کد خبر: ۳۲۶۵۸۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۲۴ تير ۱۳۹۴
رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی:
رییس حوزه هنری با اشاره به تبیین دو نوع اسلام اموی و اسلام ناب محمدی (ص) بیان کرد که این مساله امروز بیش از گذشته موضوع منطقه و جهان اسلام است و به این ترتیب همه جهان اسلام مخاطب «رستاخیز» است.
به گزارش پایگاه 598 ، محسن مؤمنی شریف رییس حوزه هنری درباره اهمیت فیلم سینمایی «رستاخیز» گفت: مهمترین موضوعی که در این فیلم تبیین می شود تقابل دو اسلامی است که موجب قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و واقعه عاشورا شد. یعنی اسلام اموی که اسلام نیرنگ و تزویر و خشونت است و اسلام ناب محمدی (ص) که امام حسین (ع) مبلغ و مروج آن است. فیلم در بیان این موضوع موفق است و اتفاقاً بیش از یک سوم فیلم در کاخ شام و اردوگاه یزید می گذرد.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم این مسئله، امروز بیش از گذشته موضوع منطقه و جهان اسلام هم هست ارزش این فیلم استراتژیک می شود و قدر آن را باید دانست. مخصوصاً اینکه مخاطب «رستاخیز» همه جهان اسلام است و قرار است همزمان نمایش بین المللی داشته باشد.

رییس حوزه هنری درباره حواشی ایجاد شده درباره این فیلم گفت: بعد از نمایش نسخه سه ساعته «رستاخیز» در جشنواره فیلم فجر سی و دوم، عده ای اشکالاتی به این فیلم داشتند که در طول یک سال سازندگان آن کوشیدند آنها را رفع کنند که نهایتاً از نسخه ای که دوشنبه شب 22 تیرماه نمایش داده شد نسبت به نسخه قبلی بیش از چهل دقیقه کاسته شده بود. به نظر می آید منتقدان این نسخه جدید را ندیده اند و اشکالاتی را که می گویند و بر آن پافشاری می کنند، ما در نسخه جدید ندیدیم. مانند آن ماجرایی عشقی که گفته می شود. لذا من فکر می کنم لازم است آن دوستان بعد از دیدن دوباره فیلم قضاوت کنند. همچنانکه دیدید نخبگان دینی و هنری نیز این فیلم را پسندیدند و عوامل آن را تشویق کردند.

مومنی در خصوص نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم «رستاخیز» گفت: تجربه نشان داده است در فیلم های تاریخی وقتی چهره قهرمان به هر دلیل نشان داده نمی شود آن فیلم در بیان پیامش مشکل پیدا می کند. به یاد دارم سال های پیش مرحوم مصطفی عقاد کارگردان فیلم «رسالت» به ایران آمده بود، او از نظر خودش فیلم «عمر مختار» را از فیلم «رسالت» موفق تر می دانست و علت آن را ممانعت فقه اهل سنت در نمایش چهره های مقدس می دانست. او خاطره ای تعریف می کرد و می گفت روزی امام موسی صدر از من خواست فیلمی هم برای حضرت علی (ع) بسازم. گفتم می سازم به شرط این که نقش آن حضرت را خود تو ایفا کنی! همچنین او می گفت سینمای ایران به خاطر اجازه ای که فقه شیعه در نمایش چهره معصومان و مقدسان می دهد، می تواند در ساختن فیلم های تاریخی در منطقه بدرخشد. خوشبختانه امروز پیش بینی آن روز آن کارگردان بزرگ جهان اسلام در مورد سینمای ایران تحقق پیدا کرده است و فیلم ها و سریال های ایرانی با موضوع تاریخ انبیا (ص) و تاریخ اسلام در منطقه مخاطب فراوان پیدا کرده است که این کم آورده ای برای فرهنگ و هنر ما نیست.

رییس حوزه هنری ادامه داد: البته رقبای ما هم بیکار نیستند و آنها هم با امکانات مالی و لجستیکی بیشتر به پیکار ما آمده اند و فیلم هایی می سازند و به موضوعاتی می پردازند که گاهی ما را به انفعال وا می دارند. غرض این که غالب فقهای ما در نمایش چهره معصومان و مقدسان منع شرعی نمی کنند بلکه شرایطی را می فرمایند که باید رعایت شود مانند این که خدای نکرده نمایش بازیگر شبیه آن شخصیت به گو نه ای نباشد که موجب وهن آن بزرگوار شود یا بازیگر آن نقش سابقه بدی در فیلم های دیگر نداشته باشد که هنگام تماشا موجب تبادر آن نقش منفی در ذهن تماشاچی شود. از جمله رهبر انقلاب هم نظرشان همین است لذا بر اساس این دیدگاه بوده است که در سال های اخیر چهره بازیگر نقش های بیشتر پیامبران در سریال های تلویزیون و سینمای ما به نمایش درآمده است و کسی هم بر آنها ایراد نگرفته است. مانند حضرت نوح، ابراهیم، یعقوب، یوسف، ایوب، حضرت سلیمان (علیهم السلام) و دیگر انبیا.

مومنی با اشاره به ارتباط عوامل فیلم با علما در طول ساخت اثر یادآور شد: شنیده ام در ساخت این فیلم که سرمایه گذارش بخش خصوصی است، ارتباط خوبی با علما و دفاتر بعضی مراجع وجود داشته است و الان هم سازندگان آن در تلاشند بزرگانی که در این زمینه نگرانی دارند خودشان و یا معتمدانشان فیلم را ببینند و در صورت لازم نظر آنان تأمین شود.

رییس حوزه هنری در پایان خاطر نشان کرد: در سال های اخیر دو فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش و «محمد» (ص) ساخته مجید مجیدی رشد و بلوغ سینمای جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشتند. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد و خدای ناکرده بعضی حواشی و نامهربانی ها موجب نشود که بعد از این کسی جرات نکند به سوی ساخت فیلم در این موضوعات برود. سازنده فیلم «رستاخیز» که از فیلمسازان درجه یک و برآمده از انقلاب اسلامی است تا پایان جنگ در لباس رزمندگان ما در جبهه بوده و برادر دو شهید والامقام است و برای این فیلم بیش از ده سال عمر شریفش را گذاشته است، حال هنرمندی با این سابقه امروز برای نمایش فیلمش با این همه فشار مواجه شود و این چنین در فضاهای مجازی به او اهانت می شود، فردا چه کسی ریسک می کند در این موضوعات سرمایه گذاری کند؟

این فیلم سینمایی با دوبله عربی با نام «القربان» و نسخه انگلیسی آن با عنوان «حسین، آنکه گفت نه» عرضه می شود.
سایت فارسی فیلم «رستاخیز» به آدرس www.rastakhizmovie.com و سایت عربی به آدرس www.alqorbanmovie.com  در دسترس علاقمندان است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها