کد خبر: ۳۲۴۷۱۳
زمان انتشار: ۱۶:۱۵     ۱۴ تير ۱۳۹۴
این روزنامه اسرائیلی نوشت: فراتر از مذاکرات و آنچه گفته می‌شود، ایران برای عصری جدید برنامه‌ریزی می‌کند و شرکت‌های بین‌المللی مشغول امضای توافقات تجاری با ایران هستند/ حتی نتانیاهو هم می‌داند دوران تحریم رو به پایان است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم،روزنامه اسرائیلی هاآرتص در مقاله ای به قلم "زاوی بارل" در مقاله ای به بررسی چشم انداز مذاکرات می پردازد و می نویسد ایران برای مرحله پس از توافق هسته ای آماده می شود.

 

توافق نهایی هسته ای هنوز حاصل نشده است اما حتی نتانیاهو نیز فهمیده است که عصر تحریم های اقتصادی ایران رو به پایان است.

یکی از مقامات ایرانی روز شنبه بدر گفتگو با خبرگزاری مهر گفت: ما تا زمانی که به یک توافق خوب دست یابیم به مذاکرات خود ادامه خواهیم داد. گزارش ها در خصوص توافق در زمینه لغو تحریم ها بی اساس است. تا زمانی که همه مسائل مورد توافق قرار نگیرد، در مورد هیچ موضوعی توافق نمی شود.

کلمات انتخاب شده توسط وی نشان می دهد که گزارش آسوشتید پرس درباره توافقی که در میز مذاکرات حاصل شده و تحریم هایی که باید در چند مرحله لغو شود، تقریبا صحت دارد.

این عبارت که "هیچ موضوعی مورد توافق قرار نمی گیرد تا زمانی که همه موارد مورد توافق قرار بگیرد" با این اقدام که توافقات جزئی که در هر مرحله به دست می آید  و حتی به اطلاع عموم مردم نمیرسد و توافق جامعی هم شکل نگیرد، در تضاد نیست. شکی نیست که بخش قابل توجهی از تحریم ها کمی پس از امضای توافق لغو خواهد شد.

هر اتفاقی بیفتد، حتی اگر توافق به دست بیاد باز هم کنگره می تواند درباره آن نظر بدهد. لغو تحریم ها فقط یکی از شرایط توافق است. برقراری اتوماتیک تحریم ها در صورت نقض توافق از سوی ایران یکی دیگر از شروط توافق است.

روسیه با این بخش مخالف است زیرا برای برقراری مجدد تحریم ها به برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای تصمیم گیری جدید نیازی نخواهد بود. در نتیجه اگر تحریم ها به صورت اتوماتیک برقرار شوند، روسیه از حق وتوی خود در شورای امنیت نمی تواند استفاده کند و دیگر قادر نخواهد بود از ایران در صورت نقض توافقنامه حفاظت کند.

مانع دیگر برای حصول توافق، بازرسی از تاسیسات هسته ای و غیر هسته ای ایران است، در نتیجه بازرسی از این تاسیسات غیر هسته ای مشمول پیمان عدم اشاعه تسلیحات هسته ای که ایران یکی از امضا کنندگان آن است نمی شوند. هنوز هیچ راه حلی برای این بخش از توافق به دست نیامده است.

پیشتر مذاکره کنندگان گفتند که برخلاف آنچه رهبر ایران گفته است می توان بازرسی های کنترل شده و محدودی از تاسیسات نظامی داشته باشند.

اکنون سوال این است که آیا توافق تا سه شنبه حاصل می شود یا ضرب الاجل تمدید خواهد شد. روز شنبه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت طرف های مذاکره کننده هیچ گاه تا این حد به توافق نزدیک نشده بودند.

فراتر از مذاکرات و آنچه گفته می شود، ایران برای عصری جدید برنامه ریزی می کند. شرکت های بین المللی در یک سال گذشته یا بیشتر مشغول امضای توافقات تجاری و توافقاتی برای توسعه میادین نفتی در ایران هستند.

شرکت های نفتی و کشورهای خاورمیانه قیمت نفت را برای زمانی که ایران بار دیگر به یک قدرت نفتی و گازی تبدیل شود، بررسی می کنند.

در اسرائیل نیز چنین چشم اندازی از قبل پیش بینی شده بود. به تصویر کشیدن ایران به عنوان یک رقیب برای شرکت های گاز طبیعی اسرائیلی و لزوم نهایی کردن سریع توافقات برای استخراج گاز از ذخایر گاز طبیعی اسرائیل نشان می دهد که حتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز متوجه شده است که دوران تحریم های اقتصادی ایران رو به پایان است..

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها