گرفت.

او پس از پانزده خرداد 42، بار دیگر وارد مبارزات سیاسی شد و چندین بار به زندان افتاد تا اینکه در سال 1357 رهبر جبهه ملی ایران شد و به طور علنی علیه شاه و رژیم مبارزه کرد.

کریم سنجابی در آبان 1357 به دیدار شاه رفت ولی به دلیل شرایط زمان، پیشنهاد نخست ‏وزیری محمدرضا پهلوی را نپذیرفت.

وی پس از پیروزی انقلاب در کابینه مهندس بازرگان به وزارت امور خارجه منصوب شد و پس از چند ماه فعالیت، در اعتراض به اشغال لانه جاسوسی آمریکا به همراه سایر اعضای کابینه استعفا داد. سرانجام دکتر سنجابی پس از سال‏ها اقامت در اروپا و آمریکا در سال 1374 ش در 91 سالگی درگذشت.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 18 رمضان 1436 )

*درخواست حکومت جمهوری توسط نهضت جنگل(1338 ق)

یونس معروف به میرزاکوچک، فرزند میرزابزرگ به سال ۱۲۹۸ق در شهرستان رشت محله استادسرا - به نقلی در حوالی روستای کسماء - در خانواده‏ای متوسط چشم به جهان گشود.

وی سنین اول عمر را در مدرسه حاجی‏حسن واقع در صالح ‏آباد رشت و مدرسه جامع به آموختن صرف و نحو و تحصیلات دینی گذرانید؛ چندی هم در مدرسه محمودیه تهران به ‏همین منظور اقامت گزید.
نهضت جنگل - به رهبری میرزاکوچک‌خان - از جمله مبارزات پرافتخار مردم مسلمان ایران بر ضد استعمار بیگانگان است که به مدت هفت سال و از شوال ۱۳۳۳ق تا دوم ربیع‌الثانی ۱۳۴۰ق به طول انجامید.
 میرزا در مراحل مختلف انقلاب مشروطیت فعالانه حضور داشت و در فتح قزوین شرکت نمود؛ اما پس از استقرار مشروطیت و به ‏وجود آمدن حوادثی که ایران را دست‏ خوش تغییر قرار دادند؛ نظیر قرارداد ۱۹۰۷م و تقسیم ایران به دو منطقه نفوذ روس و انگلیس، کشیده شدن ایران به جنگ جهانی اول، حضور نیروهای روسی در گیلان و سایر نقاط کشور... زمینه‌های پیدایش نهضت جنگل به رهبری میرزاکوچک‌خان فراهم شد.
 جنگلی‏‌ها هدف خود را "اتحاد اسلامی، اخراج نیروهای بیگانه، رفع بی ‏عدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی" اعلام می ‏کردند.

این امر را در "روزنامه جنگل" نیز منعکس کردند. در همین راستا در روز یک‏شنبه ۱۶ خرداد ۱۲۹۹ش قوای جنگل با انتشار بیانیه‌ای تشکیل کمیته انقلاب سرخ ایران و الغاء اصول سلطنت و تأسیس حکومت جمهوری را اعلام نمودند و یک روز بعد کمیته انقلاب، هیئت دولت جمهوری (هیأت‌ اتحاد اسلامی) را معرفی کرد، که میرزا عنوان سرکمیسر و کمیسر جنگ را داشت.

**رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 5 جولای 2015 )

*درگذشت "ژوزف نی‏پس" مخترع دوربین عکاسی (1833م)

نخستین بار یک دانشمند فرانسوی به نام ژوزف نیسفور نیپس (joseph Nicephore Niepce) در سال ۱۸۲6 میلادی موفق به ثبت اولین عکس تاریخ شد. او با قرار دادن یک صفحه فلزی قیر اندود در یک جعبه تاریک از جلوی پنجره تصویرپشت بام را ثبت کرد در آن زمان صفحه عکس به مدت ۸ ساعت تحت تابش نور آفتاب قرار داشت.

*سرنگونی دولت "ذوالفقار علی بوتو" نخست وزیر پاکستان طی یک کودتای خونین (1977م)

در پنجم ژوئیه 1977م ژنرال محمدضیاءالحق رئیس ستاد ارتش پاکستان، با استفاده از شرایط بحرانی کشور با یک کودتای خونین، دولت ذوالفقار علی بوتو را سرنگون کرد و قدرت را در دست گرفت.

ضیاءالحق سپس سمت‏‌های نخست وزیری و ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و علاوه بر اعدام بوتو در 4 آوریل 1979م و سرکوب جمعی از مخالفان خود، مجالس پاکستان را تعطیل و فعالیت احزاب و مطبوعات را ممنوع کرد.

ژنرال ضیاءالحق بر اثر فشارهای داخلی در سال 1985م انتخابات را برگزار کرد و حکومت نظامی را لغو نمود.

سرانجام وی در سال 1988 بار دیگر مجالس ملی و ایالتی را منحل کرد و پس از برکناری نخست‏‌وزیر وقت، وعده برگزاری انتخابات دیگری را داد.

علی ‏رغم این‏که ضیاءالحق هنگام کودتا وعده داده بود که ظرف سه ماه با انجام انتخابات آزاد، حکومت را به دولت منتخب پارلمان تفویض خواهد کرد، ولی بیش از یازده سال با کمال قدرت و خشونت بر پاکستان حکومت کرد تا این‏که در هفدهم اوت 1988 به همراه تنی چند از سران ارتش پاکستان در انفجار یک هواپیمای نظامی کشته شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها