کد خبر: ۳۲۴۷۱۱
زمان انتشار: ۱۶:۰۹     ۱۴ تير ۱۳۹۴
منابع فرانسوی، برنامه هسته‌ای سری عربستان سعودی با همکاری پاکستان را افشا کرده و تاکید کردند که این برنامه هسته‌ای به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس،در سایه جنجال آفرینی عربستان سعودی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران، مشخص شد که ریاض از چندین سال گذشته یک برنامه‌ هسته‌ای را به صورت محرمانه با همکاری پاکستان آغاز کرده است.

وبگاه خبری تلویزیون «المنار» در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع آگاه در فرانسه، برنامه هسته‌ای سری عربستان سعودی را فاش کرد و نوشت: نظر می‌رسد که برنامه هسته‌ای سری عربستان به مراحل پیشرفته‌ای رسیده است.

بر اساس این گزارش، «محمد بن سلمان» ولی ولی عهد و وزیر دفاع عربستان سعودی دو هفته گذشته با سفر به فرانسه و روسیه قراردادهایی برای خرید سلاح از آن دو کشور از جمله احداث تأسیسات هسته‌ای در عربستان را امضاء کرد. چنانچه توافق با فرانسه درباره آغاز تحقیقات برای احداث شمار بیشتری تاسیسات هسته‌ای در عربستان سخن می‌گوید؛ به نظر می‌رسد که قرداد ریاض با مسکو در راستای فشار بر آمریکا است، کشوری که اکنون با ایران در وین درباره پرونده هسته‌ای تهران مذاکره و در همان حال از جنگ افروزی محمد بن سلمان و پدرش علیه ملت یمن حمایت نمی‌کند. دولت و رسانه‌های فرانسه معتقدند به علت مخالفت‌های واشنگتن و همچنین نبود تضمینی مبنی بر ابقای محمد بن سلمان در سمت‌های فعلی‌اش، طرح احداث تاسیسات هسته‌ای در عربستان به سرانجام نخواهد رسید.

گزارش‌های منابع آگاه در فرانسه حاکی است که عربستان در حالی آشکارا در مقابل رسانه‌های جهانی و افکار عمومی جهان درباره احداث تاسیسات هسته‌ای مذاکره می‌کند ولی راز اصلی این موضوع در جایی به دور از قراردادها و توافقات هسته‌ای نهفته است. عربستان سعودی از چندین سال گذشته تا کنون پیوسته در حال احداث یک پایگاه هسته‌ای با همکاری پاکستان است.

منابع فرانسوی تاکید می‌کنند که چند گروه متشکل از صدها مهندس عربستانی به صورت محرمانه در حال آموزش دیدن در سایت علمی «کاهوتا» پاکستان هستند. آمریکا و کشورهای غربی از این موضوع اطلاع دارند و طرف پاکستانی نیز این قضیه را با «نیازش به اموال سعودی برای بهبود برنامه هسته‌ای‌اش و نگهداری آن» توجیه می‌کند. منابع آگاه همچنین تاکید کردند که همه قراردادهایی که عربستان در زمینه احداث تاسیسات هسته‌ای امضا می‌کند در چهارجوب گمراه سازی افکار عمومی و منحرف ساختن نگاه‌ها از پروژه‌هایش با پاکستان صورت می‌گیرند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها