کد خبر: ۳۲۶۴۷
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۷ دی ۱۳۹۰
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، مراسم قدردانی از عوامل ساخت مجموعه تلویزیونی «شهید بابایی» روز گذشته -۶ دی ماه- با حضور یدالله صمدی (کارگردان)، شهاب حسینی (بازیگر)، جواد نوروزبیگی (تهیه‌کننده) و خانواده شهید بابایی (ملیحه حکمت و سلما بابایی) در دانشگاه تهران برگزار شد.

* حسینی: «شوق پرواز» روایت یک انسان باشکوه است تا یک شهید

بنا بر این گزارش، شهاب حسینی در این مراسم پس از بوسیدن تصویر شهید بابایی هنگام ورود و ضمن بیان خاطراتی از حضور و تحصیلش در دانشگاه تهران گفت: زنده یاد عباس بابایی در سال 66 به شهادت رسید و آن زمان من 14 سال بیشتر نداشتم و خیلی وارد اجتماع نشده بودم. در حقیقت این سریال برای من یک یادآوری بود. یادآوری اینکه من جایی که در آن زندگی می‌کنم را بیشتر بشناسم و با ارزش‌ها و افتخاراتش سرم را بالا بگیرم.
وی افزود: این سریال باعث شد تا یادم باشد کسانی بودند که برای حفظ عزت و شرف کشورمان ابتدا در نبرد با خود به پیروزی رسیدند و بعد از عبور از این مرحله از هر آنچه دوست داشتند، گذشتند.
حسینی ادامه داد: امثال شهید بابایی برای حفظ شرافت کشور قابل‌ترین بهایی را که داشتند فدا کردند، بهتر است حال که زندگی می‌کنیم یادمان باشد کسی روزی جانش را برای این روزهای ما داد. بازیگر نقش شهید بابایی اظهار داشت: ضمن اینکه حواسمان باشد اگر خواست قلبی‌ ما در تضاد با منافع سرزمین بود کدام را انتخاب کنیم؟ بد نیست گاهی از خود بپرسیم چقدر حاضریم برای وطن خود تلاش کنیم؟ به خصوص اگر در جایگاه تصمیم‌گیری باشیم. در حقیقت «شوق پرواز» نیز برای من یک کار روتین و روزمره که صرفا در آن بازی کنم نبود. این سریال برای من یک تابلو است که می‌توانم همیشه می‌توانم آن را جلوی چشمانم بگذارم ولی ترجیج می‌دهم این تابلو را جلوی دیوار قلبم بگذارم و با چشم ذهنم به آن نگاه کنم.
حسینی تصریح کرد: خوشحالم که در زمان حیاتم سهم بودنم به این صورت پرداخت شد. امیدوارم همیشه توفیق داشته باشیم که در این مسیر گام برداریم و همواره آنچه برای خودمان دوست داریم برای دیگران نیز دوست بداریم.
این بازیگر همچنین راجه به بوسیدن تصویر شهیدبابایی هنگام ورود به سالن نیز عنوان داشت: این یک حرکت نمادین برای دوربین‌ها نبود، بلکه من این کار را از روی ادای دین قلبی و شخصی‌ام انجام دادم و مطمئن باشید اگر کسی هم اینجا نبود همین کار را می‌کردم.
وی افزود: زمانی که قرار بود ساخت سریال شروع شود نیز با خدای خود خلوت کردم و به شهید بابایی گفتم برایم از خدا بخواهد بتوانم حق مطلب را ادا کنم. گفتم من به اندازه عباس بابایی قابل نیستم و به اندازه او نیز آبرومند نیستم. اما حالا قرار است لباس او را بر تن کنم هرچند که این لباس برای تن نحیف من بزرگ است.
وی همچنین راجع به اینکه چرا سریال‌هایی که با موضوع شهدا برگزار می‌شود خیلی با استقبال مواجه نمی‌شود، گفت: شیرینی موضوع این سریال‌ها در پرداخت دو چندان می‌شود و این موضوع خیلی اتفاق خوبی نیست و شکر و عسل با هم یک جا جمع نمی‌شوند. دلیل شکست چنین آثاری هم افتادن سازندگان آن از آن طرف بام است. در حالی که مخاطبان باهوش ایرانی به این اغراق‌ها پی می‌برند و از این آثار فاصله می‌گیرند.
حسینی تصریح کرد: حقیقت این است که آنها احساس می‌کنند کسی که می‌بینند با آنها فاصله دارد و هیچ وقت نمی‌توانند شبیه او باشند. در نتیجه دغدغه‌هایش را هم نخواهند داشت چرا که وجهه شهادت در اولویت ساخت آثار نامبرده است.
حسینی تصریح کرد:در حالی که موارد انسانی که فرد را در مسیر شهادت قرار می‌دهند بسیار مهم است و باید نمایش داده شود. بابایی زمان شهادت 37 سال داشت و ما تلاش کردیم شخصیت او را در دو بخش به نمایش بگذاریم که بخش اول به ترسیم شخصیت انسانی او اختصاص داشت به همین دلیل نیز اعضای یک خانواده احساس می‌کنند او شبیه برادر، فرزند یا پدرشان است و با او انس می‌گیرند.
وی ادامه داد: در زمینه می‌توانم مثال بزنم که خود من همیشه دوست دارم بدانم حضرت محمد(ص) پیش از رسیدن به 40 سالگی و نبوت چطور زندگی می‌کردند و با سیر زندگی ایشان تا آن زمان آشنا شوم. بنا بر این تلاش کردیم روی اندیشه شهید بابایی متمرکز شویم. او انسانی ماخوذ به حیا، مهربان، دوست داشتنی، صبور، روشن بین، روشن اندیش و خارج از هرگونه حب و بغض بود و من این ویژگی‌ها را از گپ زدن با همسر، محمد پسرشان،‌ خانواده و هم‌رزمانشان استنباط کردم.
وی تصریح کرد: یکی از هم‌رزمان شهید بابایی ایشان را نمونه کوچکی از امام علی (ع) مثال زدند. شهید بابایی فردی خودباور بود که ملاک‌هایش تغییر ناپذیر بودند. نوع مدیریتشان در زمان تصدی معاونت نیروی هوایی، عملکرد و دوستی با پرسنل و سیر زندگیشان هم به منزله پی بود که ساختمان شهادت روی آن بنا می‌شد.
بازیگر نقش شهید بابایی در ادامه سخنانش در دانشگاه تهران تصریح کرد: «شوق پرواز» در درجه اول داستان زندگی یک انسان باشکوه است تا یک شهید و همین موضوع است که زندگی او را برای دیگران قابل باور می‌کند. زمان جنگ فضای دیگری بر جامعه حکم‌فرما بود و همه با هم مهربان بودند. به ویژه زمان موشک باران و از آنجایی که نمی‌دانستیم موشک بعدی کجا فرود خواهد آمد، رفتارهای متفاوتی می‌دیدیم. یا خاطراتی از آن دوران جبهه روایت می‌شود که در جامعه امروز اصلا قابل باور نیست. چنین مواردی در زندگی شهید بابایی بسیار بود ولی ما به نفع باورپذیری سریال و ارتباط گیری با مخاطبان آنها را حذف کردیم. ما چیزی جز تجلی اراده پروردگار نیستیم. اگر هستیم خدا خواسته که زندگی کنیم و بازی من در نقش شهید بابایی سهم بودنم در این دنیا بود.

* صمدی: شهید بابایی لرای ساخت سریال مرا دعوت کرد

به گزارش فارس، در این مراسم همچنین صمدی کارگردان سریال نیز گفت:‌ این سریال نه از حیث حجم کار و هزینه که از لحاظ پرداخت به زندگی شهید بزرگواری به نام سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی سخت بود و اگر دعوت ایشان نبود، این اتفاق برای من نمی‌افتاد.
وی ادامه داد: من از شهید بابایی برای همیشه و تا ابد ممنونم و منت دارشان هستم، افزود: من سابقه ساخت فیلم‌هایی در ژانرهای کمدی، فولکلور، روانشناختی، اجتماعی و تاریخی را داشتم ولی سعادت نداشتم در حوزه دفاع مقدس و زندگی شهدا کار کنم.
وی اظهار داشت: سریال شوق پرواز را با خواندن چند کتاب درباره ایشان و صحبت با دوستان و خانواده شان ساختیم. شهاب هم از ب بسم الله ‌گفت که ما مدیونیم و باید کار را به بهترین شیوه انجام دهیم. او جانانه فکر و عمل می‌کرد. بار سنگین هزینه‌های مالی کار را از ارتش تا بنیاد شهید و نیروی هوایی و دیگر نهادها تقبل کردند.
صمدی درباره ساخت نسخه سینمایی این مجموعه نیز گفت: این سریال در 24 قسمت قطره‌ای از دریای عباس بابایی است. ما چگونه می‌توانیم از این قطره دست به استخراج بزنیم؟ از جشنواره فیلم فجر پیشنهاد ارائه این کار به صورت یک نسخه سینمایی را به ما دادند اما به نظرم انتخاب 100 دقیقه از 1500 دقیقه کار اشتباهی است و به کار لطمه می‌زند.
وی درباره نقش خانواده شهید بابایی در ساخت سریال نیز توضیح داد: علاوه بر نقش پررنگ خانواده شهید در به سرانجام رسیدن سریال، ‌مفهوم خانواده نیز در این سریال سهم به سزایی دارد. بسیار می‌بینیم که افرادی با رسیدن به رتبه‌های بالا و افزایش درجه‌های روی شانه‌شان، صاحب ماشین و ویلای آنچنانی و زبان‌زد می‌شوند اما در این میان سهم کسانی که نبود سرپرست را تحمل کردند چه می‌شود؟
وی تصریح کرد: عباس همیشه مقابل خانواده‌اش احساس شرمندگی می‌کرد که نمی‌تواند خوب به آنها برسد و به خاطر کارهایی که نتوانسته بود برایشان انجام دهد از آنها عذرخواهی می‌کرد. ما در این سریال سعی کردیم به خانواده او برسیم و همسر و فرزندانش را درست نشان دهیم. همسر شهید در زمان به دنیا آوردن دو تن از سه فرزندشان بدون عباس سپری کرد و ما سعی کردیم زحمات همسر او در تربیت فرزندان را به نمایش بگذاریم.

* حکمت: شهدا پرستوهای مهاجری هستند که رفتند تا ما بمانیم

به گزارش فارس،‌ ملیحه حکمت همسر شهید بابایی نیز در سخنانی کوتاه اظهار داشت: شهدا پرستوهای مهاجری هستند که رفتند تا ما بمانیم و مگر امضایی بالاتر از خون شهدا هست؟
وی ادامه داد: مگر سندی رسمی‌تر از شهادت وجود دارد؟ ما همگی به معاد معتقدیم و می‌دانیم یکی از اصول اساسی اسلام است. خوشا به سعادت شهدا که به معاد رسیدند.
وی در پایان از سازندگان مجموعه تلویزیونی شوق پرواز قدردانی کرد.

* نوروزبیگی: موفقیت شهید بابایی ناشی از ولایت‌مداری‌اش بود

به گزارش فارس، نوروزبیگی نیز در این مراسم گفت: ساخت سریال‌هایی با موضوع زندگی شهدا از 10 سال گذشته در صداوسیما شکل گرفته و شرایط به گونه‌ای بود که احساس می‌شد این آثار از مخاطبان خوبی برخوردار نیستند و مردم با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنند. ما نیز چندین فیلمنامه را بررسی کردیم که حتی به مرحله نگارش نیز رسیدند اما حتی در فیلمنامه پایانی نیز اشکالاتی حس می‌کردیم و بروز اشتباه در زندگی شهید ما را می‌ترساند.
وی افزود: ساخت سریال شوق پرواز ناشی از حضور خود عباس بابایی است. من خودم دو بار از تهیه‌کنندگی «شوق پرواز» استعفا کردم ولی او خودش به خوابم آمد و حتی به من گفت برای تامین بودجه سریال پیش چه کسی بروم.
تهیه‌کننده «شوق پرواز» عنوان داشت: او انسانی مرید امام (ره) بود و  افراد بسیاری هم دور او بودند اما این مراتب را نتوانستند طی کنند. در حقیقت موفقیت او ناشی از ولایت پذیری‌اش بود و او به این باور رسیده بود که برای حفظ نظام و اسلام موظف است فرمانی که داده می‌شود را اجرا کند.
وی افزود: ما در بررسی اعمال او به مواردی رسیدیم که باورپذیر نبود اما واقعا از سوی او انجام شده بود اما ما این موارد را برای از دست ندادن مخاطب حذف و آنچه قابل باور بود را ارائه کردیم. او فردی بود که بر نفس خود غلبه داشت و در مقطعی خود را از هرآنچه به دنیا وابسته می‌کرد دور کرد. مثل لباس خلبانی و درجه و خانواده... تا سرانجام به توفیق شهادت رسید.

* حاشیه‌ها

- در این مراسم بخش‌هایی از پشت صحنه قسمت پایانی سریال به نمایش درآمد که با اعتراض صمدی و حسینی مواجه شد.

-در پایان این مراسم نشان عالی دانشگاه تهران به شهاب حسینی اهدا شد.

-شهاب حسینی در سخنانش اعلام کرد که در دانشگاه تهران با همسرش آشنا شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها