کد خبر: ۳۲۶۰۴۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۲۱ تير ۱۳۹۴
یکی از مهمترین موانعی که در هفته اخیر مانع دستیابی مذاکرات هسته ای به توافق جامع شده، موضوع لغو تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از الف،یکی از مهمترین موانعی که در هفته اخیر مانع دستیابی مذاکرات هسته ای به توافق جامع شده، موضوع لغو تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل بوده است.

موضوع مهمی که کارشناسان اینجا در وین معتقدند تنها موضوعی که ممکن است نتیجه مذاکرات را به شکست بکشناند همین موضوع است.

به طوری که به گفته سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مذاکرات وین دیگر مشکل غیر قابل حلی وجود ندارد مگر اینکه شرکت کنندگان تصمیم بگیرند روند مذاکرات را به هم بزنند. موضوع تحریم فروش سلاح به ایران را مسئله اصلی در مذاکرات وین توصیف کرده بود.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران نخستین بار نه سال پیش در سال 2006 و بر اساس قطعنامه شورای امنیت وضع شد. این قطعنامه ها مرتبط با پرونده هسته ای ایران تنظیم و تصویب شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین در سال 2010 با تصویب قطعنامه ای فروش تانک، سامانه های توپخانه، هواپیماها و بالگردهای جنگی، کشتی های جنگی، موشک و موشک انداز به ایران را ممنوع کرد. بر اساس همین قطعنامه ایران نباید فعالیتی را در ارتباط با موشک های بالستیک انجام دهد که امکان حمل سلاح هسته ای را دارند و انتقال فناوری و کمک فنی به ایران ممنوع شده است.

روسیه و چین از حامیان لغو این تحریم هستند و در مقابل واشنگتن اعلام کرده حتی در صورت توافق هسته ای محدودیت فروش سلاح به ایران باید حفظ شود

سرگئی لاوروف درباره لغو تحریم تسلیحاتی ایران معتقد است این اقدام باعث تقویت ظرفیت ایران در مبارزه با تروریسم خواهد شد. لاوروف در حاشیه نشست بریکس در اوفا روسیه گفت: ایران در مبارزه علیه داعش مشارکت دارد و لغو تحریم تسلیحاتی توانایی ایران را در مبارزه با تروریسم تقویت خواهد کرد.

اگرچه خبرگزاری روس "تاس" اخیرا از یک مقام غربی نقل کرده بود که طرف غربی حاضر است این تحریم را بعد از دو سال از زمان توافق هسته ای لغو کند اما لاوروف اعلام کرد روسیه با لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به محض اینکه امکان آن فراهم شود موافق است.

روز جمعه هم خبرگزاری تاس اینبار از قول یک مقام ایرانی مدعی شده بود که ایران حاضر است غرب این تحریم را پس از ۶ ماه از گذشت توافق لغو کند.

فضای مذاکرات به گونه ای است که به نظر می رسد حتی اگر تیم مذاکره کننده آمریکایی موافق لغو این تحریم باشد (فارغ از زمان لغو این تحریم ها) نیم نگاهی به کنگره دارند چراکه کنگره قبلا اعلام کرده بود درصورت لغو تحریم تسلیحاتی توافق را تصویب نخواهد کرد.

استدلال ادعایی آمریکایی ها درباره عدم لغو این تحریم آن است که آزاد شدن ایران از این تحریم ها، ایران می تواند حمایت موثرتری از گروه های شیعه در منطقه و مبارز با اسرائیل داشته باشد. این ادعا در حالی مطرح می شود که آمریکا در دو سال اخیر، به شیوه های مختلفی از ایران درخواست کمک برای مقابله با داعش را داشته است که مخالفت با رفع این تحریم ها خود نوعی تناقض در تصمیم گیری های آمریکایی ها محسوب می شود.

آمریکایی‌ها، وضع تحریم تسلیحاتی را با این ادعاها، فراتر از برنامه هسته ای ایران می دانند و وضعیت منطقه و نقش آفرینی ایران را بیشتر علت این تحریم ها بیان می کنند. ضمن اینکه آنها ملاحضات آل سعود در قدرت گرفتن ایران با رفع این تحریم را هم مورد توجه قرار می دهند.

در مفاد قرارداد 1929 این تحریم تصریح شده در صورت اعمال محدویت و توقف غنی سازی از سوی ایران این قطعنامه تعلیق خواهد شد؛ با این توضیح مشخص نیست حالا که ایران حاضر شده بیشترین شفاف سازی را از برنامه هسته ای خود را ارائه کند و جهان را از نبود ابعاد نظامی برنامه هسته ای خود مطمئن کند، تقلای طرف مقابل برای دست اندازی در لغو نکردن این تحریم ها چیست.

با این تفاسیر و با گذشت چند روز از بیانیه خوانی تهدید آمیز جان کری در قابل رسانه‌ها، حالا بیش از پیش مقاومت تیم مذاکره کننده کشورمان در مقابل زیاده خواهی های طرف مقابل و ایستادگی بر سر خطر قرمزهای تعیین شده مشخص می شود.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها