کد خبر: ۳۲۴۷۱۲
زمان انتشار: ۱۶:۱۲     ۱۴ تير ۱۳۹۴
آیت الله مصباح یزدی:
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که انسان باید در برابر دشمن سر سخت باشد، گفت: احساسات انسان باید تحت تدبیر عقل و شرع باشد و آنجایی که باید کاری را بر همین معیار و اساس انجام دهد همان کار را پیگیری کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شنبه شب در ادامه سلسله دروس اخلاق ماه مبارک رمضان با موضوع شرح دعای 45 صحیفه سجادیه با عنوان دعای وداع رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزارشد، گفت: کسی که حرمت ماه مبارک رمضان را نگه دارد سعادتمند است.


وی افزود: امام سجاد(ع) در این دعا می فرمایند انسان های بسیاری در ماه مبارک رمضان از آتش جهنم رهایی پیدا می کنند، در ماه مبارک رمضان دل ها رقت پیدا کرده و انجام گناهان از سوی انسان کم می شود؛ تجربه نیز این مسأله را ثابت کرده است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال که آیا ویژگی رقت قلب مخصوص ماه رمضان است یا اسبابی دارد که در ماه رمضان محقق می شود، اظهار داشت: برای انسان ها این سؤال پیش می آید که رقت قلب چه حسنی دارد.


وی ادامه داد: بسیاری تصور می کنند که رقت قلب نوعی ضعف روانی و جسمی است، از برخی از آیات و روایات استفاده می شود که این تصور کلیت ندارد و حتی در برخی موارد اگر وجود نداشته باشد نشانه بیماری است.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به خوب یا بد بودن رقت قلب ابراز داشت: رقت قلب به عنوان یک کیفیت انسانی و احساسی که در برخی از شرایط پدید می آید و گریه و آه را در پی دارد فی حد نفسه مذموم نیست.


وی عنوان کرد: همه قوایی که خداوند در وجود انسان قرار داده ابزاری هستند که اگر در مسیر هدف صحیح و در جای خودش استفاده شود خوب است اما اگر در مسیر لازم نباشد و در جای خودش مورد استفاده قرار نگیرد فایده ندارد.


آیت الله مصباح یزدی با بیان این که در جاهایی باید از غضب استفاده شود، خاطرنشان کرد: در روایتی آمده است که اگر روی انسان در مواجهه با گناه درهم کشیده نشود آتش جهنم صورت چنین انسانی را درهم می کشد، انسان در مواجهه با ظلم و هتک حرمت نیز باید غضب کند.


وی اضافه کرد: کسانی که ایمان دارند در زمان ذکر خداوند قلب شان می لرزد و در زمان تلاوت قرآن مو بر تن آنان راست می شود، یکی از مذمت های بارز قرآن نسبت به بنی اسرائیل این است که می فرماید قلب آنان همانند سنگ بلکه سخت تر از آن است.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که ادبیات قرآن بی حکمت نیست، گفت: سنگدلی نوعی بیماری است، انسان در جای خودش باید رقت قلب داشته باشد؛ البته این که انسان در هر شرایطی خود را ببازد و اشکش جاری شود درست نیست.


وی افزود: رهبر یک نظام اسلامی باید به اندازه ای قوی باشد که در مواجهه با مصیبت های گوناگون خم به ابرو نیاورد، به عنوان مثال حضرت امام زمانی که خبر شهادت حاج آقا مصطفی را شنیدند بدون هیچ گونه انفعالی فرمودنداین مسأله از الطاف خفیه الهی است.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حضرت امام در مصیبت حادثه هفت تیر نیز با صلابت و قوت برخورد کردند، اظهار داشت: ایشان در چنین شرایطی فرمودند که مجلس باید تشکیل شود، حضرت امام هیچ گاه در سخنرانی ها ابراز انفعال نکردند.


وی ادامه داد: این گونه برخورد حضرت امام سنگدلی نبوده بلکه شجاعت محسوب شده و بر اساس مقتضای عقل است، همین حضرت امام با آن همه شجاعت و صلابت زمانی که نام سیدالشهدا(ع) را می شنوند اشک شان جاری می شود.


نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انسان باید در برابر دشمن سر سخت باشد، ابراز داشت: احساسات انسان باید تحت تدبیر عقل و شرع باشد و آنجایی که باید کاری را بر همین معیار و اساس انجام دهد همان کار را پیگیری کند.


وی عنوان کرد: بزرگان دین همانند حضرت امام استعدادهای خود را در راه خدا به کار می گرفتند تا سبب کمال شود؛ ماه مباک رمضان از اوقاتی است که دل ها در آن رقت پیدا می کند، این رقت امری غیبی نیست بلکه دستورات و آداب ماه مبارک رمضان به گونه ای است که موانع رقت را برطرف کرده و شرایط را فراهم می کند.


آیت الله مصباح یزدی پرخوری را یکی از موانع رقت دانست و خاطرنشان کرد: از آنجایی که در ماه مبارک رمضان انسان باید گرسنگی بکشد این مانع برطرف می شود البته به شرطی که انسان بعد از افطار با پرخوری گرسنگی خود را جبران نکند.


وی اضافه کرد: تضرع در قرآن مورد توجه خاص است و در مواردی خداوند متعال گله می کند که چرا برخی انسان ها تضرع نمی کنند؛ برخی می گویند خداوند به گریه و تضرع انسان چه احتیاجی دارد که سفارش بر تضرع می کند باید گفت خداوند انسان را به گونه ای آفریده که این احساس و به دنبال آن انفعال پیدا شود تا انسانیت ظهور پیدا کند.


رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که آدمیزاد در جای خود باید گریه، خنده، رقت و صلابت داشته باشد، گفت: کسی که دائما غمگین یا دائما شاد و نسبت به مسائل بی تفاوت باشد انسان بیماری است.


وی افزود: انسانی که نمی خواهند حالت تضرع پیدا کنند خود را به بی خیالی می زند که همین روش برای آنها ملکه می شود، انسان باید معتدل باشد و بر اساس عقل و شرع احساسات خود را تدبیر کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها