کد خبر: ۳۲۴۹۱۴
زمان انتشار: ۰۲:۲۹     ۱۶ تير ۱۳۹۴
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه «توافق بدون امضا» حیله جدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته ای است، گفت: لغو تحریم‌ها، هدف اصلی مذاکرات بوده و نباید منوط به اما و اگرها شود.

به گزارش پایگاه 598، سیدحسین نقوی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه در مرحله حساسی از مذاکرات هسته‌ای قرار داریم و غربی‌ها باید از این فرصت باقی مانده استفاده کنند، اظهار داشت: ما در طی مذاکرات تاکنون به اندازه کافی هم در عرصه جهانی اعتمادسازی کرده‌ایم و هم نشان داده‌ایم که به دنبال یک توافق برد – برد هستیم. اما آمریکایی‌ها با زیاده‌خواهی و طرح موضوعات غیرمنطقی، مانع توافق می‌شوند و جامعه بین‌المللی را مایوس می‌کنند.

وی افزود: حدود دو سال است که در دور جدید مذاکرات و با رویکرد جدید دولت، مذاکراتی در حال انجام است و در بسیاری از بخش‌ها توافق شده و جمهوری اسلامی نیز با انجام اقدامات عملی، به تعهدات خود عمل کرده است و الان نیز آماده است که در صورت توافق، به تعهدات خود عمل کند.

لغو تحریم‌ها، هدف اصلی مذاکرات است/ نباید لغو تحریم منوط به «اما و اگر» ها شود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تصریح بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال اعمال روح سلطه‌گری خود در قالب توافق دیپلماتیک هستند، عنوان کرد: در رابطه با موضوع تحریم‌ها، حق منطقی جمهوری اسلامی است که در روز اول امضای توافق، تمام تحریم‌ها به طور یکجا لغو شود و اساساً هدف از مذاکرات نیز همین مساله بوده است؛ نه اینکه فردو را تعطیل کنیم، نطنز را محدود کنیم و قلب راکتور اراک را استخراج کنیم.

نقوی حسینی تاکید کرد: نمی‌شود توافق کنیم و لغو تحریم‌ها که هدف اصلی مذاکرات بوده است، منوط به اما و اگرها و راستی‌آزمایی آژانس و طی یک پروسه ۳-۲ ساله شود. با این روش مقصود به دست نمی‌آید.

بازرسی‌های غیرمتعارف را نمی پذیریم، حتی اگر توافق منتفی شود

وی به موضوع بازرسی‌ها اشاره کرد و گفت: قبلاً نیز اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی چون از عملکرد خودش مطمئن است و ترسی ندارد، با بازرسی‌های هسته‌ای نیز مشکلی ندارد، اما در رابطه با بازرسی‌های غیرهسته‌ای، هیچ کشور مستقلی اجازه نمی‌دهد که بیگانگان به اسناد محرمانه و اماکن ممنوعه آن دسترسی پیدا کنند. بازرسی‌های غیرمتعارف را نمی‌پذیریم ولو اینکه توافق نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تلاش غرب برای باز گذاشتن موضوع PMD (ابعاد نظامی احتمالی) گفت: ما اجازه نمی‌دهیم به این بهانه، دانشمندان هسته‌ای یا اماکن نظامی و طبقه‌بندی شده مورد بازجویی و بازرسی قرار گیرند.

نقوی حسینی وضعیت کنونی مذاکرات را به حرکت رودرروی دو خودرو با سرعت بالا تشبیه کرد و گفت: وقتی دو خودرو با سرعت ۱۵۰ کیلومتر در حال حرکت به سمت همدیگر هستند، یا باید به هم برخورد کنند و هر دو آسیب ببینند و یا یکی از آنها کنار برود تا کسی آسیب نبیند. در این رابطه قطعاً آمریکایی‌ها باید کنار بروند چون ما به اندازه کافی اعتمادسازی کرده‌ایم و حالا نوبت آنهاست.

«توافق بدون امضا» حیله جدید آمریکایی‌هاست/ دستورالعمل مذاکرات روشن است

وی در رابطه با اظهارات اخیر برخی دیپلمات‌های دخیل در مذاکرات درباره انجام توافق تا ۱۶ تیرماه بدون امضا، اظهار داشت: این مساله مکر و حیله‌گری جدید آمریکایی‌هاست! ما برای مذاکرات، چارچوب و دستورالعمل روشنی داریم که بر اساس آن یا به توافق می‌رسیم و یا توافقی انجام نمی‌شود. بنابراین چیزی به اسم توافق بدون امضا نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: اگر ابهامی در جریان مذاکرات باشد و نیاز به مشورت و جمع‌بندی دیپلمات‌ها با مسئولان عالی کشور باشد، می‌توان از توافق بدون امضا حرف زد، اما مساله اینجاست که چنین وضعیتی وجود ندارد و چارچوب‌ها بدون ابهام است.

نقوی حسینی خاطرنشان کرد: توافق بدون امضا، مکر جدید آمریکایی‌هاست که می‌خواهند به وسیله آن کشورها را به چالش بیاندازند و در میان دیپلمات‌ها و مقامات عالی کشورها درگیری ایجاد کنند. بنابراین اگر توافقی نشود، مسئولیت آن به عهده آمریکایی‌ها خواهد بود که این‌طور زیاده‌خواهی می‌کنند.

تلاش غربی‌ها برای عادی‌سازی مسائل حیثیتی با سیاست «گام به گام»/ مبنای عمل مجلس، منویات رهبر انقلاب است

وی با بیان اینکه اسیر زمان نیستیم و نمی‌خواهیم به خاطر توافق، امتیازات غیرمتعارف بدهیم، تاکید کرد: تمدید طولانی مدت مذاکرات نیز به ضرر برنامه هسته‌ای ما است و تیم مذاکره‌کننده نباید زیر آن برود، چرا که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با سیاست «گام‌ به گام» حساسیت ما را نسبت به مسائل حیثیتی و راهبردی هسته‌ای کم کرده و آنها را عادی‌سازی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در همین رابطه به موضع گذشته و امروز مجموعه فعالان سیاسی نسبت به تاسیسات فردو و اراک اشاره کرد و گفت: در اوایل مذاکرات وقتی از محدود کردن فردو حرف می‌زدند، همه واکنش نشان می‌دادند و یا وقتی حرف از تغییر ماهیت راکتور آب سنگین اراک به میان می‌آمد، همه مخالفت می‌کردند، اما همین الان این حرف‌ها مطرح شده و این کارها انجام شده و این ناشی از سیاست گام به گام و عادی‌سازی مسائل حیثیتی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند.

نقوی حسینی به مصوبه هسته‌ای مجلس نیز اشاره کرد و گفت: صرف نظر از آنکه در مصوبه هسته‌ای مجلس درباره زمان لغو تحریم‌ها چه آمده و این مصوبه چه فرآیندی را طی کرده است، مبنای عمل ما منویات مقام معظم رهبری است که بارها تاکید کرده‌اند که لغو تحریم‌ها باید در روز امضای توافق باشد و این روز نیز ممکن است ۱۶ تیر باشد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها