کد خبر: ۳۲۵۸۱۷
زمان انتشار: ۱۵:۲۶     ۲۰ تير ۱۳۹۴
بیش از ۶۰۰ اثر تاریخی که از موزه‌های عراق به سرقت رفته بودند، به این کشور بازگشت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، این آثار که بیشتر آنها در آخرین روزهای حکومت صدام حسین بر عراق از «موزه ملی عراق» یا همان «موزه بغداد» به سرقت رفته اند، از قاچاقچیان آثار تاریخی در ایتالیا، اردن و آمریکا کشف شده‎‌ اند.

بیشتر این آثار که قرار است در روزهای آتی در موزه بغداد در معرض دید عموم قرار گیرند، قدمتی چند هزار ساله داشته و به تمدن آشوریان تعلق دارند، این در حالیست که مدتی قبل تروریستهای داعش طاقهای خارجی و چهار ورودی قلعه آشور در کرانه رور دجله را که قدمتی ۲۵۰۰ ساله داشته و چند پادشاه آشوریان در آن تاجگذاری کرده اند را با چهار بمب منفجر کردند. آنها همچنین بخشهایی از شهر تاریخی «نمرود» را با بولدوزر و سلاح جنگی تخریب کردند.

این شهر یکی از مهمترین شهرهای بجای مانده از تمدن بین النهرین است که در جنوب شرقی شهر موصل و در حاشیه رود دجله واقع شده و با قدمتی ۳۳۰۰ ساله آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است. این شهر همچنین در هزاران سال قبل یکی از چهار شهر و پایتخت اصلی تمدن آشور بوده که مردمان آن در برخی علوم ازجمله پزشکی، نجوم و کشاورزی سرآمد دیگر مردمان عصر خود بوده اند. همچنین گفته شده که ۴ مجسمه گاو بالدار دوره آشوری نمرود با جرثقیل به خارج از شهر منتقل کرده اند.

موزه ملی عراق ۱۲ سال قبل در آخرین روزهای حکومت صدام حسین بر عراق غارت شد و در تاریخی ۲۸ فوریه سال جاری میلادی پس از ۱۲ سال در پاسخ به اقدام گروه تروریستی داعش در تخریب آثار تاریخی موزه شهر موصل با بازگشت بخش اعظم آثار تاریخی به سرقت رفته از موزه زودتر از زمان مقرر طی مراسمی باشکوه با حضور حیدر العبادی، نخست وزیر عراق افتتاح شد.

این موزه در دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط انگلیسی ها در عراق ساخته شد و یکی از غنی ترین موزه‌ های جهان به شمار رفته و هنوز تعدادی از اشیای تاریخی منحصر به فرد این موزه مانند نقش برجسته طلایی و جواهر نشان به نام شیر نیمرود، مجسمه های عاجی آشوریان، تندیسهای منحصر به ‌فرد و مهره ‌های استوانه ای به موزه بازنگشته اند.

موزه ملی عراق در شرایطی روزانه میزبان هزاران بازدیدکننده است که حدود چهار سال قبل تصاویری از هزاران اثر تاریخی این موزه در سایت گوگل به نمایش درآمده ‌اند تا توجه جهانیان به موزه ملی عراق که در سال ۲۰۰۳ شاهد یک تراژدی بود، بار دیگر جلب شود.

در ماههای بعدی پس از غارت موزه بخشی از آثار تاریخی موزه ملی عراق که هنوز در عراق بودند و می ‌شد آنها را در بازار سیاه خرید، دوباره به موزه برگردانده شدند، همچنین با تلاشهای پلیس بین ‌الملل بخشی از آنها در کشورهای دیگر پیدا و به عراق بازگردانده شدند که در این میان ۲۴۶۶ اثر تاریخی در سوریه، ۷۵۰ اثر تاریخی در آمریکا و ۱۱۰۰ اثر تاریخی در ایتالیا توقیف شده و به عراق بازگردانده شدند، البته در بازگشایی موزه ملی عراق برخی کشورها سهم مهمی داشته که در میان ایتالیا با اعزام کارشناس و کمک مالی پیشتاز بوده است.

در حال حاضر نیز مشخصات آثار تاریخی سرقتی موزه ملی عراق در سایتهای معتبر موجود بوده تا دست کم از فروش آنها در حراجهایی مثل کریستی، ساتبی و یا بونامز جلوگیری شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها